Nowy most powstanie pomiędzy miejscowościami Bielawa Dolna w powiecie zgorzeleckim i Horka w Saksonii, w ciągu europejskiego kolejowego korytarza transportowego E30, łączącego Drezno, Wrocław, Katowice, Kraków i Kijów.

„Efektem będzie większa przepustowość i sprawność linii. Inwestycja poprawi także atrakcyjność transportu kolejowego na linii łączącej Ukrainę, Polskę i Niemcy” – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej dyrektor projektu z ramienia PKP PLK Tadeusz Sobotnik.

Inwestycja zakłada rozbiórkę starego, ponad stuletniego mostu i budowę nowej pięcioprzęsłowej przeprawy przystosowanej do ruchu dwutorowego. Zmodernizowana zostanie także sieć teletechniczna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Równocześnie z budową mostu strona niemiecka będzie modernizowała odcinek Horka – granica państwa.

PKP PLK uzyskały już pozwolenie na budowę mostu, gotowy jest również projekt budowlany, a prace mają się rozpocząć w grudniu 2013 r. „Ich rozpoczęcie jest uzależnione od zakończenia toczących się obecnie procedur administracyjnych po stronie niemieckiej. Chcielibyśmy bowiem, aby budowa mostu toczyła się równoległe do modernizacji linii kolejowej z Horki do granicy” – dodał Sobotnik.

Projekt zakłada, że po nowym moście pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Obecnie jest to zaledwie 50 km/h. Wartość inwestycji to ok. 24 mln zł i w 70 proc. jest ona dofinansowana z funduszy unijnych.