Nowy most w Kwidzynie

Nowa przeprawa liczy 11 km a w jej skład wchodzą estakady dojazdowe na międzywalu, dwa mniejsze mosty na rzekach Strudze Młyńskiej i Liwie oraz mniejsze obiekty inżynierskie, w tym przejścia dla zwierząt. Długość samego mostu to 808 m. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku. Koszt inwestycji wyniósł 366 mln zł.

Przeprawa zbudowana po nowym śladzie drogi krajowej nr 90 zapewni szybki i bezpieczny przejazd między drogami krajowymi nr 55 i 91. Kwidzyn zyska połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1. Most w Kwidzynie poprawi dostępność transportową południowo-wschodniej części województwa pomorskiego i skróci czas dojazdu do aglomeracji Trójmiejskiej. Dotychczas w pobliżu istniała jedynie przeprawa promowa, której funkcjonowanie było ograniczone ze względów pogodowo-hydrologicznych. Most w Kwidzynie to największy most sprężony typu extradosed w Europie, jak również jeden z największych w świecie. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów, najdłuższe z want mają po ok. 100 m długości. Wybrana konstrukcja mostu zminimalizowała ingerencje w środowisko, co ma olbrzymie znaczenie ze względu obszar ochronny niezwykle cennej przyrodniczo Doliny Dolnej Wisły w ramach sieci Natura 2000.

Opracowanie: Wanda Pszczółkowska

Źródło: www.transport.gov.pl, stan z dnia 30 lipca 2013 r.

Data publikacji: 30 lipca 2013 r.