Gminne spółki, które odpadną w przetargu na odbiór śmieci od mieszkańców, będą miały co robić

Z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednoznacznie i w sposób niebudzący żadnych wątpliwości wynika, że odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości może być przez gminę zlecone spółce z udziałem gminy, ale odbieranie odpadów komunalnych nie może być jej powierzone bezprzetargowo, lecz tylko wtedy, gdy spółka ta została wybrana w drodze przetargu organizowanego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.

Gminnym jednostkom organizacyjnym można zlecać wykonywanie innych zadań wynikających z zapisów ustawy, np. prowadzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługę administracyjno-organizacyjną nowego systemu czy eksploatację instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Potwierdza to resort środowiska udzielając odpowiedzi na interpelację poselską nr 13754/13.

Ponadto rada gminy może w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Należy przy tym zaznaczyć, że do decyzji gminy pozostaje, czy przejmie również gospodarkę odpadami od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Może się więc okazać, że podmiot, który wygrał przetarg, zajmie się odbiorem odpadów tylko z zamieszkałych gospodarstw domowych, a pozostałe podmioty (np. szkoły, sklepy, biura, punkty usługowe, szpitale, sanatoria itp.) wytwarzające odpady komunalne będą funkcjonowały na podobnych jak dotychczas zasadach, a więc na podstawie umów z podmiotem odbierającym odpady. W takim przypadku nie ma przeszkód, żeby jednostka gminna odbierała odpady na podstawie zawartych umów.

Łukasz Matłacz

Data publikacji: 25 kwietnia 2013 r.