Projekt uchwały w sprawie zmiany „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych.
"W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej, jak również budowa obwodnic miejscowości. Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, należy umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 r., co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE" - napisano w uzasadnieniu do projektu uchwały.
"Działanie takie oprócz pozytywnego efektu gospodarczego umożliwi szybszy napływ refundacji z budżetu UE. Pierwszym krokiem do tego było przyjęcie przez Radę Ministrów uchwałą z dnia 4 czerwca 2013 r. załącznika nr 5 z listą wybranych zadań na ciągach dróg ekspresowych i ustanowienie dla nich limitu finansowego na poziomie 35,73 mld zł. Aktualnie proponuje się wykorzystać ten mechanizm także do wskazania wybranych zadań polegających na budowie obwodnic. Aby było możliwe ogłaszanie postępowań przetargowych przez GDDKiA należy wskazać nowy powiększony limit środków finansowych, do którego GDDKiA będzie uprawniona zaciągać zobowiązania na poczet realizacji obwodnic wskazanych w niniejszej uchwale" - dodano.
W załączniku nr 6 wskazane są projekty polegające na budowie obwodnic miejscowości realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót mają zostać uruchomione co do zasady w 2013 r. (za wyjątkiem obwodnicy Sanoka).
"Na realizację ww. zadań konieczne będzie zabezpieczenie kwoty 4,7 mld zł. Środki pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE" - napisano w uzasadnieniu.
Załącznik zawiera 11 obwodnic miast, których łączna długość to 140,2 km. Szacowane wydatki na realizację tych projektów w 2014 r. mają wynieść 585,2 mln zł, a w 2015 r. 1,87 mld zł.
Projektami o najwyższej wartości mają być: obwodnica Olsztyna (1,42 mld zł), obwodnica Inowrocławia (495,1 mln zł), obwodnica Nysy (467,9 mln zł), obwodnica Góry Kalwarii (437,8 mln zł), obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego (345,3 mln zł). Pozostałe projekty wymienione w załączniku to: obwodnica Brodnicy, obwodnica Wielunia, obwodnica Jarocina, obwodnica Kłodzka, obwodnica Kościerzyny i obwodnica Sanoka.
W czerwcu Rada Ministrów zatwierdziła załącznik nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Decyzja ta otworzyła możliwość ogłoszenia przetargów na budowę 717 km dróg ekspresowych o wartości 35,7 mld zł.