Odpowiedź:
Nadzór nad realizacją udzielonego zamówienia na roboty budowlane lub usługi, którego wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 1.000.000 euro służyć ma, w zamyśle ustawodawcy, kontroli prawidłowości i efektywności realizacji zamówienia po zawarciu umowy. Zakres nadzoru powinien być dookreślony przez zamawiającego np. w wewnętrznych regulaminach udzielania zamówienia publicznych.

W zakres zadań zespołu, o którym mowa w art. 20a Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. dalej p.z.p. może wchodzić między innymi sprawdzanie, czy inwestycja jest zgodna z harmonogramem robót, czy są odchylenia w zakresie realizacji harmonogramu, analiza informacji składanych przez inspektora nadzoru. Jednocześnie, w przypadku robót budowlanych należy zwrócić szczególną uwagę na różnice między powoływanym na mocy art. 20a p.z.p. "zespołem", a inspektorem (inspektorami) nadzoru inwestorskiego powoływanym na podstawie art. 18 ust. 2 Prawa budowlanego z 7.07.1994 r. dalej p.b.

Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 p.b., wykonywanie nadzoru inwestorskiego uważa się za samodzielną funkcję techniczną w budownictwie. Funkcję taką mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań związanych z wykonywaną funkcją, stwierdzone decyzją, wydaną przez organ samorządu zawodowego (uprawnienia budowlane). Brak jest takiego wymogu w odniesieniu do członków zespołu, o których mowa w art. 20a p.z.p.

Uzasadnienie:
Jak wskazuje Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej, "(…) Art. 20a p.z.p. reguluje nową w przepisach p.z.p. instytucję tzw. "zespołu" (w projektowanych przepisach zwanego "zespołem projektowym"). Instytucja ta w założeniach ustawodawcy ma służyć kontroli prawidłowości i efektywności realizacji zamówienia po zawarciu umowy. Ustawodawca przewidział, że osoby, które odpowiadają za prowadzenie procedury udzielenia zamówienia publicznego, w szczególności poprzez udział członków zespołu w komisji przetargowej w zamówieniach na roboty budowlane lub usługi o wartości równej lub przekraczającej wartość 1.000.000 euro, będą uczestniczyły i czuwały nad realizacją udzielonego zamówienia. Uwzględniając powyższe, obowiązek powołania takiego zespołu istnieje w zamówieniach o ww. wartościach. Tym samym w zamówieniach poniżej tej wartości zamawiający ma prawo, a nie obowiązek, powołania takiego zespołu. Jedyne zasady funkcjonowania takiego zespołu zostały określone w przywołanym art. 20aa ustawy Pzp w czterech jego ustępach. Uwzględniając okoliczność, że przywołany przepis wiąże zasadniczo prace takiego zespołu z pracą komisji przetargowej, szczegółowe uregulowanie zasad funkcjonowania takiego zespołu – jego powoływania, trybu pracy, odpowiedzialności poszczególnych osób i inne istotne kwestie związane z jego działalnością, powinno być uregulowane w opracowywanych przez kierowników zamawiającego - w oparciu o dyspozycję art. 21 ust. 3 p.z.p. - regulaminach pracy komisji przetargowej lub wewnętrznych regulaminach udzielania zamówienia publicznych albo innych wewnętrznych procedurach obowiązujących w danej jednostce zamawiającego w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości dotyczących funkcjonowania takiego zespołu, a także przejrzystości jego działania (…)".

Tym samym, zakres zadań zespołu, o którym mowa w art. 20a p.z.p. wyznacza zamawiający, kierując się postulatem zapewnienia "kontroli prawidłowości i efektywności realizacji zamówienia po zawarciu umowy". Wskazany w pytaniu przykładowy zakres zadań zespołu jak najbardziej służyć może realizacji tejże kontroli. W przypadku jednak robót budowlanych należy szczególną uwagę przywiązać do rozgraniczenia czynności "zespołu" od czynności inspektora nadzoru inwestorskiego, gdyż ich powielenie może powodować wystąpienie sporów kompetencyjnych, które nie przysłużą się "prawidłowości i efektywności realizacji zamówienia". Zakres zaś zadań i uprawnieńinspektora nadzoru inwestorskiego wyznaczony jest przepisami art. 25 oraz 26 p.b. 

Serwis Budowlany
Artykuł pochodzi z programu Serwis Budowlany
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami