1 lipca br. dojdzie do całkowitego wdrożenia przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 246, poz. 2468 z późn. zm.). Na mocy tej nowelizacji zaostrzono dotychczasowe wymagania kwalifikacyjne dla członków służb bhp, określone w § 4 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.). Przepis ten określa stanowiska, które mogą być utworzone w ramach służby bhp oraz warunki konieczne do jego zajmowania.
Wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk przedstawiają się obecnie następująco:
1) inspektorem ds. bhp pracy może być osoba posiadająca zawód technika bhp,
2) starszym inspektorem ds. bhp może być osoba posiadająca:
a) zawód technika bhp oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie bhp lub
b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp,
3) specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej rok stażu pracy w służbie bhp,
4) starszym specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie bhp,
5) głównym specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej pięcioletni staż pracy w służbie bhp.
W myśl § 2 rozporządzenia zmieniającego pracownicy służby bhp oraz wykonujący zadania tej służby pracownicy zatrudnieni przy innej pracy oraz tzw. specjaliści spoza zakładu pracy, niespełniający nowych wymagań kwalifikacyjnych zachowali prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez okres 8 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji (które nastąpiło dnia 1 lipca 2005 r.). Praktyka pokaże, czy ten stosunkowo długi okres karencji na uzupełnienie wymagań kwalifikacyjnych okazał się wystarczający dla osób objętych zakresem obowiązywania zmienionego przepisu.