Można je jednak podzielić na te wymuszone, wynikające z braku ofert pracy w wykonywanym dotychczas zawodzie/funkcji, i dobrowolne, wynikające z głębokich przemyśleń i świadomej decyzji. Bywa, że jest to decyzja dobrowolna, ale spontaniczna, poprzedzo-na mniej lub bardziej świadomymi wątpliwościami, czy to, co obecnie robimy, rzeczywiście daje nam satysfakcję.
Osobista analiza SWOT | |||
|
Czynniki |
||
wewnętrzne |
zewnętrzne |
||
Czynniki |
pozytywne |
Strengths (Mocne strony) • Wysokie umiejetnosci analityczne • Innowacyjność • Przejmowanie odpowiedzialności • Doskonała wiedza na temat rynku – łatwość identyfikacji nisz rynkowychi ocena potencjalnych ryzyk • Zaufane kontakty osobiste w branży – łatwość w pozyskaniu zasobów ludzkich lub/i klientów |
Opportunities (Możliwości) • Własna działalnosć gospodarcza oparta na wiedzy branżowej i innowacyjności • Doradztwo (własna firma lub butiki inwestycyjne) • Firmy międzynarodowe ceniące sobie innowacyjność i silne indywidualności • Firmy posiadajace ośrodki decyzyjne w Polsce • Start-upy |
negatywne |
Weaknesses (Słabe stronoy) • Wstręt do działań rutynowych • Niskie zainteresowanie administracją biznesu • Niechęć do korporyjnego modelu działania • Trudność w podorządkowywaniu się przełożonym • Większa orientacja na proces twórczy niż wymierne efekty biznesowe • Brak doświadczeń handlowych • Brak predyspozycji do rozwijania biznesu na podstawie nowo budowanych relacji miedzyludzkich |
Threats (Zagrożenia) • Brak kapitału, wysoka bariera wejścia • Niedobra koniunktura na rynku • Niska efektywnosć handlowa (w przypadku otworzenia własnej działalności) |
|
Przykład rozpisania zagrożeń w analizie SWOT | |
Własna działalność |
• Zaproszenie do współpracy osoby o dobrych kompetencjach handlowych • Wykorzystanie silnych rekomendacji osób, które już znamy – testymoniale, referencje • Sprzedaż poprzez „próbkowanie” w myśl zasady: „Dajmy szansę klientom, by nas poznali” • Wykorzystanie technicznych sposobów dotarcia do klienta – dobrze przygotowana i pozycjonowana strona www |
Etat |
• Rozwój umiejętności w obszarze budowania relacji międzyludzkich • Budowanie autorytetu wokół kompetencji dziedzinowych • Prezentowanie faktów i wyników potwierdzających pozytywne rezultataty naszej pracy • Aplikowanie na stanowiska dobrze dopasowane do naszych osobistych atutów (Strengths) |
Kompetencje i sektory nimi zainteresowane | |
Obecne kompetencje |
Alternatywne sektory rynku potencjalnie zainteresowane tymi komptencjami |
|
• Wykształcenie techniczne • Sprzedaż w kanale B2B • Doskonałe relacje z klientami – zakłady przemysłowe, menedżerowie odpowiedzialni za utrzymanie ruchu • Ekspertyza dziedzinowa w zakresie automatyki przemysłowej |
• Zakłady przemysłowe – służby utrzymania ruchu lub/i działy zakupów • Chemia przemysłowa – oleje, smary, czyścidła • Dystrybucja elektryczna lub inni dystrybutorzy adresujący swoje produkty do służb utrzymania ruchu w zakładach przemysłowych • Usługi dla sektora przemysłowego: profesjonalne sprzątanie hal produkcyjnych lub wynajem pracowników |
Kompetencje marketingowe w zakresie zarządzania marką FMCG |
Niemal wszystkie branże, w obecnej chwili szczególnie: • energetyka, • produkty medyczne, suplementy diety, • segment consumer goods (szczególnie AGD i RTV). |
Słowa klucze, które warto uwzględnić w CV | |
KOMPETENCJE |
SŁOWA KLUCZE Zazwyczaj angielskojęzyczne określenia funkcjonujące również w polskich wersjach dossier |
Budowanie baz danych klientów. Segmantacja klienta w systemach bazodanowych, systemy zarządzania relacjami z klientami |
CRM |
|
Standaryzowana obsługa klienta lub/i bezpośrednia sprzedaż telefoniczna |
Help Desk/Call Center |
Rozwój nowych kanałów sprzedaży |
Business Development |
Rozwój nowych produktów i usług |
NPD-New Product Development |
Przykład konwersji | |
Pierwotna funkcja/Sektor |
Nowa ścieżka |
Telekomunikacja, bankowość |
Energetyka |
Dyrektor zarządzający, dyrektor sprzedaży, korporacja |
Własna spółka o profilu zgodnym z wcześniejszym segmentem działania |
Sprzedaż/Farmacja |
Własna spółka świadcząca usługi „rental sales force” |
Korporacje audytorskie/BIG4 Companies |
Własne biuro rachunkowe lub/i firma audytorska |
Menedżer restauracji lub szef regionu odpowiedzialny za kilka restauracji |
Własna restauracja |
Menedżerowie średniego i wyższego szczebla, różne sektory ze szczególnym uwzglednieniem sieci detalicznych |
Przejęcie franczyzy |








