Benefity pracownicze kojarzą się głównie ze świadczeniami związanymi z ochroną zdrowia, sportem i rożnymi formami ubezpieczenia. Jednak w niektórych częściach świata pracodawcy starają się wspierać lokalne tradycje i podwyższać standard życia za pomocą nietypowych (z naszego punktu widzenia) benefitów.

W Brazylii trzy najpopularniejsze benefity zaliczają się do kategorii świadczeń zdrowotnych. Aż 84 proc. pracowników uznało, że ubezpieczenie zdrowotne jest dla nich najważniejsze. Brazylijscy pracownicy byli też zainteresowani ubezpieczeniami stomatologicznymi. Aż 90 proc. przedsiębiorstw uznało „wzrost satysfakcji z pracy” za główny cel polityki świadczeń pozapłacowych. Pracodawcom zależy też na obniżce kosztów. Liczą oni, że świadczenia dodatkowe przyczynią się do wzrostu produktywności oraz pomogą w zatrzymaniu pracowników w firmie (oznacza to m.in. obniżkę kosztów rekrutacji i wdrażania nowo zatrudnionych). Zdaniem właścicieli przedsiębiorstw benefity spełniają swoją funkcję – 68 proc. pracodawców jest zdania, że zwiększają zadowolenie pracowników z ich miejsca pracy oraz wpływają pozytywnie na lojalność podwładnych wobec firmy. Pracobiorcy jednak nie wyrażają aż tak pozytywnych opinii. Tylko 57 proc. pracowników otrzymujących benefity jest zadowolonych ze swojej obecnej pracy. To dość istotny spadek (o 7 punktów procentowych) w porównaniu z poprzednim rokiem. Jedną z przyczyn może być fakt, że wzrasta liczba osób wywodzących się z klasy średniej. Mają oni wyższe oczekiwania względem pracodawców niż pracownicy biedniejsi. Nie bez znaczenia wydaje się tu zasada mówiąca, że ludzie chcą otrzymywać coraz więcej, w miarę jak poprawia się ich sytuacja życiowa („apetyt rośnie w miarę jedzenia”).

Chile

Aż 80 proc. chilijskich pracowników otrzymujących benefity jest zadowolonych z obecnej pracy. Odsetek zadowolonych wśród osób nieotrzymujących takich świadczeń wynosi 64 proc. Obecność benefitów przekłada się również na wzrost poczucia lojalności wobec pracodawcy. Dane wskazują, że chilijskie przedsiębiorstwa rozumieją potrzeby swoich pracowników. Prawie połowa firm oprócz podstawowego pakietu zdrowotnego oferuje również dodatkowe świadczenia partycypacyjne. Ponadto pracodawcy deklarują poszerzenie w najbliższych latach listy świadczeń o ubezpieczenie stomatologiczne.

Meksyk

Z badań przeprowadzonych przez Metlife wynika, że dla meksykańskich pracowników benefity związane ze zdrowiem odgrywają kluczową rolę. Aż 65 proc. meksykańskich pracowników uznaje ubezpieczenie zdrowotne za bardzo ważne. Ponadto wśród pracodawców, którzy mieli w swojej ofercie świadczenia pozapłacowe, ponad połowa benefitów (61 proc.) dotyczyła opieki stomatologicznej. W Meksyku, gdzie wskaźnik otyłości jest wysoki, istotną rolę odgrywa wsparcie pracodawców w walce z nadwagą. Niemal jedna trzecia świadczeń odnosiła się do programów odchudzających. Coraz częściej meksykańscy pracodawcy oferują również benefity pozwalające równoważyć życie prywatne z pracą, takie jak elastyczny czas pracy i telepraca. Pracownicy otrzymujący świadczenia pozapłacowe zazwyczaj zostają dłużej w firmie – przeciętnie jest to 6,2 roku, podczas gdy dla osób nieotrzymujących świadczeń wskaźnik ten wynosi 5,3 roku.

Źródło: www.miesiecznik-benefit.pl, stan z dnia 28 maja 2015 r.