Nowe rozporządzenie zastępuje poprzednio rozporządzenie ministerstwa infrastruktury z dnia 17 kwietnia 2008 r. (Dz.U. nr 80, poz. 475).
Nowe rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz.U. nr 140, poz. 945) przewiduje, że doskonalenie kwalifikacji zawodowych pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości i rzeczoznawców majątkowych odbywa się poprzez udział tych osób w charakterze słuchacza w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych, w zakresie uprawnień lub licencji zawodowych posiadanych przez te osoby. Co istotne, udział we wskazanych wyżej szkoleniach i seminariach może odbywać się zarówno w formie stacjonarnej, jak też za pośrednictwem internetu. Jeśli szkolenie jest prowadzone za pośrednictwem internetu lista obecności uczestników będzie również sprawdzana, w postaci rejestru aktywności internetowej uczestników seminarium, czy też szkolenia.
Dokumentem potwierdzającym doskonalenie kwalifikacji zawodowych jest zaświadczenie o ukończeniu seminarium, szkolenia lub kursu specjalistycznego, który organizator szkolenia ma obowiązek wydać uczestnikom w ciągu 14 dni. Organizatorzy szkoleń mają obowiązek przesyłać rejestr wydanych uczestnikom zaświadczeń w terminie 14 dni od ukończenia kursu lub szkolenia Ministerstwu Infrastruktury, które prowadzi elektroniczny rejestr wydanych zaświadczeń.
Omawiane rozporządzenie przewiduje także kontrolę Ministerstwa Infrastruktury nad organizatorami szkoleń i specjalistycznych kursów dla pośredników na rynku nieruchomości, rzeczoznawców majątkowych i zarządców nieruchomości. Organizatorzy takich szkoleń muszą dokonać do resortu infrastruktury zgłoszenia w drodze elektronicznej obejmującego program kształcenia. Zgłoszenia tego organizator szkolenia dokonuje na specjalnym formularzu, którego wzór określa jeden z załączników do omawianego rozporządzenia. Ministerstwo Infrastruktury jest uprawnione do wezwania organizatora szkolenia do usunięcia braków w zgłoszeniu szkolenia. Nieuzupełnienie braków odnośnie zgłoszenia szkolenia powoduje skutek w postaci pozostawienia wniosku organizatora bez rozpoznania. Na organizatorach spoczywa też obowiązek zgłoszenia potwierdzenia aktualności programu szkolenia.
Dane z rejestru zgłoszonych programów kształcenia podlegają wpisaniu do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury i opublikowaniu na stronach internetowych resortu infrastruktury.
Organizatorzy szkoleń dla pośredników na rynku nieruchomości, zarządców nieruchomości i rzeczoznawców majątkowych mają obowiązek przechowywania dokumentacji związanej z szkoleniami przeprowadzonymi przed wejściem w życie omawianego rozporządzenia przez okres 3 lat licząc od początku roku, w którym została wytworzona ta dokumentacja.
Obowiązek przechowywania dokumentacji związanej ze szkoleniem w okresie 3 lat licząc od początku roku następującego po roku, w którym zostało przeprowadzone szkolenie lub seminarium został także nałożony na organizatorów szkoleń po wejściu w życie omawianego rozporządzenia.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc w dniu 6 sierpnia br.