Wykorzystanie gier w pracy i edukacji jest nie tylko przyjemne, ale może też być pożyteczne.

Jak pokazują badania, człowiek zapamiętuje jedynie 10% tego, co usłyszy lub przeczyta. Niewiele więcej, bo tylko 1/3 treści pozostaje w jego głowie po zobaczeniu danego materiału. Najbardziej efektywną z metod zapamiętywania okazuje się aktywne uczestnictwo, które gwarantuje kojarzenie aż 90% treści. Czynnikiem, który zwiększa utrwalanie wiedzy jest połączenie nauki z czymś przyjemnym. Narzędziem, które pozwala w dużym stopniu zaangażować oraz zaciekawić odbiorców są gry, zwłaszcza multimedialne.

–  Główną zaletą gier szkoleniowych jest to, że przedstawiają one ważne treści w atrakcyjnej formie. Dzięki temu pracownicy nie mają poczucia, że doskonalenie umiejętności to przykry obowiązek – mówi Bartosz Stachowiak, Project Manager z CRM SIM. – Połączenie zabawy z przekazywaniem treści merytorycznych wpływa pozytywnie nie tylko na szybkość przyswajania informacji ale i podejście do pracy. Gry multimedialne stymulują do zdobywania wiedzy, uczą współpracy w zespole, ale też konkurowania z innymi. Ważny element stanowi również satysfakcja z osiągnięć wynikająca z możliwości chwalenia się wypracowanymi sukcesami.

Gamifikacja, czyli wykorzystanie mechanizmów gier, które łączy w sobie elementy zarówno edukacji, jaki i rozrywki (edutainment) jest coraz częściej wykorzystywane w szkoleniu pracowników. Wśród zalet najczęściej wymienianych przez psychologów i coachów jest to, że gry uczą określonych postaw i mechanizmów w wirtualnym świecie, przez co skutki ewentualnych porażek nie są dotkliwe dla firmy, a zdobytą wiedzę i umiejętności można wykorzystać w praktyce. Specjaliści z zakresu szkoleń zwracają również uwagę na fakt, że gry stymulują kreatywność oraz rozwijają spostrzegawczość pracowników. Ich szczególną zaletą jest także to, że umożliwiają indywidualne dostosowanie materiału do potrzeb i możliwości konkretnych pracowników. Przykładem gry biznesowej, która ma uczyć zachowania się w określonych sytuacjach zawodowych i rozwiązywania potencjalnych problemów, które mogą pojawić się w prawdziwej pracy jest CRM SIM.

– CRM SIM to gra ucząca obsługi Microsoft Dynamics CRM – jednego z najpopularniejszych systemów zarządzania relacjami z klientami. Gra oprócz kształtowania takich umiejętności jak analityczne myślenie czy podejmowanie trafnych decyzji biznesowych daje także kompetencje twarde, a mianowicie uczy obsługi systemu, który jest bardzo popularny w USA i cieszy się coraz większym zainteresowaniem firm w Europie – tłumaczy Bartosz Stachowiak. – Główną ideą, która przyświecała nam przy tworzeniu CRM SIM było połączenie pracy z dobrą zabawą. Jak pokazują nasze doświadczenia, takie rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród firm, czego główną przyczyną jest chęć przyspieszenia procesu szkolenia i wzrostu satysfakcji pracowników.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w szkoleniu jest ważne zwłaszcza w odniesieniu do młodych pracowników, dla których multimedia i technologiczne know-how są naturalnym środowiskiem.

– Młodzi ludzie wolą ten sposób nauki, gdyż jest ona dla nich atrakcyjniejsza niż tradycyjny wykład czy lektura podręczników. Na szczęście coraz więcej branż zdaje sobie sprawę, z efektywności wykorzystania gier w szkoleniu, co pozwala łączyć przyjemne z pożytecznym: merytoryczną wiedzę i atrakcyjną formę – podsumowuje Bartosz Stachowiak, Project Manager z CRM SIM.

Źródło: inACT Public Relations