Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych - to oczekiwane efekty prac za ponad 4 mld złotych, które PLK zrealizują do 2020 roku. Program portowy, który obejmuje wszystkie cztery najważniejsze porty morskie wraz z modernizacją trasy Bydgoszcz – Trójmiasto pozwoli na istotny wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Za ponad 304 mln złotych PLK prowadzi prace na linii 226, która stanowi jedyne połączenie kolejowe do Portu Północnego. 13,5-kilometrową linią kolejową od Pruszcza Gdańskiego przez Most na Martwej Wiśle kierowane są pociągi m.in. do gdańskiego terminala kontenerowego i do portu. PLK do września wymieni tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz zmodernizuje 8 przejazdów kolejowych. Inwestycja, w połączeniu z otwartym w styczniu br. nowym mostem na Martwej Wiśle, pozwoli na szybki i sprawny przewóz towarów - składy pojadą z prędkością 100 km/h.

Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe planują ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową, dotyczącą inwestycji na obszarze Portu Gdańsk oraz ściśle dedykowanych transportowi towarowemu stacji: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z liniami łączącymi te stacje oraz wyprowadzającymi ruch pociągów w głąb kraju. 

Projekty za blisko 1,5 mld złotych, których realizację przewidziano na lata 2017 – 2020 obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Obecnie trwa przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy prac projektowych dla wszystkich trzech portów.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o transporcie kolejowym. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w nowej perspektywie finansowej UE intensyfikują prace na liniach towarowych. To - oprócz poprawy dostępu do portów morskich, także udrożnienie wyjazdów ze Śląska oraz korytarzy towarowych na osi północ – południe. Zarządca infrastruktury realizuje prace, których celem na koniec obecnej perspektywy jest blisko dwukrotne zwiększenie prędkości handlowej dla przewozów towarów oraz uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i skorelowanych ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei. 

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe