Jakie warunki powinny spełniać szatnie dla personelu hotelowego?
Przepisy zawierające wymogi w odniesieniu do szatni dla personelu zawarte są w załączniku nr 3 do rozporządzenia z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) - dalej r.b.h.p.

Unormowania prawne związane z wymogami odnoszącymi się do szatni dla personelu (w tym również personelu hotelowego) uregulowane są w rozdziale 1 i 2 załącznika nr 3 do r.b.h.p. Należy zauważyć, że hotel jako zakład pracy podlega pod unormowania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, stąd właściwym wydaje się stosowanie przywołanego rozporządzenia.
W myśl § 6 załącznika nr 3 do r.b.h.p. szatnie winny być urządzone w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach, osobno dla mężczyzn i kobiet, z tym że w sytuacji gdy w zakładzie pracy jest zatrudnionych do 10 pracowników na jednej zmianie reguła ta nie obowiązuje, pod warunkiem że pracodawca zapewni możliwość osobnego korzystania z szatni przez kobiety i mężczyzn.
Dopuszcza się usytuowanie szatni w piwnicach lub sutenerach, pod warunkiem, zastosowania odpowiedniej izolacji ścian zewnętrznych i podłóg zabezpieczającej pomieszczenia przed wilgocią i nadmiernymi stratami ciepła oraz zapewnienia warunków ewakuacji ludzi z tych pomieszczeń. Zasadą jest, aby pomieszczenia przeznaczone na szatnie były suche i w miarę możliwości oświetlone światłem dziennym.
Podstawowym wyposażeniem szatni są szafy na odzież, spełniające wymogi Polskiej Normy szafy na odzież. Szerokość przejść pomiędzy dwoma rzędami szaf oraz głównych przejść komunikacyjnych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, a szerokość przejść między rzędami szaf a ścianą winna wynosić minimalnie 1,1 m. Oprócz szaf pracodawca zgodnie z § 8 winien zapewnić również miejsca siedzące dla co najmniej połowy zatrudnionych na najliczniejszej zmianie.
W § 7 ust. 3 i 4 załącznik nr 3 do r.b.h.p. nakłada na pracodawcę również obostrzenia, co do wentylacji w pomieszczeniach przeznaczonych na szatnie, wskazując, że w szatniach winna być zapewniona czterokrotna wymiana powietrza na godzinę, a w szatniach wyposażonych w okna otwieralne przeznaczonych dla nie więcej niż 10 pracowników – co najmniej dwukrotna. Szatnie znajdujące się w piwnicach przeznaczone dla ponad 25 pracowników, powinny na wyposażeniu mieć wentylację mechaniczną.
Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca różnicuje wymogi dla szatni w zależności od rodzaju prac wykonywanych przez personel oraz stopień narażenia pracownika na zabrudzenie ciała i zanieczyszczenia odzieży substancjami szkodliwymi, trującymi lub materiałami zakaźnymi.
Nadto rozporządzenie wprowadza podział szatni i w zależności od rodzaju szatni związane z tym obostrzenia. Wprowadza się: (1) szatnie odzieży własnej przeznaczone do przechowywania odzieży należącej do pracowników (domowej); (2) szatnie odzieży robotniczej i ochronnej przeznaczone do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej; (3) szatnie podstawowe przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej; (4) szatnie przepustowe składające się z części przeznaczonej na odzież własną pracowników, części przeznaczonej na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej oraz przepustowego zespołu sanitarnego z natryskami łączącego obie te części.

Anna Kawecka