Odpowiedź:

Kierowca standardowo wyposażonej karetki pogotowia nie musi posiadać uprawnień do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Uzasadnienie:

Zasady krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych reguluje ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.) – dalej u.p.t.n. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.p.t.n. jej przepisów nie stosuje się do przewozu towarów niebezpiecznych w przypadkach wskazanych w umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Umowa ta została wprowadzona do naszego prawodawstwa oświadczeniem rządowym z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 815).

Do takich wyjątków, określonych w pkt 1.1.3.2 załącznika A do umowy ADR (wyłączenia dotyczące przewozu gazów), należy zaliczyć m.in. pojazdy sanitarne (karetki pogotowia), w których przewożony jest tlen medyczny - w stacjonarnym zbiorniku o pojemności minimum 2000 l (w temperaturze normalnej i pod ciśnieniem normalnym) oraz w przenośnym zbiorniku o pojemności minimum 400 l, (w temperaturze normalnej i pod ciśnieniem normalnym). Przytoczony powyżej punkt wskazuje, że przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do przewozu m.in.: gazów znajdujących się w wyposażeniu eksploatacyjnym pojazdu, w tym w częściach zapasowych, a także gazów znajdujących się w wyposażeniu specjalnym pojazdu, które są niezbędne do pracy tego wyposażenia podczas przewozu, jak również zbiorników zapasowych do takiego wyposażenia lub próżnych, nieoczyszczonych zbiorników przeznaczonych do wymiany, przewożonych w tej samej jednostce transportowej.

Kolejnym wyjątkiem określonym w przepisach pkt 1.1.3.1 załącznika A do umowy ADR (wyłączenie wynikające z charakteru operacji transportowej) jest przewóz o charakterze ratunkowym, mający na celu ratowanie ludzkiego życia lub ochronę środowiska, pod warunkiem, że zostały przedsięwzięte wszystkie środki niezbędne dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa takiego przewozu.

Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP

Odpowiedzi udzielono: 24 marca 2015 r.