Odpowiedź

Protokół powypadkowy ma znaczną rangę oraz charakter dokumentu urzędowego. Prawidłowo sporządzony stanowi dokument urzędowy, którego treść jest dowodem tego, że miały miejsce opisane w nim fakty oraz że zakwalifikowano je jako wypadek przy pracy. Stąd też protokół powinien być przechowywany w formie papierowej i opatrzony wymaganymi przepisami prawa podpisami pracodawcy, członków zespołu powypadkowego oraz pracownika lub uprawnionego członka jego rodziny.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Uzasadnienie

Obowiązki związane ze sporządzeniem protokołu powypadkowego określa § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.u.o.p.w., zgodnie z którym po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza – nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298). Wskazane rozporządzenia nie zawierają regulacji, które wprost określałyby obowiązki związane z formą, w jakiej protokół powypadkowy powinien być przechowywany przez pracodawcę. Należy jednak zwrócić uwagę, że protokół powypadkowy ma znaczną rangę oraz charakter dokumentu urzędowego. Tak traktuje go orzecznictwo (np. wyrok SN z dnia 25 maja 1999 r., II UKN 658/98). Zdaniem SN, prawidłowo sporządzony protokół stanowi dokument urzędowy, którego treść jest dowodem tego, że miały miejsce opisane w nim fakty oraz że zakwalifikowano je, jako wypadek przy pracy. Ponadto przedstawianie niezgodnych z prawdą informacji, dowodów lub dokumentów dotyczących wypadku przy pracy jest, zgodnie z art. 283 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym karą grzywny. Stąd też w punktach 13, 14 i 15 protokołu powypadkowego przewidziane są podpisy poszkodowanego lub członka rodziny oraz pracodawcy zatwierdzającego protokół powypadkowy, co wyklucza przechowywanie protokołu nie opatrzonego wskazanymi podpisami. Ponadto potwierdzeniem słuszności stanowiska, iż protokół powinien być przechowywany w formie papierowej jest treść pouczenia zamieszczonego we wzorze protokołu, z której wynika, że w przypadku braku miejsca na druku należy go uzupełnić kolejną stroną podpisaną przez członków zespołu powypadkowego (pkt III ppkt 4 pouczenia), oraz że w przypadku wykorzystania komputera do sporządzania protokołu dopuszcza się wersję czarno–białą druku (pkt III pouczenia).

Stosownie do art. 234 k.p. § 3[1] k.p. pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.

Grzegorz Łyjak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 26 maja 2016 r.