Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 września 1992 r.
w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r. Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pilotażem jest świadczenie usług mających na celu ułatwienie ruchu żeglugowego, a polegających na udzielaniu kierownikowi statku żeglugi śródlądowej i morskiego przebywającego na śródlądowych drogach wodnych informacji i porad potrzebnych do prowadzenia statku na drodze wodnej.
2.
Usługi w zakresie pilotażu mogą organizować i wykonywać osoby fizyczne, prawne i inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
3.
Zasady odpłatności za usługi pilotowe regulują odrębne przepisy.
§  2.
1.
Obowiązkowi pilotażu podlegają:
1)
polskie statki żeglugi śródlądowej, których kierownicy nie posiadają odpowiednich uprawnień do kierowania statkami na danej drodze wodnej,
2)
obce statki morskie i żeglugi śródlądowej, z wyjątkiem statków turystycznych i sportowych.
2.
Kierownik statku podlegającego obowiązkowi pilotażu powinien korzystać z usług pilota posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
3.
Z obowiązku pilotażu są zwolnione statki, których kierownicy posiadają "Świadectwo zwolnienia z pilotażu" według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, wydane przez inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której została rozpoczęta praktyka pływania (ust. 4 pkt 1).
4.
Warunkiem uzyskania świadectwa zwolnienia z pilotażu jest:
1)
odbycie praktyki pływania - potwierdzonej przez pilota - co najmniej 5 rejsów na danej drodze wodnej, udokumentowanych w "Zaświadczeniu o odbyciu rejsów", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia,
2)
uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu znajomości drogi wodnej i miejscowych przepisów żeglugowych.
§  3.
Pilotem żeglugi śródlądowej może zostać obywatel polski, posiadający patent kapitana żeglugi śródlądowej I klasy i co najmniej 12 - miesięczną praktykę pływania odbytą po uzyskaniu patentu na drodze wodnej, której ma dotyczyć uprawnienie, i odpowiednie warunki zdrowotne, jeżeli złoży z wynikiem pomyślnym egzamin na pilota.
§  4.
1.
Egzaminy na pilota i sprawdziany, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 2, przeprowadzają komisje egzaminacyjne na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej, opierając się na programie wymagań egzaminacyjnych na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej.
2.
Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji pilota jest "Uprawnienie pilotowe" według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia. Uprawnienia pilotowe wydaje inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania osoby świadczącej usługi pilotowe.
§  5.
1.
Kierownik statku jest obowiązany udzielić pilotowi wszelkich informacji o statku, a w szczególności dotyczących zdolności manewrowej, wymiarów, rodzaju i ilości ładunku, składu załogi oraz innych wskazówek niezbędnych do wykonywania pilotażu.
2.
Kierownik statku może upoważnić pilota do bezpośredniego wydawania rozkazów manewrowych lub całkowicie przekazać pilotowi prowadzenie statku. W takim wypadku kierownik statku lub jego zastępca jest obowiązany kontrolować pracę pilota, aby w razie potrzeby zmienić polecenie wydane przez pilota albo przeciwdziałać błędnemu działaniu w czasie prowadzenia statku.
3.
Korzystanie z usług pilota nie zwalnia kierownika statku z odpowiedzialności za bezpieczeństwo żeglugi statku, którym kieruje.
4.
Pilot może odmówić wykonywania czynności, jeżeli:
1)
wymiary statku nie odpowiadają parametrom drogi wodnej,
2)
Stan techniczny statku, jego wyposażenie albo skład załogi nie zapewniają bezpiecznej żeglugi.
5.
O odmowie podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, podając jednocześnie motywy odmowy.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonywaniem pilotażu sprawuje właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, który prowadzi wykazy osób posiadających uprawnienia pilotowe oraz firm świadczących usługi pilotowe.
2.
O każdorazowym zamiarze podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której ma być wykonywany pilotaż.
3.
W razie stwierdzenia rażącego naruszenia przez pilota przepisów regulujących ruch i postój statków, w zależności od stopnia zagrożenia bezpieczeństwa żeglugi, inspektorat żeglugi śródlądowej może:
1)
udzielić pilotowi ostrzeżenia o grożącym zawieszeniu uprawnień wynikających z uprawnienia pilotowego,
2)
zawiesić uprawnienie pilotowe na okres od 1 do 12 miesięcy.
§  7.
Zarządzenia nie stosuje się do statków państw, z którymi zawarte umowy przewidują wzajemne uznanie dokumentów kwalifikacyjnych w żegludze śródlądowej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Świadectwo zwolnienia z pilotażu nr .........

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zaświadczenie o odbyciu rejsów

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

UPRAWNIENIE PILOTOWE Nr ........

(pominięty)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.33.232

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 30/09/1992
Data ogłoszenia: 22/10/1992
Data wejścia w życie: 06/11/1992