Wyłoniony spośród 9 przedsięwzięć starających się o wygraną w konkursie MRR projekt drogowy województwa dolnośląskiego ma wartość 466,9 mln złotych. Inwestycja ta jest w ocenie Ministerstwa najlepiej przygotowaną pod względem formalnym. Do wybrania tego projektu na projekt pilotażowy przyczynił się także wysoki stopień zasadności zastosowania formuły PPP. 

W konkursie wzięły udział również inne projekty o dużym zakresie i wysokiej wartości szacunkowej takie jak projekt miasta Kraków (o łącznej wartości szacunkowej 3 mld zł) i projekt miasta Olsztyn (180 mln zł). - Wyłonienie drogowego projektu pilotażowego pokazało, że na realizację inwestycji drogowych w formule PPP ma realne szanse coraz więcej samorządów – mówi dr Rafał Cieślak, radca prawny z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz. - To pozytywna zmiana, ponieważ dotychczas nie udało się zrealizować przedsięwzięcia tego typu o dużej wartości – ocenia.

Pierwszym dużym drogowym projektem PPP, który prawdopodobnie zakończy się sukcesem, jest inwestycja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, która nie brała udziału w konkursie MRR. Przedsięwzięcie obejmować będzie swym zakresem rejon utrzymania dróg wojewódzkich Włocławek o łącznej długości ponad 270 km. Zakładany minimalny zakres budowy nowych dróg wynosi ok. 12 km, z kolei minimalna ilość dróg przebudowanych to ok. 77 km. Prace nad tym przedsięwzięciem trwają od dłuższego czasu, a niedawno rozpoczął się nabór wniosków. 

Kujawsko-pomorski projekt drogowy nie brał udziału w konkursie MRR, ale jest to z pewnością jedno z najważniejszych przedsięwzięć tego typu – mówi dr Rafał Cieślak. - O jego dobrym przygotowaniu najlepiej świadczy zainteresowanie partnerów prywatnych - do pierwszego etapu postępowania przystąpiło 9 chętnych – dodaje.

Dotychczas PPP przy projektach drogowych udało się wykorzystać przy inwestycjach lokalnych o niskiej wartości, takich jak droga gminna na terenie Ustki i dwa odcinki drogowe w gminie Krobia. Sukcesem zakończyło się także kilka postępowań w projektach autostradowych. W stosunku do Europy, w której projekty drogowe to jeden z najważniejszych obszarów PPP, to jednak wciąż mało. 

Dobre przykłady, takie jak projekt pilotażowy MRR czy inwestycja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, o ile zostaną zakończone sukcesem, będą z pewnością najważniejszym czynnikiem wpływającym na rozwój drogowych projektów PPP. 

Szansą na zwiększenie liczby postępowań w tym obszarze mogą być również zmiany w przepisach dotyczących projektów hybrydowych, czyli takich, które realizowane są przy wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej. Projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej zawiera osobny rozdział dotyczący warunków dla hybrydowego PPP, który ma znacznie ułatwić realizację tego typu projektów (m.in. umożliwienie zmiany beneficjenta w trakcie realizacji projektu czy możliwość zostania beneficjentem przez partnera prywatnego). Choć projekty drogowe nie są uznawane za te, które będą najbardziej popularnymi projektami hybrydowymi w najbliższym czasie, korzystne zmiany w przepisach stwarzają dobre warunki również dla ich rozwoju. 

Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.