Czy sklep sprzedający sprzęt elektroniczny ma obowiązek przyjąć bezpłatnie np. stary monitor przy zakupie nowego OD FIRMY.? Wiem, że system ten ma zastosowanie w przypadku osób prywatnych, ale co w przypadku firm?

Jaki dokument może wydać sklep, kiedy odbierze ww. stary monitor?

Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy jest zobowiązany do nieodpłatnego przyjęcia przy sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych zużytego sprzętu w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju, od każdego podmiotu, w tym również od przedsiębiorców (firm).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy są obowiązani przy sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju. Z przepisu tego, ani z żadnego z przepisów ustawy o zużytym sprzęcie, nie wynika, aby przepis ten ograniczał się tylko do osób fizycznych. Wnosić więc należy, że każdy podmiot, który kupuje sprzęt elektryczny i elektroniczny może żądać, aby sprzedawca detaliczny oraz sprzedawca hurtowy odebrał zużyty sprzęt na warunkach określonych w art. 42 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

W przypadku jednak, gdy taki zużyty sprzęt nie jest odpadem komunalnym koniecznie będzie potwierdzenie przyjęcia zużytego sprzętu na karcie przekazania odpadu, którą wystawia podmiot przekazujący zużyty sprzęt.