Inwestor zwrócił się o wydanie wypisu i wyrysu z 5 planów zagospodarowania przestrzennego.
Czy organ administracyjny powinien naliczyć opłatę skarbową dla każdego planu oddzielnie czy razem dla wszystkich planów?
Jeśli wniosek dotyczy 5 planów, to mamy do czynienia z pięcioma czynnościami urzędowymi. Nie sposób przecież z kilku planów wydać jednego wypisu (wyrysu). Należy zatem potraktować, że mamy tutaj do czynienia z pięcioma czynnościami urzędowymi. Dla każdej z nich należy pobrać właściwą opłatę skarbową, uwzględniając liczbę stron w każdym wypisie (wyrysie) z danego planu miejscowego.
Regulacje prawne dotyczące opłaty skarbowej zawarte są w przepisach ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) - dalej u.o.s.
Zgodnie z przepisami tej ustawy opłacie skarbowej podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
a) dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
b) wydanie zaświadczenia na wniosek,
c) wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji).
Wydanie – na wniosek - wypisów (wyrysów) z planu miejscowego jest traktowane jako podjęcie czynności urzędowej na wniosek. Zgodnie z pozycją 51 części I załącznika do u.o.s. stawka opłaty skarbowej za wydanie wypisu lub wyrysu ze studium lub planu zagospodarowania przestrzennego wynosi:
1) od wypisu:
a) do 5 stron - 30 zł
b) powyżej 5 stron - 50 zł
2) od wyrysu:
a) za każdą wchodzącą w skład wyrysu pełną lub rozpoczętą część odpowiadającą stronie formatu A4 - 20 zł
b) nie więcej niż 200 zł.
Jeśli wniosek dotyczy 5 planów, to mamy do czynienia z pięcioma czynnościami urzędowymi. Nie sposób przecież z kilku planów wydać jednego wypisu (wyrysu). Należy zatem potraktować, że mamy tutaj do czynienia z pięcioma czynnościami urzędowymi. Dla każdej z nich należy pobrać właściwą opłatę skarbową, uwzględniając liczbę stron w każdym wypisie (wyrysie) z danego planu miejscowego.
Adam Bartosiewicz