Co pracodawca zobowiązany jest zrobić w przypadku, gdy wniosek o wybory do rad pracowniczych oraz zgłoszenia kandydatów dotrą do pracodawcy w terminie uniemożliwiąjącym przeprowadzenie wyborów do 23 września 2008 r.?
Wybory nie odbędą się w ogóle? Rada nie powstanie?
Rada pracowników może być skutecznie wybrana również po tym terminie. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 93, poz. 584) uchyliła art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550) - dalej u.i.p.p.k., zgodnie z którym do 23 września 2008 r. pracodawca obowiązany jest do zorganizowania wyborów członków rady pracowników. Obecnie art. 26 ust. 2 u.i.p.p.k. zobowiązuje jedynie pracodawcę do poinformowania pracowników w terminie do 23 lipca 2008 r. w sposób przyjęty u danego pracodawcy o prawie pracowników do wyboru rady pracowników i jej uprawnieniach.
Z uchylenia art. 26 ust. 2 pkt 3 u.i.p.p.k. ustawy można wywnioskować, że:
wybór rady przez pracowników może się odbyć w dowolnym terminie, również po 23 września, z zachowaniem terminów, o których mowa w art. 8 u.i.p.p.k.;
pracodawca, którego pracownicy nie złożą wniosku w sprawie wyboru rady pracowników w trybie art. 8 ust. 1 u.i.p.p.k. nie ma obowiązku organizowania tych wyborów z własnej inicjatywy.

Na tle art. 26 ust. 2 pkt 3 u.i.p.p.k. formułowane były wnioski, że pierwsze wybory, do 23 września 2008 r. pracodawca miał obowiązek przeprowadzić nawet, jeżeli pracownicy nie zgłosili wniosku. Obecnie, wobec uchylenia art. 26 ust. 2 pkt 3 u.i.p.p.k. taka wykładnia nie ma już podstaw normatywnych. Brak wniosku pracowników o przeprowadzenie wyborów oraz niezłożenie list kandydatów należy traktować jako rezygnację z prawa do utworzenia rady.