Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Na jakie przepisy należy się powołać, aby zniechęcić współpracownice do chodzenia w pracy w butach na wysokim obcasie? Czy pracownicom biurowym przysługuje obuwie robocze?

Odpowiedź

Ogólne przepisy prawa pracy nie zawierają norm ograniczających możliwość wykonywania pracy biurowej w „szpilkach”. Pracodawca może jednak w przepisach wewnątrzzakładowych wprowadzić, w tym zakresie określone ograniczenia i zakazy.

Uzasadnienie

Przepisy prawa pracy, w tym bhp, poza sytuacjami wynikającymi z art. 237[9] § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p., który zabrania pracodawcy dopuszczania do pracy pracownika bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy, nie zawierają norm zakazujących używania w pracy obuwia innego niż robocze, w tym butów na wysokim obcasie. Jeżeli pracodawca uzna za zasadne wprowadzenie w zakładzie pracy tego rodzaju ograniczenia (np. mając na względzie ograniczenie ryzyka wypadku), może wprowadzić odpowiedni zapis dotyczący tej kwestii w regulaminie pracy. Stosownie do art. 104 k.p. regulamin pracy określa prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, w tym m.in. organizacje pracy i warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu. Wprowadzenie tego rodzaju normy wewnątrzzakładowej będzie jednoznaczne z wprowadzeniem obowiązku, którego nieprzestrzeganie będzie stanowiło naruszenie obowiązków pracowniczych.

Stosownie do art. 237[7] § 1 k.p., pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli:

- odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu bądź

- ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bhp.

W powołanej normie nie wymieniono konkretnych stanowisk pracy ani grup zawodowych, które powinny być bezwzględnie wyposażone w obuwie robocze. Zasady wyposażania pracowników, w tym pracowników biurowych w obuwie robocze mogą zostać określone w przepisach wewnątrzzakładowych (układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo zarządzeniem wewnętrznym). Wówczas pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi określone obuwie, a pracownik jest obowiązany do jego stosowania w trakcie wykonywania pracy.

Anna Sokołowska, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 1 lutego 2016 r.