Wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 25 października 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.

Na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwanej dalej "ustawą", na wniosek firmy "Budzyńscy" Spółka Cywilna z Wąbrzeźna-Jarantowic postanawia się:
1.
Wszcząć postępowanie antydumpingowe przeglądowe w sprawie oceny:

- dotychczasowych rezultatów stosowania cła antydumpingowego, ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550), oraz

- zasadności zaprzestania stosowania przedmiotowego cła, w tym również cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525).

2.
Określić przy tym:

- okres badany w odniesieniu do dumpingu oraz szkody dla przemysłu krajowego: od 5 listopada 1998 r. do 5 listopada 2000 r. oraz

- termin składania informacji i opinii przez strony zainteresowane, mających znaczenie dla postępowania antydumpingowego przeglądowego: 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia.

Nałożone decyzjami Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 525) cło antydumpingowe - na mocy art. 49 ust. 4 ustawy - stosuje się do czasu zakończenia postępowania przeglądowego.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Decyzjami Ministra Gospodarki: z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525) zostało nałożone cło antydumpingowe na zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 10 00 0, oraz na zapalniczki kieszonkowe gazowe do wielokrotnego napełniania, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 20 90 0. Zawiadomieniami Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2000 r. (Monitor Polski Nr 23, poz. 491) oraz z dnia 24 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 536) poinformowano o zaprzestaniu stosowania przedmiotowego cła począwszy od dnia 6 listopada 2000 r. W ślad za powyższymi zawiadomieniami firma "Budzyńscy" S.C. złożyła w dniach 4 sierpnia 2000 r. oraz 28 sierpnia 2000 r. wnioski o wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego, obejmującego zarówno decyzję Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., jak i decyzję Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r.

Według złożonych wniosków udział produkcji wnioskodawcy w produkcji krajowej przedmiotowych zapalniczek stanowił odpowiednio: przeszło 50% w 1998 r., 90% w 1999 r. oraz 90% w pierwszej połowie 2000 r., co spełnia warunek określony w art. 20 ustawy. Wniosek popiera firma Premet S.A. z Pieszyc, posiadająca następujące udziały w rynku: 49% w 1998 r., 6,4% w 1999 r. oraz 0,17% w pierwszej połowie 2000 r.

Jeżeli chodzi o zapalniczki jednorazowe, to po ustanowieniu cła z dniem 5 listopada 1998 r. na mocy decyzji z dnia 26 października 1998 r. ich przywóz z Chin ukształtował się w sposób następujący: 4 tys. sztuk w grudniu 1998 r., co w porównaniu z jedenastoma miesiącami 1998 r., w których przywóz wyniósł ok. 68,0 mln sztuk, oznaczało jego gwałtowny spadek, 1,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,3 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.

Ceny zapalniczek jednorazowych w przywozie z Chin wynosiły: w grudniu 1998 r. - 0,29 ECU/szt., podczas gdy średnia cena w okresie 11 miesięcy 1998 r. ukształtowała się na poziomie 0,03 ECU/szt.; w 1999 r. 0,17 EUR/szt. oraz w pierwszej połowie 2000 r. - 0,20 EUR/szt.

Wprowadzenie cła antydumpingowego na zapalniczki jednorazowe z Chin spowodowało zdecydowaną zmianę struktury przywozu przedmiotowego towaru, zarówno jeśli chodzi o rodzaj zapalniczek, jak i kierunki tego przywozu. Już od grudnia 1998 r. bowiem odnotowano znaczny wzrost importu zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, jak również zapalniczek jednorazowych i do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzące z Tajwanu.

Przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego był następujący: 0,00 sztuk w listopadzie 1998 r., 1,76 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 67,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 20,1 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.

Ceny zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego kształtowały się następująco: w listopadzie 1998 r. - 1,19 ECU/szt., w grudniu 1998 r. - 0,04 ECU/szt., w 1999 r. - 0,04 EUR/szt., w pierwszej połowie 2000 r. - 0,05 EUR/szt.

Przywóz zapalniczek jednorazowych z Tajwanu wyniósł: 0,00 mln sztuk w listopadzie 1998 r., 0,04 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 3,4 mln sztuk w 1999 r., 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r., natomiast do wielokrotnego napełniania - odpowiednio: 0,00 mln sztuk w 1998 r., 0,00 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. (przywozu nie było).

Ceny zapalniczek w przywozie z Tajwanu były następujące:

- zapalniczek jednorazowych: w listopadzie 1998 r. - 0,06 ECU/szt.; w grudniu 1998 r. - 0,05 ECU/szt.; w 1999 r. - 0,04 EUR/szt.; w pierwszej połowie 2000 r. - 0,24 EUR/szt.,

- zapalniczek do wielokrotnego napełniania: w 1998 r. - 0,51 ECU/szt., w 1999 r. - 2,64 EUR/szt.

Powyższe dane świadczą o przywozie po cenach dumpingowych zarówno zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin, jak i obu typów zapalniczek z Tajwanu.

Udział zapalniczek pochodzenia chińskiego i tajwańskiego w imporcie ogółem (w ujęciu ilościowym) stanowił: 57,5% w 1998 r., 59,4% w 1999 r. oraz 51% w pierwszej połowie 2000 r. Udział w konsumpcji krajowej importowanych zapalniczek z Chin i Tajwanu wyniósł: 57,4% w 1998 r., 57,8% w 1999 r. oraz ok. 50% w pierwszej połowie 2000 r.

Poza przywozem zapalniczek z Chin oraz Tajwanu miał miejsce przywóz również zapalniczek jednorazowych z innych kierunków geograficznych. W okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r. wyniósł on: 50,2 mln sztuk w 1998 r., 45,9 mln sztuk w 1999 r. oraz 19,5 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. Ceny, po których przywóz ten był realizowany, ukształtowały się następująco: 0,14 ECU/szt. w 1998 r., 0,14 EUR/szt. w 1999 r. oraz 0,12 EUR/szt. w pierwszej połowie 2000 r.

Lawinowy napływ zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego na warunkach dumpingu, który de facto zastąpił przywóz zapalniczek jednorazowych po wprowadzeniu na nie cła antydumpingowego, świadczy o tym, że celem tego przywozu było obejście ustanowionego cła. Fakt ten został potwierdzony decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. Olbrzymi przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin spowodował znaczącą szkodę przemysłowi krajowemu.

Zgodnie z powyższymi danymi oraz z danymi dostarczonymi przez wnioskodawcę we wnioskach i firmę Premet S.A. istnieją uzasadnione przesłanki do stwierdzenia wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu przywozem zapalniczek po cenach dumpingowych. Świadczą o tym, m.in. następujące wskaźniki ekonomiczno-finansowe:

- minimalne wykorzystywanie mocy produkcyjnych, które wynosiło: 1,9% w 1998 r., 4,8% w 1999 r. oraz 1,8% w pierwszych 6 miesiącach 2000 r.,

- minimalny udział sprzedaży z produkcji krajowej w konsumpcji, tj. 1,0% w 1998 r., 2,6% w 1999 r. oraz 1,5% w pierwszej połowie 2000 r.,

- systematyczny spadek wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto ogółem w przypadku Premetu S.A., która wynosiła (minus) 28,9% w 1998 r., (minus) 22,4% w 1999 r. oraz (minus) 3,1% w pierwszej połowie 2000 r., oraz stopy zysku ze sprzedaży zapalniczek; w przypadku Premetu strata ta wyniosła: w 1998 r. - (minus) 350,5%; w 1999 r. - (minus) 303,2% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 53,1%. W przypadku firmy Budzyńscy S.C. strata ta wynosiła: w 1998 r. - (minus) 44,6%, w 1999 r. - (minus) 43% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 36%,

- poziom wynagrodzeń brutto na 1 zatrudnionego w produkcji zapalniczek w okresie 1998 r. - pierwsza połowa 2000 r. był blisko o połowę niższy od płac w podstawowych 5 działach gospodarki,

- ceny hurtowe wnioskodawcy postępowania kształtowały się na poziomie 0,06-0,07 EUR/szt. w okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r.

W świetle danych zawartych we wnioskach nie budzi wątpliwości fakt, iż wyżej wymieniona szkoda została spowodowana znacznym ograniczeniem produkcji i sprzedaży zapalniczek produkowanych przez przemysł krajowy w wyniku wypierania produkcji krajowej przez dumpingowy import. W związku z powyższym niezbędne jest ustalenie, czy zaprzestanie stosowania ustanowionego cła antydumpingowego doprowadzi do utrzymania bądź powrotu dumpingu i w związku z tym wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.35.718

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.
Data aktu: 25/10/2000
Data ogłoszenia: 06/11/2000
Data wejścia w życie: 06/11/2000