Tryb negocjacji z ogłoszeniem z założenia zapewnia możliwość wprowadzania zmian do opisu przedmiotu zamówienia i warunków przyszłej umowy, gdyż temu celowi mają służyć rokowania prowadzone z wykonawcami, którzy złożyli oferty wstępne. Granice doprecyzowania i uzupełnienia zostały określone przez odwołanie się do kryterium istotności zmian w stosunku do pierwotnego opisu przedmiotu zamówienia czy warunków umowy. W ten sposób, zakres negocjacji jest ograniczony dokonanym przez zamawiającego w wyjściowej specyfikacji opisem przedmiotu zamówienia i sformułowanymi tam warunkami umowy, gdyż nie jest możliwa ich zasadnicza zmiana. Od strony podmiotowej krąg wykonawców jest z kolei ograniczony prowadzoną w pierwszym etapie postępowania kwalifikacją w oparciu o podmiotowe warunki udziału w postępowaniu. Z art. 58 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych wynika jednak kolejny etap kwalifikacji i potencjalne zawężenie kręgu wykonawców biorących udział w negocjacjach, gdyż zamawiający ma prawo i obowiązek zaprosić do nich tylko tych wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu.

Spośród przesłanek określonych w art. 89 ust. 1 p.z.p. odpowiednie zastosowanie znajduje tutaj odrzucenie oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ. Ta przesłanka odrzucenia oferty powszechnie interpretowana jest w doktrynie i orzecznictwie przede wszystkim jako niezgodność w zakresie zaoferowanego przedmiotu zamówienia lub sposobu jego realizacji w stosunku do wymagań przedmiotowych SIWZ. Zamawiający ma zatem obowiązek odrzucić ofertę wstępną za niezgodność z treścią SIWZ, pomimo braku ostatecznego kształtu któregokolwiek z tych oświadczeń woli. W przypadku oferty wstępnej można wręcz mówić o ograniczonej mocy wiążącej tego oświadczenia woli wykonania przedmiotu zamówienia, już choćby z tego powodu, że nie zawiera ono ceny. Nawet gdyby specyfikacja w wyniku negocjacji miała nie ulec zmianie (co świadczyłoby jednak o nieuzasadnionym wyborze tego trybu), to oferta taka nie może zostać wybrana i spowodować dojścia do skutku odpłatnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

KIO podkreśla, że w trybie negocjacji z ogłoszeniem, co do zasady, zamawiający mogą dopuścić proponowanie w ofertach wstępnych zmian opisu przedmiotu zamówienia i warunków umowy. Nie do zaakceptowania jest jednak sytuacja odrzucenia oferty wstępnej za zaproponowanie zmian do przedmiotu zamówienia lub warunków umowy, które następnie stałyby się przedmiotem negocjacji z pozostałymi wykonawcami i ostatecznie uległy zmianie przed zaproszeniem do składania ofert ostatecznych.