Dane zostały opracowane przez Centrum na Rzecz Cyfrowej Transformacji Biznesu (Center for Digital Business Transformation – DBT Center), czyli wspólną inicjatywę Cisco oraz Międzynarodowego Instytutu Rozwoju Zarządzania (International Institute of Management Development – IMD) w Lozannie. 

Raport wskazuje kroki, jakie organizacje powinny podjąć, aby ucyfrowić procesy biznesowe obejmujące pracowników w celu zbudowania zespołów, które będą sprawniejsze, bardziej innowacyjne i zaangażowane, w efekcie przynosząc większą wartość klientom, partnerom i samym pracownikom.

Cisco przewiduje, że do roku 2020 do Internetu podłączonych będzie 50 miliardów przedmiotów, które będą generować ogromne strumienie danych. W tym kontekście, organizacje muszą zapewnić swoim pracownikom możliwość pełnego wykorzystania nowych form komunikacji oraz nowych źródeł cennych danych i informacji. Tylko wtedy będą mogły zrealizować ogromny potencjał korzyści, możliwy do osiągnięcia dzięki powszechnej cyfryzacji.

Przeczytaj: W. Brytania: Nowoczesne technologie zautomatyzują miliony miejsc pracy

Według wcześniejszego raportu DBT Center (Digital Vortex – Cyfrowy wir), w ciągu najbliższych pięciu lat 40 proc. firm o ugruntowanej obecnie pozycji na rynku zostanie w wyniku cyfrowej rewolucji znacznie osłabionych, czy wręcz zastąpionych, przez nowych graczy. Wiele firm podjęło wysiłek, aby stawić czoła temu wyzwaniu, koncentrując swoją transformację na rozwiązaniach IT i procesach biznesowych. Zbyt często jednak zapominają one o swoim najważniejszym zasobie: ludziach.

Najnowszy raport DBT Center powstał w wyniku analizy modeli biznesowych i kadrowych w ponad 75 startupach. Autorzy badania przeprowadzili szczegółowe rozmowy z założycielami i prezesami tych firm, aby zrozumieć w jaki sposób ich zdaniem cyfryzacja zmienia podejście do kadr i jak przekłada się na wartość oferowaną klientom. Przeprowadzono także wywiady z doświadczonymi praktykami HR z dużych globalnych firm, aby zrozumieć jak ich organizacje podchodzą do kwestii cyfrowej transformacji kadr. Ponadto, w raporcie wykorzystano wyniki ankiet przeprowadzonych wśród niemal tysiąca przedstawicieli kadry kierowniczej firm z całego świata, oceniających obecny stan cyfrowej transformacji i sposób organizacji pracy w ich firmach.

Główny wniosek z badania jest następujący: mniej niż 10 proc. firm osiągnęło wysoki poziom sprawności w trzech kluczowych dla cyfrowej transformacji biznesu obszarach:

- wysokiej świadomości zmian w otoczeniu biznesowym (Hyper awareness);

- podejmowaniu decyzji w oparciu o tę świadomość (Informed decision-making);

- błyskawicznej egzekucji tych decyzji (Fast execution).

Jak wskazano w badaniu, są to trzy fundamentalne kompetencje, które organizacje muszą budować i rozwijać u swoich pracowników, aby skutecznie konkurować w cyfrowej gospodarce.

- Codziennie rozmawiamy z firmami próbującymi zrozumieć rolę technologii w ich strategii biznesowej - powiedział Kevin Bandy, Chief Digitization Officer, Cisco. - Wiele najbardziej palących pytań, jakie nam zadają dotyczy tego, w jaki sposób poprzez cyfryzację wykorzystać potencjał pracowników, aby pomóc im w podejmowaniu decyzji oraz zwiększaniu innowacyjności i produktywności zespołów.

Zobacz: Technologie HR pomogą zdobyć organizacjom przewagę konkurencyjną

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że same tylko rozwiązania technologiczne nie są wystarczającą odpowiedzią na wyzwanie cyfrowej transformacji. Wykorzystanie technologii musi iść w parze i być zgodne ze zmianami procesów biznesowych obejmującymi wszystkie aspekty działania organizacji, co pozwoli na skuteczne konkurowanie w erze cyfryzacji. Ponadto, zmiany te wymagają stałego zaangażowania ze strony kierownictwa firm. - Cyfrowa transformacja to coś więcej niż suma wprowadzonych rozwiązań cyfrowych - to napisanie od nowa reguł biznesowych.  Aby to osiągnąć, konieczne będą kompetentne kadry, zdolne do szybkiej i sprawnej pracy, jakiej wymaga tak głęboka zmiana - wyjaśnia Kevin Bandy.

Badanie pokazuje, że firmy, które cyfryzują swoje kadry, mają największą szansę na sukces w sytuacji, w której cyfryzowane są całe modele biznesowe, oferty i łańcuchy wartości – w myśl zasady, że cokolwiek może być ucyfrowione, zostanie ucyfrowione. 

Źródło: Cisco