Odpowiedź

Sporządzony przez zespół powypadkowy protokół może zostać zakwestionowany przez poszkodowanego. Wówczas pracodawca zwraca niezatwierdzoną dokumentację powypadkową zespołowi, który sporządza nowy protokół powypadkowy. Jego załącznikiem jest pierwszy protokół niezatwierdzony przez pracodawcę. Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) - dalej r.u.o.w.p. nie przewidują ponownego składania uwag przez pracownika w stosunku do protokołu nr 2. Tym samym można uznać, że pracodawca może go zatwierdzić, mimo zdania odrębnego ze strony poszkodowanego.

Ponowne zastrzeżenia do protokołu mogą być załączone do protokołu nr 1. Nie wnoszą nic nowego do sprawy, a przepisy nie przewidują ich wielokrotnego składania. Zatwierdzony protokół należy wręczyć pracownikowi w oryginale, załączniki mogą być kopiami – najlepiej uwierzytelnionymi przez pracodawcę. Na żądanie pracownika powinno się okazać do wglądu oryginały załączników.

Uzasadnienie

Wypadek przy pracy powinien być niezwłocznie zgłoszony pracodawcy. Niemniej nawet duża zwłoka z tym pracowniczym obowiązkiem nie powoduje, że pracodawca będzie zwolniony z określonych działań powypadkowych.

Wiadomość o wypadku przy pracy – niezależnie od tego, czy przekazana w dniu wypadku, czy po kilku latach nakłada na pracodawcę obowiązek powołania zespołu powypadkowego mającego za zadanie ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku. Oczywiście po tak długim okresie dokonanie ustaleń jest często praktycznie niemożliwe. Doszło bowiem do licznych zmian w szeroko rozumianym środowisku pracy, które uniemożliwiają odtworzenie przebiegu zdarzenia, jak również potwierdzenie, że do niego doszło.

Zespół sporządza w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku protokół powypadkowy. Protokół ten jest sporządzany w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczany jest pracodawcy do zatwierdzenia. Prawem poszkodowanego jest zapoznanie się z protokołem. Może on wnieść swoje uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Wówczas pracodawca nie ma prawa takiego protokołu zatwierdzić – zwraca go zespołowi w celu wyjaśnienia i uzupełnienia jego treści. Zespół po przeprowadzeniu wyjaśnień i uzupełnień powinien sporządzić nowy, drugi protokół w terminie 5 dni. Jego załącznikiem jest protokół pierwszy, do którego poszkodowany wniósł zastrzeżenia.

Przepisy r.u.o.w.p. nie przewidują wielokrotnego zgłaszania zastrzeżeń. W przeciwnym razie protokół mógłby nie zostać nigdy zatwierdzony. Oznacza to, że nawet w przypadku gdy pracownik ponownie zgłasza zastrzeżenia – do protokołu nr 2 – nie stanowi to okoliczności uniemożliwiającej pracodawcy podpisanie protokołu.

Przepisy r.u.o.w.p. nie regulują zarówno kwestii wielokrotnego wnoszenia zastrzeżeń, jak i postępowania z dokumentem zawierającym zastrzeżenia do drugiej wersji protokołu. Wydaje się, że zastrzeżenia te mogą być dołączone do protokołu pierwszego – przepisy nie przewidują bowiem możliwości kwestionowania drugiej wersji protokołu.

Do protokołu powypadkowego załącza się dodatkową dokumentację, m.in. zapis wyjaśnień poszkodowanego, opinię lekarza, szkice, fotografie, odrębne zdanie członka zespołu powypadkowego. Przepisy r.u.o.w.p. nie regulują kwestii, czy poszkodowany ma prawo uzyskać do swojego egzemplarza protokołu oryginały załączników, czy kopie. Dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem będzie załączenie uwierzytelnionych przez pracodawcę kopii załączników.

Sebastian Kryczka, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 11 września 2016 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów