Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 lutego 2012 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 65, poz. 654) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 96, poz. 971) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993 oraz z 2011 r. Nr 205, poz. 1202.

ZAŁĄCZNIK

W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3:

a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":

– w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 5.218.164.722 euro

Wydatki publiczne: 2.087.265.889 euro",

– w działaniu "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" część "Forma i wysokość pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji.

Maksymalna wysokość wsparcia wynosi 130% wartości strat poniesionych w gospodarstwie, przy czym nie może być większa niż 300 tys. zł na gospodarstwo w okresie realizacji Programu.

Kwota pomocy może stanowić maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.",

– w działaniu "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności":

– w części "Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikujących się do wsparcia" pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.",

– po części "Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja" dodaje się część "Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP" w brzmieniu:

"Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci, w ramach systemu QMP, wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła; nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem "System QMP" jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem "System QMP" od innych produktów należących do tej samej kategorii.",

– w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności"":

– w pkt 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie Komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2008), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Wołowina i młoda wołowina opatrzona znakiem QMP.",

– w części "Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru" dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) System QMP

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego sprawuje nadzór nad systemem QMP zgodnie ze Statutem PZPBM.

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego jest odpowiedzialne za rozpatrywanie i akceptacje wniosków o wpis do systemu i udzielenie prawa do stosowania wspólnego znaku gwarancyjnego "System QMP" na produktach wytworzonych w ramach systemu QMP.

Jednostki certyfikujące

Jednostki certyfikujące są upoważnione do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności produkcji ze standardami QMP. Jednostki te muszą zostać akredytowane zgodnie z normą PN-EN 45011:2000, co umożliwi sprawdzenie zgodności ze specyfikacją przez Polskie Centrum Akredytacji, oraz zostać upoważnione przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

Polskie Centrum Akredytacji

Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą upoważnioną do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących, laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny zgodności i weryfikacje na podstawie przepisów o systemie oceny zgodności.

Za nieprzestrzeganie standardów jakości produktów rolnych są wymierzane kary grzywny i kary pieniężne na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.",

– w części "Wysokość wsparcia według rodzaju kwalifikującego się systemu" w akapicie pierwszym:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rolnictwo ekologiczne - 3.000 zł (755,7 euro)/rok przez pięć lat.",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. System QMP - 2.386 zł (542,27 euro)/rok przez pięć lat - wsparcie to pokrywa koszt przeprowadzenia kontroli w celu weryfikacji zgodności z systemem do kwoty 996 zł (226,36 euro)/rok oraz koszt uczestnictwa w systemie do kwoty 1.390 zł (315,91 euro)/rok.",

– w działaniu "Działania informacyjne i promocyjne":

– w części "Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"" pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.",

– po części "Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja" dodaje się część "Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP" w brzmieniu:

"Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci w ramach systemu QMP wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem "System QMP" jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem "System QMP" od innych produktów należących do tej samej kategorii.",

– w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"":

– w pkt 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne i środki spożywcze:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2009), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Wołowina i młoda wołowina, opatrzona znakiem QMP.",

– w działaniu "Grupy producentów rolnych" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 146.000.000 euro

Wydatki publiczne; 146.000.000 euro",

b) w pkt 5.3.2 "Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich":

– w działaniu "Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)" część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa

2007-2013

Produkt Liczba wspieranych gospodarstw rolnych 750 000
Powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania1) 9 128 290 ha
Rezultat Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu

przestrzennemu2) (ha)

11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 793 000
Jakości wody 1 000 000
Zmian klimatu 0
Jakości gleb 650 000
Unikania marginalizacji 9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 38 295
Jakości wody 3 881
Zmian klimatu 58 222
Jakości gleb 3 881
Unikania marginalizacji 16 714
Oddziaływanie Odwrócenie spadku bioróżnorodności Spadek o 20% Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)
Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych Wartość docelowa z PROW: 590.000 ha
Poprawa jakości wody Wzrost o 13%. Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– w działaniu "Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe)" część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa

2007-2013

Produkt Liczba wspieranych gospodarstw rolnych 200 0003)
Liczba wspieranych gospodarstw rolnych otrzymujących płatności

w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

69 000
Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym (w tym w ramach "nowych wyzwań") 2 081 000 ha UR

