Odpowiedź

Przepisy nie ograniczają obowiązku wskazywania w protokole powypadkowym stwierdzonych przypadków nieprzestrzegania przez pracodawcę przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp lub innych przepisów dotyczących ochrony i zdrowia w pracy, jedynie do tych, które wiążą się bezpośrednio z zaistniałym wypadkiem.

Uzasadnienie

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 1.07.2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.u.o.w., po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, według wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 16.09.2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298). Przepisy nie ograniczają obowiązku wskazywania w protokole powypadkowym stwierdzonych przypadków nieprzestrzegania przez pracodawcę przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp lub innych przepisów dotyczących ochrony i zdrowia w pracy, jedynie do tych, które wiążą się bezpośrednio z zaistniałym wypadkiem. Tym samym nie można zakwalifikować jako błędnego postępowania zespołu powypadkowego, który w protokole wskazał wszystkie naruszenia przepisów stwierdzone w trakcie dokonywania oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz badania warunków wykonywania pracy (§ 7 r.u.o.w.).
Stosownie do art. 1 ustawy z 13.04.2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2017 r. poz. 786), PIP jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie. Kontrola polega na sprawdzeniu stanu faktycznego i porównaniu go z wymaganiami przewidzianymi w przepisach. Tym samym inspektor pracy, aby postawić zarzut naruszenia przepisów prawa pracy, w tym bhp musi stwierdzić w trakcie trwania czynności kontrolnych istnienie stanu niezgodnego z prawem (brak apteczki, osłony, niesprawny przewód elektryczny). Same zapisy poczynione w protokole powypadkowym nie mogą stanowić podstawy do stosowania przez inspektora pracy środków nadzoru.

Kamila Milczarek, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 3 maja 2017 r.

  Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów