Chodzi o projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej, który właśnie trafił do konsultacji społecznych.  

Wydanie tych przepisów jest konieczne, bo - jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, którego jest ich autorem - obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z późn.zm.) nie określają warunków dla pomieszczeń zlokalizowanych na pętlach  i końcówkach linii autobusowych i tramwajowych. Także rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 marca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz. U. z 2002 r. nr. 37. poz. 341 z późn.zm.) całkowicie pomija zagadnienia dotyczące warunków pracy prowadzących pojazd, czyli kierowców i motorniczych.

- Brak takich regulacji dodatkowo powoduje, że Państwowa Inspekcja Pracy podczas kontroli prowadzonych w tym zakresie nie może skuteczne egzekwować od pracodawców obowiązku zapewnienia pracownikom, tej specyficznej grupy zawodowej, godnych warunków higieniczno-sanitarnych – czytamy w uzasadnieniu do projektu. Jego autorzy twierdzą, że problemy kierowców i motorniczych komunikacji miejskiej dotyczą przede wszystkim braku odpowiednich pomieszczeń zarówno sanitarnych, jak i socjalnych, na pętlach i końcówkach linii autobusowych i tramwajowych. Pracownicy w tych miejscach są w zasadzie pozbawieni możliwości zrealizowania podstawowych potrzeb fizjologicznych i higienicznych. Brak dostępu do bieżącej wody oraz innych środków sanitarnych znacząco podnosi ryzyko zagrożenia zdrowia. Wprowadzenie proponowanych zmian ma zagwarantować zachowanie podstawowych praw pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy w komunikacji regularnej oraz przyczyni się do stworzenia bardziej godnych i bezpiecznych warunków pracy. - Poprawa warunków socjalno-sanitarnych kierowców i motorniczych będzie miała także wpływ na zredukowanie liczby osób rezygnujących z pracy na tych stanowiskach z powodu ciężkich warunków jej wykonywania – napisało Ministerstwo Infrastruktury.

 


Wymagania warunki socjalno-sanitarne

W projekcie zaproponowano m.in., by organizator publicznego transportu zbiorowego lub gmina będąca stroną porozumienia międzygminnego w zakresie publicznego transportu, musiała w ramach warunków socjalno-sanitarnych  zapewnić prowadzącym pojazdy na liniach komunikacyjnych:

  • przynajmniej na jednym krańcu linii komunikacyjnej toaletę dla prowadzących pojazdy, a na krańcu, na którym jest wyznaczona przerwa na spożywanie posiłku, odpowiednie pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków;
  • jeżeli planowany czas przejazdu linii komunikacyjnej pomiędzy krańcami przekracza 90 minut, to na drugim krańcu również wymagana jest toaleta;
  • toalety te powinny spełniać następujące wymogi: a) powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 125 m od miejsca pozostawienia pojazdu, b) liczba toalet powinna być dostosowana do liczby jednocześnie przebywających tam pracowników, c) w przypadkach, jeżeli w toalecie przebywa jednocześnie więcej niż 10 osób, powinna być oddzielna toaleta damska i męska, d) powinny być wyposażone we właściwe środki higieny osobistej i oświetlenie, e) w toaletach, w których lokalizacja na to pozwala, obowiązkowe jest podłączenie ich do instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, f) na krańcach linii komunikacyjnych, na których zlokalizowane są obiekty posiadające pomieszczenie do spożywania posiłków, toalety powinny być wyposażone w bieżącą wodę, powinny posiadać podłączenie do kanalizacji lub zbiornika oraz powinny być ogrzewane i wentylowane;
  • pomieszczenia do spożywania posiłków powinny spełniać następujące wymogi: być ogrzewane, oświetlone i wentylowane zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi i Polskimi Normami, być wyposażone w: umywalkę z bieżącą wodą, właściwe środki higieny osobistej oraz urządzenie do zagotowania wody, na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek po winno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni; korzystającym z pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków należy zapewnić wodę do picia; dojścia do pomieszczeń (tj. toalet i pomieszczeń do spożywania posiłków) z miejsc postoju pojazdów powinny mieć nawierzchnię utwardzoną i równą; w razie braku możliwości umieszczania na krańcu linii komunikacyjnej odrębnej toalety oraz pomieszczenia do spożywania posiłków, dopuszcza się możliwość zawarcia umowy z podmiotem zewnętrznym, która pozwoli na korzystanie przez prowadzących pojazdy z toalety lub pomieszczenia do spożywania posiłków wraz z toaletą w odległości nie większej niż 200 m od miejsca pozostawienia pojazdu.