(8 000 ha UR)

Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 1 000 000 ha UR
Fizyczny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym 1 500 000 ha
Liczba pakietów realizowanych przez beneficjentów działania 600 000
Liczba decyzji w ramach Pakietu 6 "Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie" oraz w ramach pakietu 7 "Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie" 5 300 (pakiet 7),

28 000 (pakiet 6)

Rezultat Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)4) 11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 793 000
Jakości wody 1 000 000
Zmiany klimatu 0
Jakości gleb 650 000
Unikania marginalizacji 9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 38 295
Jakości wody 3 881
Zmian klimatu 58 222
Jakości gleb 3 881
Unikania marginalizacji 16 714
Oddziaływanie Odwrócenie spadku bioróżnorodności Spadek o 20% Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)
Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych Wartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wody Wzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– w działaniu "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne"

– część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 443.501.520 euro

Wydatki publiczne - 443.501.520 euro

Budżet Suma (euro) UE (euro) PL (euro)
Łącznie 443.501.5205) 354.801.216 88.700.304 ",

– część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa

2007-2013

Produkt Liczba beneficjentów 32 931

(schemat I - 19 758,

schemat II - 13 173)

Liczba beneficjentów otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 schemat I - 7 500
Powierzchnia gruntów wspieranych w ramach działania 97 036 ha
Powierzchnia zalesiona w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 34 000 ha
Rezultat Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)6) 11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 793 000
Jakości wody 1 000 000
Zmian klimatu 0
Jakości gleb 650 000
Unikania marginalizacji 9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 38 295
Jakości wody 3 881
Zmian klimatu 58 222
Jakości gleb 3 881
Unikania marginalizacji 16 714
Oddziaływanie Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych Wartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wody Wzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa

2007-2013

Rezultat Wzrost udziału powierzchni obszarów wspieranych w ramach działania (co przyczyni się do rocznej redukcji emitowanego CO2) 97 036 ha ",

– w działaniu "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych":

– część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 130.000.000 euro

Wydatki publiczne - 130.000.000 euro",

– część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa

2007-2013

Produkt Liczba projektów na rzecz odtworzenia potencjału produkcji leśnej i projektów inwestycji o charakterze zapobiegawczym 928
Powierzchnia zniszczonych lasów objętych pomocą 148 572 ha
Powierzchnia lasów objętych działaniami zapobiegawczymi 5 381 013 ha z powierzchni wszystkich lasów - w tym 4 500 000 ha w PGL LP
Całkowita wartość inwestycji o charakterze zapobiegawczym i mających na celu odtworzenie potencjału produkcji leśnej (euro) max. 130.000.000
Rezultat Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)7) 11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 793 000
Jakości wody 1 000 000
Zmian klimatu 0
Jakości gleb 650 000
Unikania marginalizacji 9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności 38 295
Jakości wody 3 881
Zmian klimatu 58 222
Jakości gleb 3 881
Unikania marginalizacji 16 714
Oddziaływanie Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych Wartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wody Wzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

c) w pkt 5.3.3 Oś 3 "Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej":

– w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w części "Zakres działania" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W przypadku operacji dotyczących budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu, finansowane mogą być inwestycje prowadzące do utworzenia w gminach szerokopasmowych sieci telekomunikacyjnych. W ramach działania wspierane będą operacje polegające na tworzeniu i umożliwieniu dostępu do infrastruktury szerokopasmowej (w tym instalacji urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych) dla odbiorców prywatnych i instytucjonalnych. W zakresie infrastruktury szerokopasmowego Internetu wspierane będzie również tworzenie publicznych punktów dostępu do Internetu (tzw. PIAP).";

