Czy są jakieś inne sposoby, aby poprawić relacje w grupie?
Do integrowania pracowników nikogo nie trzeba przekonywać. Zgrany zespół znacznie lepiej ze sobą współpracuje, a w efekcie – osiąga dobre wyniki. Im sympatyczniejsza atmosfera panuje wśród załogi, tym większe zaangażowanie w pracę i większe z niej zadowolenie. Wszystko to przekłada się na wyniki osiągane przez firmę na rynku.
Działy HR, zdając sobie sprawę z tego aspektu, coraz poważniej podchodzą do wyjazdów integracyjnych, stawiając już nie tylko na dobrą zabawę, ale na osiąganie konkretnych celów. Stąd w programach imprez firmowych pojawiają się treningi integracyjno-interpersonalne czy ćwiczenia z komunikacji, a gośćmi imprez, poza gwiazdami estrady, stają się trenerzy czy psycholodzy.
Prostą, stałą i działającą również wizerunkowo formą integracji pracowników jest odpowiednia aranżacja miejsca pracy. Nie trzeba koniecznie wieszać hamaków jak zrobiło to słynne Google, czasami wystarczy wstawienie stołu do piłkarzyków lub zaaranżowanie przyjaznej przestrzeni zachęcającej do rozmów w firmowej kuchni.
Działy HR mogą także skorzystać z gotowych, niskobudżetowych rozwiązań opracowanych przez zewnętrzne firmy. Przykładem takiego narzędzia jest firmowy carpooling. Za granicą z tego rozwiązania korzysta już między innymi Facebook, Wal-Mart czy PwC. W Polsce wspólne dojazdy do firm promuje portal Otodojazd.pl. Dzięki intuicyjnej platformie pracownicy mogą umawiać się na wspólne przejazdy do pracy. Wpływa to nie tylko na integrację, ale też obniża koszty dojazdów do pracy, które w Polsce stanową ok. 10% średniej krajowej.
Kolejna forma integracji zapewniająca wartość dodaną to wolontariat pracowniczy, który dla wielu firm stał się istotnym elementem strategii komunikacyjnej. Pracownicy poznają się na innym polu niż zawodowe, uczą się współpracy, zyskują niewątpliwą satysfakcję z realizacji projektu poprawiającego życie innych, a przede wszystkim widzą konkretny efekt pracy zespołowej. „Kampania Wolontariuszy” stworzona przez Kampanię Piwowarską, czy „Światowy Dzień Citi dla Społeczności” organizowany przez Citibank Handlowy to rozbudowane, strategiczne projekty. Tysiące wolontariuszy realizują dla lokalnych społeczności setki projektów rocznie. Nawet firma zatrudniające kilkanaście osób może stworzyć sensowny projekt w ramach wolontariatu pracowniczego. O zakresie takiego działania warto porozmawiać z samymi pracownikami. To oni najlepiej znają potrzeby najbliższego otoczenia, dzięki czemu będą czuli się emocjonalnie związani z projektem i będą wierzyć w sens jego realizacji.
Warto rozmawiać z pracownikami nie tylko w zakresie wolontariatu pracowniczego. Zastanawiając się nad formami integracji często wystarczy zapytać o potrzeby samych zainteresowanych, bo przecież imprezy firmowe, wolontariat pracowniczy czy nawet firmowy carpooling to jedynie zorganizowana forma tego, co pracownicy w mniejszych lub większych grupach i tak robią wspólnie poza pracą.
Źródło: www.otodojazd.pl/biz