Czy inspektor pracy może wykorzystać informacje zawarte w protokole powypadkowym przeciwko pracodawcy?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHPCzy inspektor pracy może wykorzystać informacje zawarte w protokole powypadkowym przeciwko pracodawcy, karząc go mandatem za niespełnienie wymagań, które nie są do końca związane z wypadkiem? Chodzi o przypadek, w którym podczas wyjaśniania przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, zespół powypadkowy poza zaniedbaniami związanymi z zaistniałym wypadkiem wypisuje także te, które niby nie mają ścisłego związku z zaistniałym zdarzeniem. Np. wypadek zdarzył się w związku z brakiem osłony przy maszynie, natomiast w protokole powypadkowym w pkt 5 związanym z nieprzestrzeganiem przez pracodawcę przepisów bhp zespół powypadkowy wpisał także brak apteczki, przetarcie przewodu elektrycznego itp. Pracodawca twierdzi, że skoro nie ma to ścisłego wpływu na wypadek, nie ma potrzeby ujmować tych kwestii w protokole powypadkowy i tym samym narażać się na dodatkowe konsekwencje. Według zespołu powypadkowego podczas prowadzenia postępowania powypadkowego powinno się przedstawić także te uchybienia, które nie mają ścisłego związku a zostały odkryte podczas dochodzenia. Kto ma racje? Czy takie postępowanie zespołu powypadkowego jest prawidłowe? Czy nie działa w ten sposób na niekorzyść pracodawcy?
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
{"dataValues":[216,115,92,27,6],"dataValuesNormalized":[10,6,5,2,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#85BC20","#E5202E"],"maxValue":456,"maxValueNormalized":20}
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
| |
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis BHP Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów
|  |