Jak poinformowała rzeczniczka generalnego wykonawcy Katarzyna Rumowska, zgodnie z projektem obiekt będzie miał ok. 1,5 km długości. Jego szerokość i wysokość w świetle jest zmienna. Tunel ma być wykonywany w technologii podstropowej, a jego elementami konstrukcyjnymi będą ściany szczelinowe o grubości od 0,8 m do 1 m, żelbetowa płyta denna (o grubości 1,2 m) oraz płyta stropowa górna – rozpierająca.

W tunelu będą wyjścia ewakuacyjne – po trzy klatki schodowe w części przy ul. Kopcińskiego i w części wlotowej – w okolicy ul. Niciarnianej. Prace przy budowie tunelu powinny zakończyć się do wiosny przyszłego roku - wyjaśniła Rumowska.

Natomiast do końca tego roku potrwają prace przy wylewaniu stropu podziemnego dworca, znajdującego się na poziomie 8 m pod ziemią. Grubość płyty stropowej wynosi ok. 120 cm.

Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się 8 m pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 m pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami.

Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta; w najszerszym miejscu rozciągać się będzie na ponad 700 m.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najważniejszych elementów Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.

Dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Zakończenie zaplanowano na luty 2015 r., a koszt inwestycji, która ma być współfinansowana przez Unię Europejską, szacuje się na 1,75 mld zł brutto.