Odpowiedź: Pracodawca ma możliwość uzyskania informacji o niekaralności pracownika tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przepisy przewidują wymóg uzyskania informacji o niekarności. Ostatnia nowelizacja przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym nie wprowadziła w tym zakresie zmian.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pracodawca ma prawo do uzyskania informacji w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej.
Zmiany w ustawie o krajowym rejestrze karnym, które weszły w życie od 1 stycznia 2013 r. dotyczą możliwości składania wniosków i zapytań oraz uzyskiwania informacji z Krajowego Rejestru Karnego drogą elektroniczną. Od 1 stycznia 2013 r. pracodawca w celu uzyskania informacji o niekaralności pracownika (koniecznej w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności) będzie mógł wnieść zapytanie do Krajowego Rejestru Karnego elektronicznie, podpisując wniosek profilem zaufanym.