Zakres i tryb wykonywania przez prokuratorów nadzoru penitencjarnego.

ZARZĄDZENIE
PROKURATORA GENERALNEGO POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 22 stycznia 1988 r.
w sprawie zakresu i trybu wykonywania przez prokuratorów nadzoru penitencjarnego.

Na podstawie art. 13 i 35 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 31, poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1.
1)
Nadzór penitencjarny nad legalnością osadzania osób pozbawionych wolności oraz wykonywania kary pozbawienia wolności, kary aresztu, tymczasowego aresztowania i umieszczenia w ośrodku przystosowania społecznego - w zakładach karnych, aresztach śledczych i ośrodkach przystosowania społecznego, znajdujących się na terenie działania prokuratury wojewódzkiej, sprawuje wyznaczony prokurator tej prokuratury.
2)
W stosunku do tymczasowo aresztowanych pozostających do dyspozycji sądu wojskowego lub prokuratora wojskowego oraz w stosunku do skazanych przez sąd wojskowy nadzór ten sprawuje również prokurator wojskowy.
3)
W zakładach karnych dla odbywających karę aresztu wojskowego nadzór określony w pkt 1 sprawuje wyznaczony prokurator wojskowy.
2.
W aresztach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, znajdujących się na terenie działania prokuratury wojewódzkiej, nadzór penitencjarny sprawuje, stosownie do właściwości, wyznaczony prokurator powszechnych lub wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury. Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Przepis ust. 2 nie narusza określonych w odrębnych przepisach uprawnień nadzorczych sędziego penitencjarnego i sędziego wojskowego.
§  2.
1.
Nadzór penitencjarny, sprawowany przez prokuratora w zakładach karnych, polega na kontroli i ocenie:
1)
legalności wykonywania orzeczonej kary oraz legalności osadzania, przebywania i zwalniania skazanych z zakładów;
2)
przestrzegania praw i obowiązków osób skazanych, w szczególności w zakresie, w jakim naruszenie tych praw i obowiązków może zagrażać porządkowi i dyscyplinie;
3)
przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie w zakładach karnych, w tym przepisów dotyczących użycia broni, siły fizycznej i szczególnych środków bezpieczeństwa;
4)
prawidłowości postępowania administracji zakładów karnych w razie ujawnienia popełnienia przestępstwa, negatywnych przejawów podkultury przestępczej, a także w nadzwyczajnych wypadkach dotyczących zwłaszcza ucieczek, buntów, samouszkodzeń i zgonów.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio przy sprawowaniu przez prokuratora nadzoru penitencjarnego:
1)
w aresztach śledczych (oddziałach śledczych), z tym że kontrola powinna uwzględniać potrzebę zapewnienia prawidłowego toku postępowania karnego, a zwłaszcza przestrzegania w stosunku do tymczasowo aresztowanych niezbędnej w tym zakresie izolacji;
2)
w ośrodkach przystosowania społecznego, z tym że kontrola powinna uwzględniać także potrzebę ochrony społeczeństwa przed dalszym naruszaniem prawa przez osoby umieszczone w ośrodku.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień prokuratora do przeprowadzenia kontroli w zakładach penitencjarnych w innym zakresie i trybie przewidzianym w ustawie.
§  3.
Nadzór penitencjarny sprawowany przez prokuratora w aresztach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych obejmuje zakres określony w § 2 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, a nadto kontrolę i ocenę:
1)
zasadności podjętych przez organy Milicji Obywatelskiej, Służby Bezpieczeństwa i Wojsk Ochrony Pogranicza decyzji o zatrzymaniu;
2)
okresu pobytu w aresztach osób stosownie do przyczyn zatrzymania oraz do kategorii tych aresztów, z uwzględnieniem okresu konwoju (transportu);
3)
prawidłowości rozmieszczania osadzonych w pomieszczeniach aresztu, niezbędnej do utrzymania porządku i zapobieżenia wzajemnej demoralizacji osadzonych;
4)
warunków bytowych, stanu opieki lekarskiej i sanitarnej;
5)
prawidłowości przyjmowania i załatwiania próśb, skarg i wniosków osadzonych;
6)
prawidłowości nagradzania i wymierzania kar dyscyplinarnych oraz wykorzystywania tych środków w celu oddziaływania penitencjarnego, utrzymania dyscypliny i porządku;
7)
stanu zabezpieczenia technicznego i wyposażenia pomieszczeń, w których przebywają zatrzymani, tymczasowo aresztowani i skazani.
§  4.
Nadzór penitencjarny obejmuje również udzielanie przez prokuratora, w miarę potrzeby, odpowiedniej pomocy administracji kontrolowanych jednostek w toku wykonywania ich zadań, zwłaszcza w zakresie wykładni i stosowania przepisów prawa. Nadzór penitencjarny nie oznacza zwierzchnictwa administracyjnego nad jednostką kontrolowaną i nie uprawnia do wydawania poleceń o charakterze administracyjnym.
§  5.
Prokurator sprawuje nadzór penitencjarny przez:
1)
okresowe wizytacje jednostek kontrolowanych lub wizytacje doraźne, obejmujące całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie albo wybrane zagadnienia;
2)
wydawanie zaleceń powizytacyjnych oraz kontrolowanie prawidłowości i terminowości ich realizacji;
3)
składanie wniosków, wnoszenie sprzeciwów i kierowanie wystąpień;
4)
podejmowanie innych czynności oraz wydawanie decyzji i zarządzeń w wypadkach przewidzianych w ustawie.
§  6.
W razie stwierdzenia w toku wykonywania nadzoru penitencjarnego istotnych uchybień w działaniu organu orzekającego lub wykonującego orzeczenie, prokurator podejmuje niezwłocznie, w granicach swoich uprawnień, stosowne czynności, zmierzające do usunięcia tych uchybień i zapobieżenia ich powstawaniu.
§  7.
1.
Prokurator zapoznaje z wynikami wizytacji kierownika kontrolowanej jednostki, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń oraz zaleceń powizytacyjnych.
2.
W razie zorganizowania narady powizytacyjnej, do udziału w niej należy zaprosić również kierowników działów służb, których dotyczyła przeprowadzona wizytacja. Jeśli przedmiotem narady mają być istotne uchybienia w działalności kontrolowanej jednostki lub zastrzeżenia co do realizowanych przez nią poleceń (zaleceń), wydanych przez organ nadrzędny - o terminie i przedmiocie narady zawiadamia się właściwy organ nadrzędny.
§  8.
1.
Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać określenie jej zakresu, zwięzły opis dokonanych ustaleń oraz wydane zalecenia powizytacyjne, a nadto ocenę realizacji zaleceń związanych z poprzednią wizytacją. Z doraźnych wizytacji obejmujących wybrane zagadnienia lub w razie niestwierdzenia nieprawidłowości sprawozdanie można ograniczyć do notatki służbowej.
2.
Odpis sprawozdania (notatki) przesyła się w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji kierownikowi jednostki kontrolowanej, a w razie potrzeby - również organowi nadrzędnemu tej jednostki, w celu podjęcia stosownych czynności.
3.
Odpis sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, z wizytacji obejmującej całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie albo zawierającego istotne ustalenia lub zalecenia powizytacyjne przesyła się odpowiednio do Prokuratury Generalnej lub do Naczelnej Prokuratury Wojskowej oraz do Ministerstwa Sprawiedliwości lub Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§  9.
Prokurator może żądać do kierownika jednostki kontrolowanej złożenia w terminie 14 dni albo w innym wyznaczonym terminie informacji o wykonaniu zaleceń powizytacyjnych. Wydane na podstawie ustawy zarządzenia prokuratora podlegają natychmiastowemu wykonaniu przez administrację jednostki kontrolowanej.
§  10.
1.
Prokurator powinien w miarę możności uzgadniać podejmowanie czynności nadzorczych, zwłaszcza terminy wizytacji zakładów karnych, aresztów śledczych i ośrodków przystosowania społecznego, z właściwym sędzią penitencjarnym, a także w miarę potrzeby wspólnie z nim przeprowadzać wizytacje tych jednostek.
2.
Prokurator zapoznaje sędziego penitencjarnego z ustaleniami własnych wizytacji, jak również z informacjami, o których mowa w § 9.
3.
Prokurator powinien uczestniczyć w naradach służb jednostek kontrolowanych i naradach sędziów penitencjarnych, których tematem są zagadnienia objęte nadzorem penitencjarnym.
4.
Prokurator wojewódzki powinien w miarę potrzeby inicjować organizowanie przez właściwe organy narad służb jednostek kontrolowanych z udziałem wyznaczonych prokuratorów, jeżeli ich przeprowadzenie może przyczynić się do usprawnienia nadzoru penitencjarnego, realizacji zaleceń powizytacyjnych lub poprawy wykonywania orzeczeń i decyzji dotyczących pozbawienia wolności. O terminie i przedmiocie narady zorganizowanej z inicjatywy prokuratora wojewódzkiego zawiadamia się Prokuraturę Generalną.
§  11.
1.
W zakresie nadzoru sprawowanego przez prokuratora nad legalnością i przebiegiem wykonywania środka zabezpieczającego, polegającego na umieszczeniu sprawcy w szpitalu psychiatrycznym, zakładzie leczenia odwykowego lub w innym odpowiednim zakładzie, stosuje się odpowiednio przepisy § 1 ust. 1 i 3, § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3, § 4-9 i § 10 ust. 1 i 2.
2.
Nadzór, o którym mowa w ust. 1, polega głównie na kontroli i ocenie legalności umieszczenia, przebywania w zakładzie i zwalniania sprawcy z zakładu oraz na kontroli warunków zabezpieczenia przed możliwością opuszczenia zakładu przez sprawców szczególnie groźnych dla porządku prawnego.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób przebywających, na mocy orzeczenia sądu lub prokuratora, na obserwacji w zakładzie leczniczym w związku z prowadzonym przeciwko nim postępowaniem karnym.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024