Czy pracownik musi złożyć odręczny podpis potwierdzający zapoznanie się z oceną ryzyka zawodowego?

Pytanie pochodzi z Serwisu BHP

Pracodawca jest zobowiązany do zapoznania pracowników z ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną przez nich pracą.Czy przesłanie pracownikowi drogą mailową oceny ryzyka zawodowego dla jego stanowiska pracy i mailowe potwierdzenie przez niego zapoznania się z tą oceną spełnia wymóg zapoznania pracownika z zagrożeniami i ryzykiem zawodowym na jego stanowisku pracy?

Czy pracownik musi złożyć odręczny podpis zaświadczający o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 226 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. na pracodawcy ciąży obowiązek poinformowania każdego pracownika o ryzyku zawodowym wiążącym się z wykonywaną pracą oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami. W tym celu pracodawca ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.

Uzasadnienie:

Sposób realizacji obowiązku informowania pracowników o występującym na danym stanowisku pracy ryzyku nie został przez ustawodawcę określony. Warto udokumentować zapoznanie się pracownika z ww. informacjami (np. w formie podpisanego przez niego oświadczenia, iż został poinformowany o ryzyku zawodowym wiążącym się z pracą na określonym stanowisku). Możliwe jest również złożenie ww. oświadczenia w formie elektronicznej (np. w drodze mailowej). Należy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych wad związanych z przekazaniem tej informacji drogą elektroniczną. Można np. spotkać się z zarzutem, iż odpowiedź została wysłana przez inną osobę niż upoważniona. Z tego względu przekazanie informacji w formie podpisanego przez pracownika oświadczenia wydaje się odpowiedniejsze.

Do podstawowych obowiązków pracownika, zgodnie z art. 211 k.p., zalicza się m.in. przestrzeganie przepisów i zasad bhp, a w szczególności:

1) znajomość przepisów i zasad bhp, branie udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym,

2) wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

3) współdziałanie z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.

Zapoznanie się z ryzykiem zawodowym jest jednym z istotnych elementów przygotowania do pracy na danym stanowisku. Pracownik nie może uchylać się od potwierdzenia, że został zapoznany z dokumentacją tego ryzyka. W myśl wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 października 2002 r., II SA/Wr 319/00, Pr. Pracy 2003, nr 2, poz. 38 przewidziany w art. 226 k.p. obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska.

Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono 28 sierpnia 2014 r.

Data publikacji: 9 września 2014 r.