Odpowiedź:

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704) w § 2 ust. 1 wskazano zakres działania służby bhp. Do zakresu tego należy m.in. doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp, co można utożsamiać z informowaniem pracodawcy o stosowaniu aktualnych, a nie planowanych w przyszłości, przepisów w dziedzinie bhp. W zakresie działania służby bhp nie wskazano jednoznacznie obowiązku informowania pracodawcy o planowanych zmianach w przepisach w dziedzinie bhp, dlatego obarczanie odpowiedzialnością służby bhp za niepoinformowanie nie powinno mieć miejsca. Pracownik służby bhp powinien jednakże śledzić planowane zmiany w przepisach w dziedzinie bhp dla pogłębienia swojej wiedzy i w miarę możliwości, jeżeli uzna to za stosowne, informować pracodawcę o planowanych zmianach.

Uzasadnienie:

Firma, która wykonywała modernizację instalacji wyciągowej na stanowiskach spawalniczych, przygotowując projekt modernizacji, powinna stosować się do obowiązujących na dzień przygotowywania projektu przepisów w zakresie dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych w środowisku pracy. Jeżeli w czasie modernizacji doszło do zmiany w tych przepisach, to wydaje się, że firma wykonująca modernizację nie popełniła błędu. Jeżeli jednak w umowie pracodawcy z firmą wykonującą modernizację była zawarta informacja, że na dzień oddania instalacji, ma ona zapewnić poziom stężenia czynników szkodliwych nie wyższy niż wskazany w obowiązujących przepisach i firma nie wywiązała się z tego obowiązku, wydaje się zasadne poprawienie projektu instalacji i wykonanie jej zgodnie ze zmianą do projektu.

Krzysztof Zamajtys, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP

Odpowiedzi udzielono: 18 maja 2015 r.