Jak poinformował w czwartek PAP rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy Tomasz Okoński, węzeł otwarto bez żadnych uroczystych akcentów. Ekipa drogowców wczesnym popołudniem zdemontowała znaki i bariery blokujące wjazd i węzeł od tego momentu był w pełni dostępny dla kierowców.

Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice oddano do użytku jesienią 2011 roku, ale dwa spośród czterech zaprojektowanych tu węzłów autostradowych były nieczynne z powodu braku lokalnych dróg dojazdowych. Dopiero pod koniec grudnia ub. roku oddano do użytku niespełna trzykilometrową drogę, która kosztem 57 mln zł połączyła Grudziądz (woj. kujawsko-pomorskie) z węzłem o tej samej nazwie.

Uruchomienie położonego na północ od Torunia węzła "Turzno" wymagało wybudowania dwukilometrowego połączenia z drogą krajową nr 15 (woj. kujawsko-pomorskie), co kosztowało niespełna 19 mln zł. W ramach inwestycji zbudowano także ponad 3 km dróg serwisowych, rondo w okolicy wsi Gronowo i wiadukt nad autostradą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 646 oraz przepusty drogowe, przejścia dla płazów i małych ssaków.

Otwarcie węzła "Turzno" pozwala kierowcom z Torunia i okolic znacznie skrócić drogę w kierunku Trójmiasta. Dotychczas, aby dojechać autostradą na północ, musieli oni kierować się na południowy wschód, do węzła w Lubiczu i w związku z tym znacznie nadkładać drogi.

Węzeł "Turzno" jest jedenastym tego typu obiektem na 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Rusocinem koło Gdańska (połączenie z obwodnicą Trójmiasta), a Toruniem. Koncesję na budowę tego odcinka autostrady A1 i jego eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30 proc., John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69 proc., NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31 proc. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15 proc.