Można je jednak podzielić na te wymuszone, wynikające z braku ofert pracy w wykonywanym dotychczas zawodzie/funkcji, i dobrowolne, wynikające z głębokich przemyśleń i świadomej decyzji. Bywa, że jest to decyzja dobrowolna, ale spontaniczna, poprzedzo-na mniej lub bardziej świadomymi wątpliwościami, czy to, co obecnie robimy, rzeczywiście daje nam satysfakcję.

Osobista analiza SWOT

 

Czynniki

wewnętrzne

zewnętrzne

Czynniki

pozytywne

Strengths (Mocne strony)

•  Wysokie umiejetnosci analityczne

•  Innowacyjność

•  Przejmowanie odpowiedzialności

•  Doskonała wiedza na temat rynku – łatwość identyfikacji nisz rynkowych

i ocena potencjalnych ryzyk

•  Zaufane kontakty osobiste w branży – łatwość w pozyskaniu zasobów ludzkich lub/i klientów

Opportunities (Możliwości)

  Własna działalnosć gospodarcza oparta na wiedzy branżowej i innowacyjności

•  Doradztwo (własna firma lub butiki inwestycyjne)

•  Firmy międzynarodowe ceniące sobie innowacyjność i silne indywidualności

•  Firmy posiadajace ośrodki decyzyjne w Polsce

•  Start-upy

negatywne

Weaknesses (Słabe stronoy)

•  Wstręt do działań rutynowych

•  Niskie zainteresowanie administracją biznesu

•  Niechęć do korporyjnego modelu działania

•  Trudność w podorządkowywaniu się przełożonym

•  Większa orientacja na proces twórczy niż wymierne efekty biznesowe

•  Brak doświadczeń handlowych

•  Brak predyspozycji do rozwijania biznesu na podstawie nowo budowanych relacji miedzyludzkich

Threats (Zagrożenia)

•  Brak kapitału, wysoka bariera wejścia

•  Niedobra koniunktura na rynku

•  Niska efektywnosć handlowa (w przypadku otworzenia własnej działalności)

Przykład rozpisania zagrożeń w analizie SWOT

Własna działalność

•  Zaproszenie do współpracy osoby o dobrych kompetencjach handlowych

•  Wykorzystanie silnych rekomendacji osób, które już znamy – testymoniale, referencje

•  Sprzedaż poprzez „próbkowanie” w myśl zasady: „Dajmy szansę klientom, by nas poznali”

•  Wykorzystanie technicznych sposobów dotarcia do klienta – dobrze przygotowana i pozycjonowana strona www

Etat

•  Rozwój umiejętności w obszarze budowania relacji międzyludzkich

•  Budowanie autorytetu wokół kompetencji dziedzinowych

•  Prezentowanie faktów i wyników potwierdzających pozytywne rezultataty naszej pracy

•  Aplikowanie na stanowiska dobrze dopasowane do naszych osobistych atutów (Strengths)

Kompetencje i sektory nimi zainteresowane

Obecne kompetencje

Alternatywne sektory rynku potencjalnie zainteresowane tymi komptencjami

•  Wykształcenie techniczne

•  Sprzedaż w kanale B2B

•  Doskonałe relacje z klientami – zakłady przemysłowe, menedżerowie odpowiedzialni za utrzymanie ruchu

•  Ekspertyza dziedzinowa w zakresie automatyki przemysłowej

•  Zakłady przemysłowe – służby utrzymania ruchu lub/i działy zakupów

•  Chemia przemysłowa – oleje, smary, czyścidła

•  Dystrybucja elektryczna lub inni dystrybutorzy adresujący swoje produkty do służb utrzymania ruchu w zakładach przemysłowych

•  Usługi dla sektora przemysłowego: profesjonalne sprzątanie hal produkcyjnych lub wynajem pracowników

Kompetencje marketingowe w zakresie zarządzania marką FMCG

Niemal wszystkie branże, w obecnej chwili szczególnie:

  energetyka,

•  produkty medyczne, suplementy diety,

•  segment consumer goods (szczególnie AGD i RTV).

Słowa klucze, które warto uwzględnić w CV

KOMPETENCJE

SŁOWA KLUCZE

Zazwyczaj angielskojęzyczne określenia funkcjonujące również w polskich wersjach dossier

Budowanie baz danych klientów. Segmantacja klienta w systemach bazodanowych, systemy zarządzania relacjami z klientami

CRM

Standaryzowana obsługa klienta

lub/i bezpośrednia sprzedaż telefoniczna

Help Desk/Call Center

Rozwój nowych kanałów sprzedaży

Business Development

Rozwój nowych produktów i usług

NPD-New Product Development

Przykład konwersji

Pierwotna funkcja/Sektor

Nowa ścieżka

Telekomunikacja, bankowość

Energetyka

Dyrektor zarządzający, dyrektor sprzedaży, korporacja

Własna spółka o profilu zgodnym z wcześniejszym segmentem działania

Sprzedaż/Farmacja

Własna spółka świadcząca usługi „rental sales force”

Korporacje audytorskie/BIG4 Companies

Własne biuro rachunkowe lub/i firma audytorska

Menedżer restauracji lub szef regionu odpowiedzialny za kilka restauracji

Własna restauracja

Menedżerowie średniego i wyższego szczebla, różne sektory ze szczególnym uwzglednieniem sieci detalicznych
restauracyjnych

Przejęcie franczyzy