10 KLUCZOWYCH CZYNNIKÓW NA ROK 2011:
1.Podaż: Obserwowany już niedobór powierzchni najlepszej jakości
2.PKB: Uniknięcie drugiego dna recesji przy możliwym zmniejszeniu się tempa wzrostu w 2011 r.
3.Dostępność ekonomiczna: Spadek czynszów w lokalizacjach drugorzędnych i związana z tym zwiększona dostępność tego typu powierzchni nie przekłada się na wzrost aktywności czy handlowców, szczególnie w sytuacji możliwego wzrostu kosztów materiałów czy transportu. Zainteresowanie handlowców skupia się wciąż na powierzchniach typu „prime”.
4.Zatrudnienie: Kondycja rynku pracy pozostanie kwestią zasadniczą dla perspektyw rozwoju rynku handlowego w 2011 r. Wskaźniki bezrobocia w większości krajów ustabilizowały się, lecz w kolejnym roku można oczekiwać dalszego ograniczenia liczby pracowników, gdyż poziom zatrudnienia w sektorze prywatnym może nie zrównoważyć jego spadku w sektorze publicznym.
5.Rynek kredytowy: Przewiduje się, że stopy procentowe pozostaną na niższym poziomie w dłuższym okresie, co powinno złagodzić efekty cięć wydatków rządowych. Głównym prognozowanym trendem w 2011 r. będzie stały wzrost liczby kredytów udzielanych firmom przez banki. Można również oczekiwać wzrostu liczby pożyczek zaciąganych przez konsumentów.
6.Sprzedaż: Proces ożywienia będzie nierównomierny. Wysokie podatki, niskie płace oraz niepewne warunki zatrudnienia powodują, że konsumenci poszukują tańszych produktów zarówno w sektorze spożywczym, jak i niespożywczym.
7.Środki zapobiegawcze wprowadzane przez rząd: Próby ograniczania deficytu budżetowego poprzez bardziej rozsądną i ostrożną politykę finansową władz mogą przełożyć się na sektor handlowy w postaci zmniejszonego popytu konsumentów, spadku poziomu zatrudnienia i w konsekwencji obniżenia poziomu wydatków konsumenckich.
8.Regulacje prawne: Zmiany zasad księgowo-rachunkowych dotyczących zobowiązań z tytułu umów najmu i dzierżawy zapowiadanych na rok 2012 lub 2013 będą miały wpływ już w 2011 r.
9.Popyt: Handlowcy pozostaną ostrożni i selektywni w dokonywaniu decyzji o wyborze wynajmowanej powierzchni, choć mniejsza podaż i związane z tym ograniczone możliwości zwiększą konkurencję.
10.Demografia: Zmiany w strukturze demograficznej będą głównym czynnikiem decydującym o rozwoju rynku handlowego w Europie. Eksperci przewidują, że starzenie się społeczeństwa oraz niższy wskaźnik narodzin, będą stanowić zagrożenie dla dynamiki gospodarczej w krajach rozwiniętych. Jednak niektóre negatywne efekty deficytu demograficznego dla rynku handlowego mogą zostać złagodzone m.in. poprzez podniesienie wieku emerytalnego w wielu krajach, zmiany polityki imigracyjnej rządów oraz większych możliwości indywidualnego wyboru w zakresie aktywności zawodowej.








