Pytanie
Zgodnie z art. 69a ustawy o odpadach, karze grzywny podlega ten, kto poddaje odzyskowi lub unieszkodliwieniu odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz komunalne osady ściekowe poza obszarem województwa, na terenie którego zostały wytworzone. W myśl art. 9 ww. ustawy, odpady powinny być unieszkodliwiane lub poddawane odzyskowi w instalacjach spełniających wymogi BAT na terenie tego województwa, na którym zostały wytworzone lub na obszarze innego województwa, jeśli odległość od miejsca wytwarzania do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania jest mniejsza niż do instalacji na terenie tego samego województwa.
W myśl art. 25 ust. 6 ustawy o odpadach, prowadzący działalność w zakresie transportu odpadów komunalnych musi dostarczyć je do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania wskazanych w zezwoleniu na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Załóżmy, że na terenie jednego województwa znajduje się firma A, która odbiera odpady komunalne z terenu tego województwa na podstawie aktualnej decyzji na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Firma A w swojej decyzji ma wskazane różne instalacje służące do odzysku lub unieszkodliwiania tychże odpadów.
Jeśli w takim zezwoleniu wydanym przez uprawniony organ wskazana jest instalacja położona na terenie innego województwa niż województwo, z którego odbierane są odpady, to czy prowadzący taką instalację może przyjąć na jego podstawie odpady?
Jakich decyzji należy żądać od posiadaczy odpadów, aby móc zgodnie z aktualnymi przepisami oraz z zachowaniem zasady bliskości przyjąć odpady na teren instalacji?
Kto jest odpowiedzialny za prawidłową weryfikację i określenie "zasady bliskości"?
W jaki sposób prowadzący instalację do gospodarowania odpadami może określić, z jakiego terenu odpady są odbierane, zbierane lub na jakim terenie są wytwarzane?