Pytanie użytkownika Serwisu BHP:

Pracodawca ma prawny obowiązek wyposażyć pracownika w odzież roboczą. Odzież ta okresowo jest wymieniana (czasokres jest określony w tabeli przydziału odzieży).

Co powinien zrobić pracodawca ze zużytą odzieżą? Czy może przekazać ją nieodpłatnie pracownikom? Czy musi ją zutylizować?

Odpowiedź

Przepisy nie regulują zasad postępowania po utracie przez odzież i obuwie robocze cech użytkowych. W związku z tym, pracodawca może:
1) przekazać odzież pracownikom odpłatnie;
2) przekazać odzież pracownikom nieodpłatnie;
3) utylizować zużytą odzież roboczą.
W przypadkach określonych w punktach 1 i 2 pracodawca powinien uzyskać zgodę pracowników na przekazanie im odpłatnie lub nieodpłatnie odzieży roboczej.

Uzasadnienie

Odzież robocza, która mogła być albo była skażona środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi, nie powinna być przekazywana pracownikom (odpłatnie lub nieodpłatnie) po utracie cech użytkowych i ochronnych. Wynika to z rozumienia art. 237(10) § 1 i 2 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy, który stanowi, iż pracodawca jest zobowiązany zapewnić, aby odzież robocza, która w wyniku stosowania w procesie pracy uległa skażeniu środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi, była przechowywana wyłącznie w miejscu przez niego wyznaczonym. Powierzanie pracownikowi prania, konserwacji, odpylania i odkażania odzieży i obuwia roboczego jest niedopuszczalne. Odzież skażoną pracodawca powinien przekazać do utylizacji.
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów