„Kontrakt” – słowo to obecnie coraz częściej pojawia się w kontekście warunków zatrudnienia kadry managerskiej wyższego szczebla. Ten rodzaj umowy między pracodawcą a managerem wyróżnia duża elastyczność zasad współpracy. Wśród reguł tych znajduje się zazwyczaj deklaracja możliwości częstych przeprowadzek.

- „Życie na kontrakcie” staje się dziś zjawiskiem dotyczącym coraz większej ilości osób – mówi socjolog Diana Lorek. – Są to głównie ludzie młodzi, doskonale wykształceni, znający języki i chcący podróżować po świecie.

Podróże wpisane są w sposób życia współczesnych rekinów biznesu. Aby efektywnie zarządzać zespołem trzeba go dobrze poznać, zobaczyć w jakich warunkach pracuje, jakie ma problemy. Trzeba więc być na miejscu.

Doba hotelowa

Ceny doby hotelowej w największych miastach Polski są bardzo zróżnicowane. Najwięcej przedsiębiorstw rezerwuje pokoje w hotelach ulokowane w centrum metropolii lub blisko lokalnej siedziby formy. Żadna międzynarodowa korporacja nie może sobie przecież pozwolić na zameldowanie swojego przedstawiciela w podrzędnym hotelu. I tak nocleg dla jednej osoby, w pokoju o standardzie biznesowym, w warszawskim hotelu Marriott to wydatek ok. 470 zł, natomiast dobra w Hiltonie kosztuje ok. 455 zł. W innych, poza stolicą, biznesowych centrach Polski ceny także nie należną do niższych. W krakowskim Sheratonie za jednoosobowy pokój o podobnym standardzie zapłacimy minimum 440 zł. Natomiast w hotelu Andel’s, znajdującym się w obecnie najbardziej elitarnej części Krakowa: przy odremontowanym Dworcu PKP i Galerii Krakowskiej, cenniki rozpoczynają się od 435 zł. Wrocław, Poznań czy Katowice nie pozostają w tyle w tym rankingu. Za luksus noclegu w śródmieściu i najwyższy standard pokoju trzeba więc słono zapłacić. Zaznaczyć należy również, że okres obowiązywania zagranicznego kontraktu to zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy. Koszty finansowe, które ponosi firma liczone są więc w tysiącach złotych.

Co ważne, a często pomijane: życie na walizkach, a nawet w najbardziej luksusowym hotelu ludzie rzadko czują się jak u siebie, odbija się także na jakości pracy managera.

- Mieszkanie w hotelu nie jest czymś naturalnym, tworzy sytuację pewnego wyobcowania – tłumaczy Diana Lorek. – Może więc negatywnie wpływać na psychikę człowieka, a zatem obniżać poziom wykonywanej przez niego pracy. W takie sytuacji nie dziwi fakt, że coraz więcej firm zaczyna szukać alternatywnych rozwiązań i decyduje się na zakup kwater dla swoich managerów.

Jak w domu

- Staramy się, aby managerowie, którzy przyjeżdżają z naszych spółek na Białorusi lub Ukrainie czuli się w Polsce komfortowo – mówi Anna Bąk, specjalista ds. HR jednej z międzynarodowych korporacji. – Istotną rzeczą staje więc zapewnie im odpowiednich warunków do pracy, a także prowadzenia zwykłego codziennego życia.

Coraz więcej firm decyduje się na zakup apartamentu, w którym na czas obowiązywania kontraktu będzie mieszkać menager wraz ze swoją rodziną. Mieszkanie dalej poczucie bezpieczeństwa i swobody. Takie rozwiązanie pozwala pracownikowi firmy samodzielnie zaaranżować przestrzeń, w której będzie żyć przez klika najbliższych miesięcy.

- Ceny nieruchomości, które często ograniczają indywidualnych klientów, dla wielkiego biznesu są liczbami niewielkimi – twierdzi Małgorzata Nowosielska, Dyrektor Sprzedaży Mieszkań i Komercjalizacji Powierzchni Użytkowych kompleksu apartamentowców „Angel City” w centrum Krakowa – Zakup mieszkania może być dla przedsiębiorstwa formą zaoszczędzania, a w perspektywie niezłą inwestycją, bowiem najlepsze adresy w mieście z czasem zazwyczaj zyskują na wartość. Jakie powinno być mieszkanie dla managera? Z pewnością kluczowa jest jego lokalizacja – w grę wchodzą tylko prestiżowe dzielnice i miejsca w centrum danego miasta. Ludzie biznesu cenią sobie elegancje i komfort, ważny jest dla nich modny design i dobra marka.

- Mieszkanie dla managera powinno być wykończone w standardzie "ready to move in". – dodaje Małgorzata Nowosielska – To znaczy w pełni wyposażone i umeblowane. Nowy lokator nie musi więc sobie niczym zaprzątać głowy.

Reguły gry w kształtowaniu wizerunku firmy są nieubłagane. Manager jest jej twarzą, jego wygląd, zachowanie a nawet miejsce zamieszkania świadczą o przedsiębiorstwie. Mówią wiele o polityce firmy, jej pozycji na rynku, a także możliwościach finansowych. Nie może więc dziwić fakt, że coraz więcej koncernów podejmuje działania służące poprawie jakości życia swoich pracowników. To przecież dobra inwestycja we własny rozwój. 

9.90 Public Relations