2) rozdział 7 "Indykatywny podział na poszczególne działania Rozwoju Obszarów Wiejskich (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działania Nazwa działania/oś 1 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 30.000.000,00 0,00 30.000.000,00
112 Ułatwianie startu młodym rolnikom 420.000.000,00 0,00 420.000.000,00
113 Renty strukturalne 2.449.600.000,00 0,00 2.449.600.000,00
114 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 78.000.000,00 19.500.000,00 97.500.000,00
121, 144 Modernizacja gospodarstw rolnych 2.087.265.889,00 3.130.898.833,00 5.218.164.722,00
123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 932.000.000,00 2.796.000.000,00 3.728.000.000,00
125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 637.531.111,00 0,00 637.531.111,00
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych 100.000.000,00 11.111.111,00 111.111.111,00
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 30.000.000,00 0,00 30.000.000,00
133 Działania informacyjne i promocyjne 10.000.000,00 4.285.714,00 14.285.714,00
141 Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" 540.000.000,00 0,00 540.000.000,00
142 Grupy producentów rolnych 146.000.000,00 0,00 146.000.000,00
RAZEM Oś I 7.460.397.000,00 5.961.795.658,00 13.422.192.658,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 2 Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
211, 212 Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) 2.448.750.000,00 0,00 2.448.750.000,00
214 Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) 2.314.861.111,00 0,00 2.314.861.111,00
221, 223 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 443.501.520,00 0,00 443.501.520,00
226 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych 130.000.000,00 0,00 130.000.000,00
RAZEM Oś II 5.337.112.631,00 0,00 5.337.112.631,00
Kod działania Nazwa działania/oś 3 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 345.580.000,00 345.580.000,00 691.160.000,00
312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 1.023.583.600,00 1.023.583.600,00 2.047.167.200,00
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 1.609.786.431,00 0,00 1.609.786.431,00
322, 323, 313 Odnowa i rozwój wsi 589.580.000,00 0,00 589.580.000,00
RAZEM Oś III 3.568.530.031,00 1.369.163.600,00 4.937.693.631,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju 620.500.000,00 403.115.385,00 1.023.615.385,00
421 Wdrażanie projektów współpracy 15.000.000,00 0,00 15.000.000,00
431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 152.000.000,00 0,00 152 000 000,00
RAZEM tylko Oś IV 787.500.000,00 403.115.385,00 1.190.615.385,00
RAZEM Oś I, II, III, IV 17.153.539.662,00 7.734.074.643,00 24.887.614.305,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
511 Pomoc Techniczna 266.600.000,00 0,00 266.600.000,00
RAZEM PROW 2007-2013 17.420.139.662,00 7.734.074.643,00 25.154.214.305,00 ";

3) w rozdziale 9. "Elementy potrzebne do wykonania oceny zgodnie z regułami konkurencji oraz, w odpowiednich przypadkach, wykaz systemów pomocy dopuszczonych na mocy artykułu 87, 88, 89 traktatu, które mają zostać wykorzystane do realizacji programu" dodaje się akapit w brzmieniu:

"Decyzją z dnia 19 października 2011 r., dotyczącą pomocy państwa SA.33531 (2011/N)-Polska, Komisja Europejska zatwierdziła zmianę istniejącego programu pomocy N93/2010 "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych.";

4) w załączniku 15 "Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich" otrzymuje brzmienie:

"Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich

Kod działania Nazwa działania Podstawy prawne Czas trwania
114 "Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" - w zakresie leśnictwa Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis do 31.12.2013 r.
221, 223 "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N92/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - zalesianie gruntów rolnych i nierolnych do 31.12.2013 r.
226 "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N93/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 19 października 2011 r. dotycząca pomocy państwa SA.33531 (2011/N) - Polska, którą dokonano zmiany istniejącego programu pomocy "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych" (N93/2010)

do 31.12.2013 r.
311 "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis do 31.12.2013 r.
312 "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis do 31.12.2013 r.
321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" - w przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis do 31.12.2013 r.
413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - projekty kwalifikujące się do udzielenia pomocy w ramach działań "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", a także projekty z zakresu "małych projektów" Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis do 31.12.2013 r. ".

______

1) Rzeczywista powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania, z wyłączeniem gruntów leżących w granicach ONW i przeznaczonych pod zalesienie oraz rolników niewnioskujących o wsparcie z tytułu ONW.

2) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

3) Dodatkowo: liczba gospodarstw rolnych położonych na obszarach Natura 2000 - 153 tys. beneficjentów.

4) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

5) Kwota obejmuje wyłącznie środki publiczne. Wkład własny beneficjenta w ramach PROW 2007-2013 w wysokości 30% kosztów inwestycyjnych, ze względu na ryczałtowy charakter płatności, został uwzględniony w kalkulacji płatności na zalesianie (załącznik 14).

6) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

7) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024