Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 6 maja 2016 r. w sprawie ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarza (Dz. U. poz. 667), ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej na formularzu lub w postaci elektronicznej. Ewidencja prowadzona w postaci elektronicznej zawiera wszystkie elementy określone we wzorze formularza ewidencji papierowej i jest prowadzona w sposób umożliwiający natychmiastowy, pełny i ciągły do niej dostęp, w tym możliwość dokonania wydruku.
Wpisy w ewidencji są dokonywane na bieżąco w języku polskim i angielskim, bez używania skrótów, w ewidencji papierowej – w sposób czytelny, drukowanymi literami, bez skreśleń. Ewidencja elektroniczna jest drukowana z upływem każdego miesiąca lub, jeżeli okres zatrudnienia marynarza upływa przed końcem miesiąca, wraz z zakończeniem zatrudnienia marynarza na statku. Ewidencję prowadzoną w postaci papierowej albo wydruk opatruje się podpisem marynarza w celu potwierdzenia, że zawarte w nich zapisy są dokładnym odzwierciedleniem godzin pracy i odpoczynku marynarza. Pomyłki pisarskie i rachunkowe w ewidencji papierowej albo na wydruku prostuje się przez przekreślenie błędnej treści w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu i wpisanie prawidłowej treści. Przekreślenie potwierdza własnoręcznym podpisem osoba, która dokonała sprostowania. Ewidencja jest przechowywana w siedzibie armatora przez okres 3 lat od dnia zakończenia określonej podróży morskiej.
Omawiane rozporządzenie wejdzie w życie 20 maja br. Było ono poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy, pracy w nocy oraz wypoczynku pracowników zatrudnionych na morskich statkach handlowych (Dz. U. poz. 1098), które utraciło moc z dniem 10 maja 2016 r.