W porozumieniu ustalono m.in. ograniczenie liczby zwalnianych o 50 osób, wobec pierwotnie deklarowanych 1,5 tys. pracowników. Odchodzący otrzymają odprawy w wysokości od 9 do 18 miesięcznych pensji - w zależności od stażu pracy. Podstawowym kryterium zwolnień, które nastąpią w pierwszym kwartale przyszłego roku, ma być doroczna ocena pracy poszczególnych osób.

Pracownicy w wieku od 56 lat mają być chronieni przed zwolnieniami. Podobną ochroną będą objęci jedyni żywiciele rodziny, samotne matki oraz osoby mające czworo i więcej dzieci. Indywidualnie będą rozpatrywane szczególne przypadki, np. trudna sytuacja życiowa danej osoby.
W tyskiej fabryce działa osiem związków, z których siedem jest reprezentatywnych i uczestniczyło w negocjacjach. Sześć z nich już we wtorek zaakceptowało treść porozumienia; Solidarność, która uważa liczbę zwalnianych osób za nadmierną i nieuzasadnioną, podpisała dokument w czwartek. Gdyby tego nie zrobiła, pracodawca jednostronnie wprowadziłby regulamin zwolnień, który mógłby być mniej korzystny.
Rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar zapowiedział na czwartek komunikat dotyczący porozumienia ze związkami w sprawie zwolnień.
Niezależnie od ustaleń dotyczących zasad zwolnień, dyrekcja Fiat Auto Poland przyznała każdemu pracownikowi fabryki, niezależnie od stanowiska, po 1,9 tys. zł brutto nagrody świątecznej.
Czwartek to ostatni w tym roku dzień produkcji w tyskiej fabryce. W piątek rozpocznie się przerwa świąteczno-noworoczna, która potrwa do 4 stycznia.
Zakład zamknie rok produkcją ok. 350 tys. samochodów - wobec ok. 467,7 tys. przed rokiem. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja przekroczyła 605 tys. aut. Prognozy na przyszły rok mówią o produkcji w Tychach poniżej 300 tys. samochodów.
Przez 11 miesięcy tego roku w Tychach wyprodukowano 325 tys. 299 aut, z czego 269 tys. 520 to samochody marek Fiat i Lancia skierowane na eksport, a 4 tys. 708 - sprzedane w Polsce. Dalsze 51 tys. 71 samochodów to fordy ka, wytwarzane w Tychach na mocy umowy z koncernem Forda.
W tegorocznej produkcji (do końca listopada) najwięcej było fiata 500 (139 tys. 109 aut), modelu panda classic (89 tys. 427) oraz lancii ypsilon (45 tys. 692). Produkcja pandy classic, wytwarzanej w Tychach od dziewięciu lat, kończy się z upływem tego roku - faktycznie nastąpi to w czwartek, który jest ostatnim dniem pracy przed przerwą świąteczną. W Tychach powstało blisko 2,2 mln egzemplarzy pandy. Nowy model tego auta wytwarzany jest we włoskiej fabryce w Pomigliano d'Arco pod Neapolem.
Program osłonowy dla zwalnianych pracowników przygotowały władze Tychów, we współpracy m.in. z miejscowym urzędem pracy. We wtorek program przedstawiono w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, z wnioskiem o jego sięgające blisko 20 mln zł finansowanie. Program zakłada m.in. refundację kosztów zatrudnienia zwolnionej osoby u nowego pracodawcy i wyposażenia jej stanowiska pracy, szkolenia oraz wsparcie na uruchomienie własnego biznesu.