Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Na rynku mamy dwie podstawowe grupy klientów. Inwestycyjnych, kupujących mieszkania za gotówkę lub z niewielkim wsparciem kredytu z przeznaczeniem na wynajem. I tu kryteria są niezmienne, kupują jak najmniejsze, kompaktowe mieszkania w centrum miasta, blisko ważnych ośrodków akademickich, biurowych. Ta grupa jest bardzo aktywna w ostatnich latach z uwagi na brak opłacalnej alternatywy dla inwestycji na rynku.
Drugą grupą klientów są osoby kupujące mieszkania dla zaspokojenia własnych potrzeb. Tego typu zakup zazwyczaj odbywa się przy udziale kredytu, a tacy nabywcy, z uwagi na komfort, dążą do nabycia możliwie dużego lokalu. Ze względu na sytuację na rynku, rosnące zarobki, niską stopę bezrobocia i niskie stopy procentowe, klienci mają rekordowo wysoką zdolność nabywczą. Świadczy o tym indeks dostępności cen mieszkań, który jest niemal dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku. W przypadku tej grupy klientów widzimy wzrost zainteresowania zakupem większego mieszkania lub lokalu o podobnych parametrach, ale w lepszej lokalizacji.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Strukturę oferty naszych mieszkań dopasowujemy na bieżąco do potrzeb rynkowych. Największą popularnością cieszą się mieszkania dwu i trzypokojowe i takich lokali jest w naszej ofercie najwięcej. Rzeczywiście, aktualnie nie ma problemu ze znalezieniem nabywców na duże mieszkania, cztero i pięciopokojowe, ale wciąż nie są to lokale najbardziej popularne. Wyjątek stanowią apartamenty z tarasami lub ogrodami w najlepszych lokalizacjach, których zwykle jest mniej niż chętnych na nie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Daje się zauważyć większy popyt na mieszkania trzypokojowe. Taka tendencja pojawiła się już 4 lata temu. Ostatnie 2-3 lata to powrót zainteresowania większymi, funkcjonalnymi lokalami o powierzchni około 70 mkw.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Obserwujemy tendencję do zwiększania się metrażu sprzedawanych lokali. Na przestrzeni ostatnich lat jest to powierzchnia większa średnio o 2 - 3 mkw. W związku z tym, że zarobki Polaków rosną, klienci często decydują się na kupno większego i bardziej komfortowego lokum. W ostatnich latach zauważyliśmy przeciętny wzrost cen i powierzchni mieszkań, które wybierają nabywcy o około 7-10 proc.
Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
Dostrzegamy stałe zainteresowanie dużymi, czteropokojowymi mieszkaniami o charakterze apartamentowym. Ich przestronny metraż od 80 mkw. do niemal 100 mkw. sprawia, że są atrakcyjną alternatywą dla domu. Często na tego rodzaju zakup decydują się rodziny z dziećmi, poszukujące podwyższonego standardu, doskonałej lokalizacji w centrum lub jego pobliżu, która zapewnia dostęp do infrastruktury i atrakcji miasta.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Od dłuższego czasu obserwujemy tendencję wzrostową, jeśli chodzi o wielkość kupowanych mieszkań. Dotyczy to zarówno mieszkań w dolnej części cennika, gdzie kawalerki powoli zastępowane są przez lokale dwupokojowe, jak również większych lokali, które coraz częściej znacznie przekraczają 100 mkw. Jeśli chodzi o ceny mieszkań, patrząc na olbrzymie zainteresowanie pierwszym etapem Apartamentów Marymont, mogę powiedzieć, że grupa wymagających klientów, poszukujących projektów w segmencie premium ma się zdecydowanie dobrze. Ci klienci są gotowi płacić więcej za najlepsze projekty w naprawdę dobrych lokalizacjach.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Średnia powierzchnia kupowanych mieszkań na przestrzeni lat nie spada, obserwujemy nawet jej niewielki wzrost. Największą popularnością wciąż cieszą się lokale dwu i trzypokojowe. Wyzwaniem dla architektów i deweloperów jest projektowanie kompaktowych układów mieszkań, czyli takich, w których każdy metr będzie wykorzystywany w 100 proc. Coraz częściej klienci poszukują też mieszkań o większej ilości pomieszczeń, ale niekoniecznie o dużym metrażu, za to w pełni funkcjonalnych. Wśród kupowanych mieszkań największą popularnością cieszą się lokale trzypokojowe, których metraże zaczynają się u nas od 51 mkw.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Obserwujemy wzrost zainteresowania klientów większymi, a co za tym idzie droższymi mieszkaniami. Staramy się reagować na tego rodzaju zmiany na rynku i uwzględniamy je w nowych projektach mieszkaniowych. Poza małymi i średnimi mieszkaniami w ofercie mamy także większe mieszkania i takie, które można połączyć. Często lokale o większych metrażach projektujemy na ostatnich kondygnacjach budynków. Tego typu propozycje klienci znajdą w naszych, najnowszych inwestycjach w Warszawie - Apartamenty Przy Agorze 6 na Bielanach i Apartamenty Okopowa 58 na Woli. Coraz więcej osób poszukuje mieszkań o większym metrażu, kiedy powiększa się rodzina lub po prostu chcą podnieść sobie standard życia. Sprzyja temu sytuacja gospodarcza kraju, która wpływa na poprawę sytuacji materialnej ludzi.
Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk
W warszawskim Miasteczku Wilanów zauważamy bardzo duże zainteresowanie mieszkaniami trzy i czteropokojowymi. Kupują je m.in. osoby, które kilka lat temu nabyły mieszkania mniejsze, założyły rodziny i planują pozostać w Miasteczku Wilanów. W innych, naszych inwestycjach, największą popularnością cieszą się lokale o małych metrażach i funkcjonalnym układzie, oferujące jak największą liczbę pokoi, w jak najniższej cenie.
Małgorzata Ostrowska, Członek Zarządu oraz Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Nie zauważamy wzrostu popytu na większe mieszkania. Daje się zauważyć wręcz wyraźny wzrost zainteresowania klientów mieszkaniami mniejszymi, tj. kawalerkami i lokalami dwupokojowymi o powierzchni około 30-40 mkw. Część klientów poszukuje też małych mieszkań w celach inwestycyjnych, by zapewnić sobie dodatkowe przychody z wynajmu lokalu.
Dostosowaliśmy ofertę także do potrzeb bardziej wymagających klientów. Mamy w portfolio apartamenty o podwyższonym standardzie, które można przeznaczyć pod wynajem, dostępne na przykład w naszej flagowej inwestycji Bliska Wola u zbiegu ulic Kasprzaka i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie.
Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Klienci najchętniej wybierają najtańsze mieszkania. Najdroższe, najatrakcyjniejsze lokale cieszą się niezmiennie mniejszym zainteresowaniem. Na mieszkania z pięknym widokiem na zabytkowy park decydują się najczęściej obcokrajowcy lub klienci zamożni, dla których cena nie gra roli i są gotowi zapłacić więcej za imponujący widok z okien.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Klienci preferują mieszkania z większą liczbą pomieszczeń, ponieważ daje im to możliwość różnorodnej aranżacji. Jeśli nabywca staje przed wyborem, czy kupić dużą kawalerkę, czy mieszkanie o tej samej powierzchni, ale z dwoma pokojami, z reguły częściej wybiera te drugą opcję. Dwa pomieszczenia można przykładowo wydzielić na salon i sypialnię lub salon i pokój dla dziecka, a kawalerka takiej możliwości nie daje. Niektórym rodzinom są natomiast niezbędne cztery pokoje. Oferta w każdej, naszej inwestycji mieszkaniowej jest na tyle urozmaicona, że każdy klient znajdzie coś dla siebie.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
W inwestycjach na warszawskiej Woli, w rejonie Jana Kazimierza, regularnie wzrasta zainteresowanie nabywców większymi mieszkaniami. Projektując i wprowadzając do sprzedaży kolejne etapy Miasta Wola i Stacji Kazimierz, przygotowaliśmy ofertę odpowiadającą na zapotrzebowanie rynku. Niewątpliwym atutem większych mieszkań, oprócz rozbudowanych możliwości aranżacyjnych i oferowanej przestrzeni jest również cena za mkw., która niejednokrotnie jest niższa nawet o kilka procent w porównaniu z lokalami jedno i dwupokojowymi.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Nie notujemy zwiększonego popytu na droższe i większe mieszkania, dlatego w naszej ofercie w większości znajdują się małe, jedno lub dwupokojowe lokale. Choć trzeba przyznać, że nie brakuje chętnych także na większe metraże.
(Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl)