Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Czy sterowanie do otwierania/zamykania świetlików dachowych w hali produkcyjnej musi być dostępne dla każdego pracownika bezpośrednio? Czy może być ograniczone do mistrza zmianowego i jego zastępców (np. za pomocą klucza dostępu)? W hali pracuje ok. 200 osób na każdej zmianie. Ograniczenie dostępu do nadzoru ma ograniczyć niekontrolowane otwieranie i zamykanie klap świetlików (np. podczas ostrzeżeń meteo).

Odpowiedź

Decyzje dotyczące organizacji pracy, a do takiej możemy zaliczyć odpowiedzialność za sterowanie świetlikami dachowymi, podejmuje pracodawca. Wskazane jest, aby czynność otwierania czy zamykania świetlików dachowych powierzana była określonym pracownikom najlepiej kadrze kierującej, czyli np. mistrzowi zmianowemu, a w razie jego nieobecności jego zastępcy. Zagadnienie to można również poddać konsultacjom pracowniczym. Ostateczną decyzję podejmuje zawsze pracodawca, który ponosi bezpośrednią odpowiedzialność za stan bhp.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 207 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) - dalej k.p., pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;

3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Pracodawca, zgodnie z art. 237[11a]  § 1 k.p., konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników.

Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 23 sierpnia 2016 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów