Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 30 grudnia 1986 r.
w sprawie zakresu i trybu obsługi klientów przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

Na podstawie art. 46 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Państwowa jednostka organizacyjna "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", zwana dalej "PPTT", świadczy na rzecz klientów:
1)
usługi łączności telekomunikacyjnej o charakterze powszechnym, określone w rozporządzeniu Ministra Łączności z dnia 23 czerwca 1986 r. w sprawie ordynacji telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 27, poz. 135), zwanym dalej "ordynacją telekomunikacyjną",
2)
inne usługi związane z wykorzystywaniem środków telekomunikacyjnych w zakresie instalacji i eksploatacji stacji telefonicznych, teleksowych, teleinformatycznych, najmu i konserwacji urządzeń telekomunikacyjnych oraz dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.
2. 1
Usługi o których mowa w ust. 1, świadczą urzędy telekomunikacyjne oraz urzędy pocztowo-telekomunikacyjne, zwane dalej "jednostkami PPTT".
§  2.
1.
Zakres usług świadczonych przez daną jednostkę PPTT oraz godziny obsługi klientów ustala kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
Czas służby telefonicznych central miejscowych i rozmównic publicznych ze służbą niepełnodobową może być przedłużony przez kierownika jednostki nadrzędnej na wniosek zainteresowanego zleceniodawcy.
3.
Jednostka PPTT obowiązana jest zapewnić informacje o wykonywanych przez siebie usługach i godzinach obsługi klientów, podając je w formie wywieszek umieszczanych w miejscach widocznych dla klientów.
4.
Na zewnątrz lokalu jednostki PPTT umieszcza się informacje o godzinach obsługi klientów oraz o możliwości przeprowadzenia rozmów na hasło "Ratunek" i nadawania telegramów ratunkowych "SVH" poza obowiązującymi godzinami obsługi klientów.
5.
Pracownik jednostki PPTT przyjmujący telegram obowiązany jest poinformować nadawcę o godzinach służby oddawczej jednostki PPTT.
6.
Pracownicy jednostki PPTT obowiązani są udzielać szczegółowych informacji dotyczących zakresu i warunków wykonywanych usług telekomunikacyjnych.
§  3.
1.
Opłaty za usługi telekomunikacyjne wykonywane bezpośrednio w jednostkach PPTT uiszcza się przy zlecaniu wykonania tej usługi. Dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej opłaty mogą być skredytowane po okazaniu przez osobę zlecającą wykonanie usługi wystawionego przez jednostkę PPTT zaświadczenia stwierdzającego uprawnienia w tym zakresie.
2.
Pracownik PPTT obowiązany jest każdorazowo wydać pokwitowanie pobrania opłaty; dowód nadania telegramu uważa się za pokwitowanie.
3.
Należności za wykonanie usług telekomunikacyjnych zlecanych ze stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej, za przyznanie abonamentu danej stacji oraz za inne usługi związane z eksploatacją stacji pobierane są na podstawie rachunków wystawianych przez jednostkę PPTT za wykonane usługi telekomunikacyjne.
4.
W rachunku za usługi jednostka PPTT, na podstawie własnej dokumentacji, udziela bonifikaty za przerwy w korzystaniu z abonamentu.
§  4.
1.
Wniosek o przyznanie abonamentu telefonicznego, teleksowego lub teleinformatycznego składa się na formularzu PPTT. Jeżeli dana stacja ma być połączona z siecią telekomunikacyjną więcej niż jednym łączem, to na każde łącze składa się oddzielny wniosek.
2.
Wniosek o przyznanie abonamentu uważa się za zrealizowany z chwilą przekazania abonentowi do użytku czynnej stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej.
§  5.
1.
Jeżeli przyznanie abonamentu albo przeniesienie stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej związane jest z zastosowaniem dodatkowych urządzeń lub z budową linii, to wykonanie tej usługi uzależnione jest od wyrażenia przez wnioskodawcę zgody na pokrycie dodatkowych kosztów przedstawionych we wstępnym kosztorysie.
2.
Opłatę za tę usługę, w wysokości określonej w kosztorysie, pobiera się od osoby fizycznej w formie zaliczki przed wykonaniem usługi.
3.
W razie pobrania zaliczki termin wykonania usługi nie może być dłuższy niż 3 miesiące.
4.
Ostateczne określenie kosztów i ich rozliczenie następuje po wykonaniu usługi, według cen i stawek obowiązujących w dniu realizacji usługi. Rozliczenie to zawarte jest w najbliższym rachunku za usługi telekomunikacyjne.
5.
Jeżeli od wnioskodawcy została pobrana zaliczka, a usługi nie wykonano w ustalonym terminie, to opłata pobierana jest według cen i stawek obowiązujących w ostatnim dniu terminu, w jakim usługa miała być wykonana.
6.
W razie gdy jedna z usług wymienionych w ust. 1 wykonywana jest na wniosek kilku osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, całkowita opłata za wykonanie tej usługi dzielona jest proporcjonalnie między wnioskodawców.
§  6.
1.
Osoby korzystające z usług telekomunikacyjnych mają prawo żądać udzielenia informacji w sprawie zleconych przez nie lub na ich rzecz usług. Uprawnienia te wygasają po upływie 12 miesięcy, a przy usługach zagranicznych - po upływie 6 miesięcy od dnia następnego po dniu zawarcia umowy o świadczenie usługi.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, nie obejmują usług telekomunikacyjnych realizowanych w ruchu automatycznym. Informacje te mogą być udzielane abonentom wywołującym tylko wówczas, gdy jest to technicznie możliwe.
3.
Jednostki PPTT mogą udzielać osobom trzecim informacji o wykonywanych lub wykonanych usługach tylko w przypadkach przewidzianych prawem.
§  7.
1.
Do odbioru korespondencji przekazywanej środkami telekomunikacyjnymi klient może ustanowić pełnomocnictwo telekomunikacyjne.
2.
Pełnomocnictwo telekomunikacyjne ustanawia się przez złożenie w jednostce PPTT świadczącej usługi danego rodzaju oświadczenia upoważniającego określoną osobę do odbioru wszystkich lub niektórych rodzajów korespondencji telekomunikacyjnej.
3.
Przy udzielaniu pełnomocnictwa mocodawca powinien udowodnić swoją tożsamość i złożyć podpis na pełnomocnictwie w obecności pracownika jednostki PPTT.
4.
Pełnomocnictwo do odbioru korespondencji przekazywanej środkami telekomunikacyjnymi może być również udzielone w ramach pełnomocnictwa pocztowego.
§  8.
Wykonanie instalacji stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej, dokonanie zmian we wniosku o przyznanie abonamentu, przepisanie wniosku na inną osobę, przekazanie abonamentu innej osobie, przeniesienie stacji, rozwiązanie umowy o korzystanie z abonamentu, wyłączenie stacji, udzielenie informacji w sprawie usług zleconych przez klienta lub na jego rzecz - urząd telekomunikacyjny realizuje po sprawdzeniu tożsamości i adresu zainteresowanych osób oraz ich uprawnień w tym zakresie.

Rozdział  2

Usługi telefoniczne.

§  9.
1.
Abonament telefoniczny może być przyznany na czas określony nie dłuższy niż 12 miesięcy (abonament okresowy) lub na czas nieokreślony (abonament stały).
2.
Abonament okresowy przyznaje się na wniosek osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
3.
Abonament okresowy przyznaje się poza kolejnością zgłoszeń.
4.
Abonament okresowy nie może być przekazywany na rzecz innej osoby.
5.
Abonament okresowy może być zmieniony na abonament stały według zasad przyznawania abonamentu stałego.
§  10.
1.
Na wniosek osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej stacja telefoniczna może być zainstalowana w mieszkaniu pracownika danej jednostki będącej abonentem - jako telefon służbowy.
2.
Opłaty za korzystanie ze służbowych stacji telefonicznych obowiązany jest uiszczać abonent.
§  11.
1.
Czas oczekiwania na przyznanie abonamentu stałego liczy się od dnia złożenia wniosku, niezależnie od późniejszych zmian miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
2.
Wnioskodawca jest obowiązany powiadomić urząd telekomunikacyjny o zmianie miejsca zamieszkania.
§  12.
1.
Wniosek o przyznanie abonamentu telefonicznego może być przepisany tylko z osoby fizycznej na inną osobę fizyczną, zameldowaną wspólnie z wnioskodawcą w lokalu wskazanym na wniosku.
2.
Urząd telekomunikacyjny obowiązany jest dokonać przepisania wniosku, gdy o przepisanie wystąpi:
1)
wnioskodawca,
2)
osoba wspólnie zamieszkała z wnioskodawcą w razie śmierci wnioskodawcy,
3)
osoba wspólnie zamieszkała z wnioskodawcą, jeżeli wnioskodawca został wymeldowany z lokalu na stałe i nie wystąpił o zmianę adresu zainstalowania stacji w terminie 3 miesięcy od daty wymeldowania.
§  13.
1.
W ramach przyznanego abonamentu stację telefoniczną przyłącza się do publicznej centrali telefonicznej właściwej dla miejsca zainstalowania stacji.
2.
Jeżeli właściwa centrala nie jest czynna całą dobę lub posiada ograniczone możliwości komutacyjne albo w ogóle nie ma możliwości przyłączenia stacji, to na pisemny wniosek abonenta stacja może być przyłączona do innej centrali niż właściwa.
3.
Urząd telekomunikacyjny dokonuje przełączenia stacji telefonicznej do centrali właściwej po powstaniu takich możliwości.
§  14.
Jeżeli w związku ze zmianą systemu telefonicznej centrali miejscowej konieczna jest wymiana aparatu telefonicznego na inny typ, urząd telekomunikacyjny obowiązany jest dostarczyć abonentowi odpłatnie odpowiedni aparat, a czynności związane z wymianą aparatu dokonać bezpłatnie; urząd telekomunikacyjny obowiązany jest odkupić, z uwzględnieniem stopnia zużycia, aparat dotychczas posiadany przez abonenta.
§  15.
1.
W razie wymeldowania się abonenta z lokalu, w którym zainstalowana jest stacja telefoniczna, abonent obowiązany jest poinformować o tym fakcie właściwy terenowo urząd telekomunikacyjny i złożyć wniosek o przeniesienie stacji telefonicznej, o przekazanie lub likwidację abonamentu.
2.
We wniosku o przeniesienie stacji telefonicznej należy określić datę jej wyłączenia oraz podać adres nowego miejsca zainstalowania stacji telefonicznej.
3.
Wniosek o przeniesienie stacji telefonicznej lub likwidację abonamentu należy złożyć co najmniej na 7 dni przed żądanym terminem wyłączenia stacji z sieci telekomunikacyjnej.
4.
Jeżeli wniosek został złożony w terminie podanym w ust. 3, to za usługi wykonane ze stacji telefonicznej po terminie, w którym stacja miała być wyłączona z sieci, urząd telekomunikacyjny nie pobiera opłat od abonenta bez jego zgody.
5.
W razie wymeldowania abonenta na stałe z lokalu, w którym zainstalowana jest stacja telefoniczna, po upływie terminu 3 miesięcy od wymeldowania abonenta urząd telekomunikacyjny wyłącza stację telefoniczną na okres 30 dni. Po upływie tego okresu abonament likwiduje się lub przekazuje osobie uprawnionej na mocy § 12 ust. 1 pkt 3 i 4 ordynacji telekomunikacyjnej.
6.
Za włączenie stacji telefonicznej wyłączonej z sieci telekomunikacyjnej w przypadku określonym w ust. 5 nie są pobierane opłaty taryfowe.
§  16.
1.
Aparaty telefoniczne końcowe telefonii nośnej, aparaty zespołowe oraz urządzenia radiowego stacjonarnego łącza abonenckiego są własnością PPTT. Pozostałe urządzenia dołączone do sieci telekomunikacyjnej są własnością abonenta.
2.
W wyjątkowych przypadkach Minister Łączności może wyrazić zgodę, aby urządzenie radiowego stacjonarnego łącza abonenckiego przyłączonego do sieci telekomunikacyjnej mogło być własnością abonenta.
3.
Instalacja urządzeń telefonicznych nabytych przez abonenta może być zlecona urzędowi telekomunikacyjnemu lub wykonana przez abonenta we własnym zakresie. Instalacja wykonana przez abonenta, przed włączeniem do sieci telekomunikacyjnej, podlega sprawdzeniu przez służbę techniczną PPTT.
§  17.
1.
Numer stacji telefonicznej ustalony przez urząd telekomunikacyjny może być zmieniony, jeżeli jest to konieczne ze względów technicznych.
2.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek abonenta, urząd telekomunikacyjny może dokonać odpłatnie zmiany numeru stacji telefonicznej.
§  18.
Urząd telekomunikacyjny może zarezerwować numer w centrali telefonicznej lub wyposażenie łącza w centrali międzymiastowej na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy:
1)
osobom fizycznym oczekującym na przeniesienie stacji telefonicznej,
2)
osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, oczekującym na zainstalowanie stacji telefonicznej w obiektach nowo budowanych.
§  19.
1.
Zamawiający rozmowę telefoniczną obowiązany jest podać:
1)
numer stacji telefonicznej, z której zamawiana jest rozmowa,
2)
miejscowość (oraz kraj przy zamawianiu rozmowy międzynarodowej) i numer stacji telefonicznej abonenta wzywanego,
3)
kategorię rozmowy, jeżeli nie jest to rozmowa zwykła,
4)
ewentualne żądania dodatkowe, o których mowa w ust. 2.
2.
Zamawiający rozmowę telefoniczną może dodatkowo żądać, aby:
1)
nie realizowano połączenia w określonych godzinach,
2)
połączenie wykonane było do określonej godziny lub po określonej godzinie,
3)
nazwisko zamawiającego zostało podane do wiadomości wzywanego przed połączeniem rozmowy,
4)
w razie niezgłaszania się numeru wzywanego, połączenia dokonano z innym numerem w tej samej sieci miejscowej, przy czym zamawiający może podać tylko dwa numery w zamówieniu,
5)
podano mu czas trwania rozmowy oraz wysokość opłaty za przeprowadzoną rozmowę.
§  20.
Zamawiający może po zamówieniu rozmowy telefonicznej, nie później jednak niż do chwili wezwania go przez obsługę centrali do przeprowadzenia rozmowy, zgłosić zmiany do zamówienia w zakresie kategorii rozmowy oraz żądań dodatkowych.
§  21.
Rozmowy telefoniczne mogą być zamawiane na hasło po uzyskaniu zezwolenia Ministra Łączności; nie dotyczy to rozmów na hasło "Ratunek".
§  22.
Telefonistka łącząca rozmowę na hasło może kontrolować zgodność treści rozmowy z przeznaczeniem hasła. W razie stwierdzenia, że treść rozmowy jest niezgodna z przeznaczeniem hasła albo że abonent nie posiada uprawnień do przeprowadzenia takiej rozmowy, za połączenie pobiera się opłatę taryfową jak za rozmowę błyskawiczną.
§  23.
1.
Rozmowy telefoniczne powinny być realizowane w następujących czasach kontrolnych:
1)
rozmowy na hasła specjalnego znaczenia: "Ratunek", "Ratunek powódź", "Błyskawica powodziowa", "Eter" - niezwłocznie,
2)
rozmowy błyskawiczne - do 15 minut,
3)
rozmowy pilne - do 40 minut,
4)
rozmowy zwykłe - do 60 minut.
2.
Czas realizacji rozmów (oczekiwania) liczy się od chwili przyjęcia zamówienia.
3.
Jeżeli rozmowa telefoniczna nie zostanie zrealizowana w czasie przewidzianym dla danej kategorii, zostaje ona przekwalifikowana do niższej kategorii.
4.
Rozmowy nie zrealizowane w czasie kontrolnym uważa się za rozmowy opóźnione.
§  24.
1.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień bieżący przez centralne lub rozmównice publiczne z niecałodobową służbą, tracą ważność z chwilą zakończenia pracy tych jednostek.
2.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień bieżący przez centrale lub rozmównice publiczne z całodobową służbą, tracą ważność o godzinie 24.00, gdy zostały przyjęte przed godziną 22.00, oraz o godzinie 8.00 dnia następnego, gdy zostały przyjęte po godzinie 22.00.
3.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień następny, tracą ważność o godzinie 24.00 lub z chwilą zakończenia pracy jednostki w dniu, na który zostało przyjęte zamówienie.
4.
Zamówienie na rozmowy radiotelefoniczne w ruchu krajowym i zagranicznym tracą ważność o godzinie 24.00 trzeciego dnia po przyjęciu zamówienia.
5.
Ważność zamówień na rozmowy międzynarodowe wygasa o godzinie 8.00:
1)
następnego dnia po dniu zamówienia - przy połączeniach od stacji telefonicznej do stacji telefonicznej,
2)
drugiego dnia po dniu zamówienia - przy połączeniach z określoną osobą.
6.
Jeżeli zamówienie na rozmowę w ruchu zagranicznym nie może być wykonane z uwagi na trudności w realizacji przyjętych zamówień, to na wniosek zamawiającego czas ważności zamówienia może być przedłużony o 3 dni.
§  25.
Zamawiający rozmowę telefoniczną może w każdej chwili zamówienie odwołać.
§  26.
1.
Usługi udzielania informacji i wykonywania zleceń telefonicznych świadczone są przez służby informacyjno-zleceniowe (biura numerów, biura informacji i zleceń) przez całą dobę.
2.
Służby informacyjno-zleceniowe wykonują na rzecz użytkowników stacji telefonicznych usługi w zakresie m.in.: udzielania informacji o numerach stacji telefonicznych abonentów w kraju i za granicą, o numerach kierunkowych w międzymiastowym i międzynarodowym ruchu automatycznym, o pocztowych numerach adresowych, o dyżurach szpitali i aptek, z zakresu wiadomości encyklopedycznych, a także wymienionych w krajowej taryfie telekomunikacyjnej zleceń telefonicznych.
3.
Usługa telefonicznego budzenia o określonej godzinie realizowana jest z dokładnością do 5 minut. Usługę tę uznaje się za zrealizowaną po dokonaniu 3 bezskutecznych prób wywołania abonenta.
4.
Zamówienia na usługi wykonywane przez biuro zleceń przyjmowane są wyłącznie ze stacji telefonicznej abonenta zlecającego wykonanie usługi.
§  27.
Biuro zleceń może odmówić przyjęcia zamówienia na usługi, jeżeli liczba przyjętych zleceń wyczerpała możliwości ich terminowego wykonania lub jeśli z przyczyn technicznych nie może zagwarantować ich realizacji.
§  28.
1.
PPTT może wydzierżawić łącze telefoniczne.
2.
W ramach usługi dzierżawy łącza telefonicznego PPTT zapewnia stałe połączenie urządzeń telefonicznych wskazanych przez dzierżawcę.
3.
Ubiegający się o przyznanie abonamentu łącza dzierżawionego powinien złożyć we właściwym terenowo urzędzie telekomunikacyjnym pisemny wniosek o przyznanie abonamentu łącza dzierżawionego, zawierający określenie:
1)
nazwy wnioskodawcy,
2)
punktów zakończenia łącza,
3)
rodzajów urządzeń zakończenia łącza,
4)
przeznaczenia łącza (telefonia, teletransmisja, telegrafia wielokrotna itp.),
5)
czas trwania abonamentu (przy abonamencie okresowym),
6)
płatnika należności.
§  29.
1.
Dzierżawca obowiązany jest zawiadomić na piśmie jednostkę PPTT pobierającą opłaty za dzierżawę łącza o każdej projektowanej zmianie przeznaczenia łącza lub zamierzonym zainstalowaniu innych urządzeń niż wymienione we wniosku.
2.
Projektowane zmiany mogą być wprowadzone tylko za zgodą właściwej terenowo jednostki PPTT.
§  30.
1.
Jednostki PPTT mogą wykonywać instalacje, konserwacje i remonty central wewnątrzzakładowych, urządzeń dyspozytorskich i innych urządzeń telekomunikacyjnych na zlecenie jednostek będących właścicielami wymienionych urządzeń.
2.
Usługi wymienione w ust. 1 wykonywane są na podstawie dokumentacji technicznej, uzgodnionej z właściwą jednostką PPTT.

Rozdział  3

Usługi telegraficzne.

§  31.
1.
Telegram można nadawać:
1)
w lokalu jednostki PPTT - w formie pisemnej,
2)
ze stacji abonenta telefonicznego lub teleksowego do właściwego nadawczego urzędu telekomunikacyjnego - telefonicznie lub dalekopisem,
3)
na statku żeglugi morskiej.
2.
Telegramy zwykłe można nadawać również u doręczyciela wiejskiego dokonującego obchodu rejonu doręczeń.
3.
Na każdy telegram nadany w lokalu jednostki organizacyjnej PPTT lub u doręczyciela wiejskiego wystawia się dowód nadania.
§  32.
1.
W godzinach dużego ruchu jednostka PPTT może wstrzymać telefoniczne przyjmowanie ze stacji telefonicznych abonentów telegramów zawierających ponad 30 wyrazów, telegramów listowych oraz telegramów w językach obcych, jeżeli urząd telekomunikacyjny nie ma obsługi znającej dany język.
2.
Nie są przyjmowane telefonicznie lub dalekopisem przekazy telegraficzne, telegramy państwowe i kodowane.
§  33.
1.
Nadawca może żądać wycofania nadanego telegramu przed jego przekazaniem przez nadawczą jednostkę PPTT. Żądanie takie należy złożyć na piśmie i dołączyć dowód nadania telegramu lub podać datę i godzinę nadania, adres i podpis oraz w przybliżeniu treść telegramu. W razie wycofania nadanego telegramu zwraca się opłatę pobraną przy nadaniu, po potrąceniu opłaty taryfowej za wycofanie telegramu.
2.
Przed przekazaniem telegramu przez nadawczą jednostkę PPTT nadawca może, po uiszczeniu opłaty taryfowej, dokonać zmiany w adresie, treści lub podpisie telegramu. Dokonane zmiany powinny być potwierdzone na blankiecie nadawczym podpisem nadawcy.
3.
Żądania, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być również zgłoszone ze stacji telefonicznej lub teleksowej, z której telegram nadano. Nadawca powinien podać datę i godzinę nadania, adres oraz w przybliżeniu treść telegramu.
4.
Blankiet wycofanego telegramu pozostaje w aktach jednostki PPTT.
§  34.
1.
Telegramy państwowe mogą być nadawane tylko w lokalu jednostki PPTT, przy czym za telegramy państwowe uważa się również odpowiedzi na telegramy państwowe, jeżeli nadawca takiej odpowiedzi okaże telegram państwowy, na który odpowiada.
2.
Telegramy okolicznościowe z ustalonym tekstem dopuszczone są tylko w ruchu krajowym.
3.
Telegram oznaczony przez nadawcę do doręczenia w określonym dniu może być nadany najwcześniej na 7 dni, a najpóźniej na 2 dni przed dniem, w którym telegram ma być doręczony.
4.
Nadawca radiotelegramu może określić liczbę dni, w ciągu których radiostacja brzegowa może zatrzymać go w pogotowiu do wydania na statek, nie dłużej jednak niż 10 dni; z urzędu radiotelegram przetrzymuje się 3 dni od daty jego nadania.
5.
W telegramach przeznaczonych do odbioru przez adresata w jednostce PPTT nie jest dopuszczone podawanie zamiast nazwiska i imienia adresata pseudonimów lub innych umówionych znaków. Jeżeli w miejscowości przeznaczenia telegramu jest więcej oddawczych jednostek PPTT, nadawca obowiązany jest podać określenie cyfrowe jednostki PPTT.
§  35.
1.
Telegram, niezależnie od użytego w nim języka, powinien być napisany literami alfabetu łacińskiego i cyframi arabskimi oraz innymi znakami alfabetu telegraficznego.
2.
Znaki, których nie można odtworzyć dalekopisem, nadawca powinien podać w formie opisowej.
3.
Litery języka polskiego ć, ń, ó, ś, ź, ż oraz litery kreskowane lub akcentowane, używane w językach obcych, odtelegrafowuje się jako litery niekreskowane i nieakcentowane.
4.
Litery języka polskiego ą, ę, ł odtelegrafowuje się w telegramowym ruchu zagranicznym jako a, e, l.
5.
Cyfry rzymskie odtelegrafowuje się jako cyfry arabskie. Jeśli nadawca życzy sobie poinformować adresata, że chodzi o cyfry rzymskie, powinien zamieścić przed każdą cyfrą lub grupą cyfr arabskich wyraz "rzymskie".
6.
Znaki dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia przy odtelegrafowaniu zastępuje się odpowiednio krzyżykiem, myślnikiem, literą "x" i dwukropkiem.
§  36.
1.
Telegram powinien być napisany czytelnie i w sposób zapewniający trwałość zapisanego tekstu, bez śladów wycierania lub wyskrobywania, zgodnie z zasadami pisowni danego języka.
2.
Skreślenia, poprawki lub dopiski powinny być przez nadawcę omówione na blankiecie nadawczym i potwierdzone jego podpisem.
§  37.
1.
Adres telegramu powinien zawierać dane umożliwiające prawidłowe i szybkie doręczenie telegramu.
2. 2
Dane, które powinien zawierać adres, sposób ich oznaczania i kolejność określają wzory ustalane przez Dyrekcję Generalną PPTT. Wzory te podaje się do wiadomości klientów w formie wywieszek w lokalach jednostek PPTT.
3.
Jeżeli adresat przebywa czasowo u kogoś, to po imieniu i nazwisku adresata należy podać nazwisko osoby, u której adresat mieszka lub przebywa.
4.
Jeżeli nazwa miejscowości przeznaczenia telegramu nie figuruje w "Spisie placówek pocztowo-telekomunikacyjnych na obszarze PRL" lub w "Spisie urzędów telegraficznych otwartych dla służby międzynarodowej", nadawca obowiązany jest podać nazwę województwa, a w telegramach zagranicznych - nazwę kraju lub prowincji przeznaczenia telegramu. W takim przypadku telegram przyjmuje się na odpowiedzialność nadawcy.
§  38.
1.
W telegramie może być umieszczony skrócony adres, zwany dalej "adresem zarejestrowanym".
2.
Adres zarejestrowany podlega rejestracji w oddawczej jednostce PPTT właściwej dla miejsca zamieszkania (siedziby) adresata.
3.
Adres zarejestrowany zgłasza adresat do rejestracji na piśmie podając:
1)
imię i nazwisko (nazwę) adresata oraz dokładny adres,
2)
skrócony adres,
3)
datę zgłoszenia,
4)
ewentualnie numer telefonu i godziny, w jakich mają być przekazywane telefonicznie telegramy nadchodzące pod adresem zarejestrowanym; abonenci teleksowi podają w tym przypadku numer stacji teleksowej.
4.
Adres zarejestrowany może składać się tylko z jednego wyrazu będącego skrótem nazwy adresata lub wyrazem sztucznym.
5.
Telegramy nadchodzące na adres zarejestrowany w okresie, za który nie uiszczono opłaty taryfowej, doręcza się za pobraniem od adresata dopłaty w wysokości opłaty za liczbę wyrazów taryfowych odpowiadającą różnicy między adresem pełnym a skróconym.
§  39.
1.
Telegram może być zredagowany w języku jawnym lub tajnym.
2.
Telegram uważa się za zredagowany w języku jawnym, jeżeli jest napisany w jednym lub w kilku językach dopuszczonych w międzynarodowej korespondencji telegraficznej, a każdemu wyrazowi nadano to znaczenie, jakie ma w danym języku.
3.
Telegramy ratunkowe i listowe mogą być zredagowane tylko w języku jawnym.
§  40.
1.
Telegram uważa się za zredagowany w języku tajnym, jeżeli jest napisany z użyciem:
1)
wyrazów sztucznych składających się wyłącznie z liter, których liczba nie może przekroczyć pięciu,
2)
cyfr arabskich lub grup cyfr arabskich o znaczeniu tajnym,
3)
wyrazów rzeczywistych jednego lub kilku języków jawnych, którym nadano inne znaczenie, niż to, jakie mają one w danym języku,
4)
innych wyrazów lub wyrażeń, które nie odpowiadają warunkom języka jawnego,
5)
mieszaniny wyrazów lub wyrażeń podanych w pkt 1-4.
2.
Wyrazy języka tajnego nie mogą zawierać liter akcentowanych.
3.
Łączenie w jednej i tej samej grupie liter, cyfr lub innych znaków o znaczeniu tajnym nie jest dozwolone.
4.
Nadawca telegramu w języku tajnym obowiązany jest na żądanie nadawczej jednostki PPTT okazać słownik (kod), według którego treść telegramu lub jego część została zredagowana. Obowiązek ten nie dotyczy organów władzy i administracji państwowej oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych obcych państw.
§  41.
1.
Telegramy doręcza się w godzinach obsługi klientów oddawczej jednostki PPTT.
2.
Oddawcze jednostki PPTT, pełniące służbę telegraficzną całą dobę, w godzinach od 6.00 do 22.00 doręczają wszystkie nadeszłe telegramy, natomiast w godzinach od 22.00 do 6.00 - tylko telegramy oznaczone wskazówką służbową "SVH" i "Nocą".
§  42.
1.
Obszar doręczeń telegramów oddawczej jednostki PPTT dzieli się na miejscowy i zamiejscowy.
2.
Miejscowy obszar doręczeń telegramów obejmuje teren miejscowości, w której znajduje się oddawcza jednostka PPTT, określony granicami administracyjnymi miejscowości. Rozszerzenie miejscowego obszaru doręczeń poza granice administracyjne miejscowości, w której siedzibę ma oddawcza jednostka PPTT, podaje się w wywieszce informacyjnej.
3.
Jeżeli w danej miejscowości znajduje się więcej oddawczych jednostek PPTT, teren miejscowości może być podzielony na obszary doręczeń tych jednostek.
4.
Telegramy adresowane do miejscowego obszaru doręczeń doręcza się przez doręczycieli telegramów, natomiast do zamiejscowego obszaru doręczeń - przez doręczycieli przesyłek pocztowych podczas najbliższego planowego doręczenia lub - na żądanie nadawcy - przez posłańca.
5.
Na żądanie nadawcy telegramy adresowane do miejscowego lub zamiejscowego obszaru doręczeń przekazuje się telefonem lub dalekopisem.
§  43.
1.
Zgłoszenie przez nadawcę żądania doręczenia telegramu do rąk własnych adresata wyklucza doręczenie telegramu innej osobie, w tym także pełnomocnikowi adresata lub osobie pełnoletniej zamieszkałej wspólnie z adresatem; telegramy te adresowane do przedstawicieli organów władzy i administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury oraz organizacji społecznych, politycznych i religijnych doręczone w sekretariacie osoby, do której są adresowane, uważa się za doręczone do rąk własnych adresata.
2.
Jeżeli w adresie telegramu podano współmałżonków, telegram doręcza się jednemu z nich.
3.
Telefonicznie nie przekazuje się telegramów zredagowanych w językach obcych, w języku tajnym, telegramów na blankiecie ozdobnym oraz telegramów adresowanych do rąk własnych adresata, natomiast dalekopisem - telegramów na blankiecie ozdobnym i telegramów adresowanych do rąk własnych adresata.
4.
Treść telegramów przekazanych adresatom telefonicznie doręcza się ponadto adresatom przez doręczyciela przesyłek pocztowych. Na żądanie adresata treść takiego telegramu doręcza się przez doręczyciela telegramów.
5.
Odbiorca telegramu z opłaconą odpowiedzią otrzymuje bon uprawniający do nieodpłatnego nadania jednego telegramu w ciągu 12 miesięcy, licząc od dnia jego wystawienia. Jeżeli należność za nadany telegram przewyższa wartość bonu, nadawca obowiązany jest do dopłacenia różnicy pomiędzy należnością a wartością bonu; w razie niewykorzystania bonu lub wykorzystania go w części, nadawcy telegramu z opłaconą odpowiedzią przysługuje, w terminie ważności bonu, prawo otrzymania zwrotu nie wykorzystanej kwoty wartości bonu.
§  44.
1.
Odbiorca telegramu obowiązany jest:
1)
udowodnić swoją tożsamość, jeżeli nie jest znany osobiście pracownikowi doręczającemu,
2)
pokwitować odbiór telegramu na dowodzie odbioru.
2.
Pokwitowanie odbioru telegramu powinno zawierać czytelny podpis (imię i nazwisko) odbiorcy, datę, godzinę i minutę odbioru. Jeżeli uprawniony odbiorca telegramu oświadczy, że nie może podpisać się na dowodzie odbioru telegramu, telegram doręcza się po odnotowaniu na dowodzie odbioru cech dowodu tożsamości odbiorcy telegramu.
3.
Jeżeli odbiór telegramu kwituje za adresata inna osoba, osoba ta pod swoim podpisem powinna określić, w jakim stosunku pozostaje do adresata, np. pełnomocnik, żona, pomoc domowa itp.
§  45.
O niedoręczeniu telegramu powiadamia się telegraficznie nadawcę.
§  46.
Abonent stacji teleksowej powinien wyposażyć ją w urządzenia do przygotowywania i zapamiętywania treści korespondencji oraz automatycznego jej nadawania.
§  47.
1.
Konserwację i remont urządzeń stacji teleksowej dostarczonej abonentowi przez PPTT wykonują służby techniczne PPTT.
2.
Urząd telekomunikacyjny może podjąć się konserwacji i remontu urządzeń teleksowych będących własnością abonenta.
§  48.
1.
Liczba łączy pomiędzy stacją teleksową a centralą teleksową powinna być dostosowana do wielkości ruchu teleksowego do i od abonenta.
2.
Abonent obowiązany jest złożyć wniosek o uruchomienie takiej liczby łączy między stacją abonencką a centralą teleksową PPTT, aby w godzinie największego ruchu zajętość wiązek łączy abonenckich nie przekraczała wielkości ustalonej przez PPTT.
3.
Koszty związane ze zwiększeniem wiązki łączy między stacją teleksową a centralą teleksową PPTT oraz koniecznym uzupełnieniem wyposażenia stacji teleksowej ponosi abonent.
4.
Jeżeli powiększenie wiązki łączy jest niemożliwe, urząd telekomunikacyjny może, dla poprawy osiągalności stacji teleksowej, część łączy w wiązce przystosować - tylko dla ruchu przychodzącego - po uprzednim zawiadomieniu o tym abonenta.
§  49.
Abonenci teleksowi mają prawo korzystać z urządzenia okólnikowego wprowadzonego do sieci teleksowej, umożliwiającego nadawanie korespondencji tekstowej z jednej stacji teleksowej do wielu stacji teleksowych jednocześnie.
§  50.
1.
Przy połączeniach teleksowych w ruchu międzynarodowym abonenci teleksowi obowiązani są do automatycznego nadawania korespondencji.
2.
Podczas trwania połączenia teleksowego nawiązanego przez abonenta z Polski nie należy przyjmować korespondencji teleksowej z zagranicy.
§  51.
1.
PPTT może wykonywać usługę dzierżawy łącza telegraficznego, w której ramach PPTT wydzierżawia łącze telegraficzne pomiędzy określonymi na stałe punktami, w których zainstalowane są urządzenia telegraficzne dzierżawcy.
2.
Ubiegający się o dzierżawę łącza powinien złożyć we właściwym terenowo urzędzie telekomunikacyjnym pisemny wniosek zawierający informacje określone w § 28 ust. 3.
§  52.
1.
Dzierżawca obowiązany jest zawiadomić na piśmie jednostkę PPTT pobierającą opłaty za dzierżawę łącza o każdej projektowanej zmianie przeznaczenia łącza lub zamierzonym zainstalowaniu innych urządzeń niż wymienione we wniosku.
2.
Projektowane zmiany mogą być wprowadzone tylko za zgodą właściwej terenowo jednostki PPTT.

Rozdział  4

Usługi teleinformatyczne.

§  53.
1.
Instalację urządzeń stacji teleinformatycznej nabytych za pośrednictwem PPTT wykonuje wyłącznie służba techniczna PPTT.
2.
Instalacja urządzeń teleinformatycznych nabytych przez abonenta w inny sposób może być wykonana przez abonenta we własnym zakresie lub zlecona służbom technicznym PPTT.
3.
W razie wykonania instalacji urządzeń stacji teleinformatycznych przez abonenta, instalacja ta przed przyłączeniem stacji teleinformatycznej do sieci telekomunikacyjnej podlega sprawdzeniu przez służbę techniczną PPTT.
§  54.
PPTT zapewnia konserwację i remont urządzeń stacji teleinformatycznej najmowanej od PPTT.
§  55.
Jeżeli usługa połączenia teleinformatycznego realizowana jest w komutowanej sieci telefonicznej lub sieci teleksowej, opłaty za połączenia teleinformatyczne pobierane są według taryfy telefonicznej lub telegraficznej w zależności od tego, w jakiej sieci stacja pracuje.
§  56.
1.
PPTT może wykonywać usługę dzierżawy łącza teleinformatycznego, w której ramach PPTT wydzierżawia łącze teleinformatyczne pomiędzy określonymi na stałe punktami, w których zainstalowane są stacje teleinformatyczne dzierżawcy.
2.
Ubiegający się o dzierżawę łącza powinien złożyć we właściwym terenowo urzędzie telekomunikacyjnym pisemny wniosek zawierający dane określone w § 28 ust. 3.
§  57.
1.
W razie gdy PPTT konserwuje abonenckie urządzenia teleinformatyczne, odpowiada za prawidłową pracę łącza teleinformatycznego w sieci telekomunikacyjnej do styku z teleinformatycznymi urządzeniami końcowymi.
2.
W razie gdy PPTT nie konserwuje abonenckiego urządzenia teleinformatycznego, odpowiada za prawidłową pracę łącza w sieci telekomunikacyjnej PPTT tylko do styku liniowego.
§  58.
1.
O każdej projektowanej zmianie przeznaczenia łącza lub zamierzonym zainstalowaniu innych urządzeń niż wymienione we wniosku dzierżawca obowiązany jest przed dołączeniem urządzeń do sieci telekomunikacyjnej powiadomić na piśmie jednostkę PPTT pobierającą opłatę za łącze dzierżawione.
2.
Projektowane zmiany mogą być wprowadzone tylko za zgodą właściwej jednostki PPTT.

Rozdział  5

Przepis końcowy.

§  59.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 4 pkt 1 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.
2 § 37 ust. 2 zmieniony przez § 4 pkt 2 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.7.53

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".
Data aktu: 30/12/1986
Data ogłoszenia: 10/03/1987
Data wejścia w życie: 10/03/1987