Obowiązkowa ocena maszyn i innych urządzeń technicznych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.

UCHWAŁA Nr 118
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 sierpnia 1986 r.
w sprawie obowiązkowej oceny maszyn i innych urządzeń technicznych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie art. 213 § 3 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141, z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23, z 1982 r. Nr 31, poz. 214 oraz z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 35, poz. 162) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Przepisy uchwały stosuje się do oceny maszyn, urządzeń technicznych i zmechanizowanych narzędzi pracy, których produkcja jest uruchamiana na podstawie nowej lub zmienianej dokumentacji konstrukcyjnej, zwanych dalej "maszynami".
§  2. 
1. 
Ocenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy podlegają założenia konstrukcyjne oraz prototyp lub egzemplarz z serii próbnej maszyny.
2. 
Założenia konstrukcyjne powinny zawierać charakterystykę zagrożeń i uciążliwości oraz sposób ochrony przed ich szkodliwymi skutkami w czasie eksploatacji maszyny.
§  3. 
1. 
Oceny maszyn dokonuje się na podstawie wymagań Polskich Norm, a także przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy właściwych dla budowy i eksploatacji danych maszyn.
2. 
W razie braku Polskich Norm, podstawę oceny stanowią kryteria bezpieczeństwa dla poszczególnych rodzajów maszyn, zatwierdzone przez właściwych ministrów na podstawie:
1)
postanowień norm Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG), Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO), Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC) i innych organizacji międzynarodowych,
2)
postanowień norm branżowych,
3)
postanowień Polskich Norm dla podobnych maszyn,
4)
innych wymagań dotyczących budowy i eksploatacji maszyn, wydanych przez upoważnione organy i instytucje.
§  4. 
1. 
Oceny maszyn po względem bezpieczeństwa i higieny pracy dokonują ich producenci.
2. 
W celu dokonania oceny maszyny producent:
1)
powołuje zespół, zwany dalej "zespołem",
2)
powiadamia organ założycielski oraz organy nadzoru i kontroli warunków pracy o planowanych pracach zespołu.
3. 
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 2, wchodzą przedstawiciele producenta, odbiorcy, specjaliści z właściwego biura konstrukcyjnego, jednostki badawczo-rozwojowej, przedmiotowo właściwego ośrodka normalizacyjnego oraz Naczelnej Organizacji Technicznej. W pracach zespołu mogą również uczestniczyć przedstawiciele organu założycielskiego producenta oraz organów nadzoru i kontroli warunków pracy.
4. 
Protokół zawierający wyniki oceny maszyny stanowi część składową dokumentacji projektowo-konstrukcyjnej.
5. 
Wydatki poniesione w związku z oceną maszyny obciążają producenta.
§  5. 
1. 
Uruchomienie produkcji maszyny może nastąpić na podstawie świadectwa dopuszczenia jej do produkcji, wystawionego przez kierownika zakładu pracy będącego producentem maszyny, po uzyskaniu pozytywnej oceny w myśl § 4.
2. 
Jeżeli producent przy ocenie maszyny stwierdzi, że mimo wyczerpania wszelkich możliwych rozwiązań nie gwarantuje ona pełnego bezpieczeństwa, jest obowiązany określić w świadectwie dopuszczenia maszyny do produkcji rodzaj zagrożeń oraz niezbędne środki zapobiegawcze, które powinny być stosowane przy eksploatacji maszyny.
3. 
Świadectwo dopuszczenia maszyny do produkcji stanowi integralną część dokumentacji techniczno-ruchowej maszyny wprowadzanej do obrotu i eksploatacji. Wzór świadectwa dopuszczenia maszyny do produkcji określa załącznik do uchwały.
§  6. 
1. 
W razie stwierdzenia przez organ nadzoru i kontroli warunków pracy, że maszyna, mimo uzyskania świadectwa dopuszczenia jej do produkcji, o którym mowa w § 5, stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia, organ, który stwierdził to zagrożenie, zawiadamia producenta. Producent jest obowiązany do ponownej oceny maszyny z zachowaniem przepisów § 3-5.
2. 
W razie stwierdzenia przez organ nadzoru i kontroli warunków pracy wprowadzenia do obrotu lub eksploatacji maszyny bez świadectwa dopuszczenia jej do produkcji, o którym mowa w § 5, organ ten może skierować wniosek do Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości o wszczęcie postępowania w myśl art. 24 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7).
3. 
Organ nadzoru i kontroli warunków pracy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, wszczyna w stosunku do producenta postępowanie w sprawie naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  7. 
Uchwała nie narusza przepisów dotyczących dopuszczenia do obrotu i eksploatacji maszyn:
1)
obowiązujących w resorcie obrony narodowej i spraw wewnętrznych oraz w zakresie dozoru technicznego i prawa górniczego,
2)
określonych w uchwale nr 25 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 1984 r. w sprawie oznaczania wyrobów państwowymi znakami jakości i znakiem bezpieczeństwa oraz konsekwencji ekonomicznych za nieodpowiednią jakość (Monitor Polski Nr 6, poz. 45).
§  8. 
Maszyny nie mające w dniu wejścia w życie uchwały świadectwa dopuszczenia do produkcji mogą być produkowane i dopuszczane do obrotu przez okres 2 lat.
§  9. 
W uchwale nr 1 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1977 r. w sprawie oceny pod względem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy obiektów, maszyn i licencji nabywanych za granicą (Monitor Polski Nr 1, poz. 1) w § 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w zakresie maszyn - uchwałą nr 118 Rady Ministrów z dnia 15 sierpnia 1986 r. w sprawie obowiązkowej oceny maszyn i innych urządzeń technicznych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy (Monitor Polski Nr 26, poz. 180), z tym że oceny dokonuje zespół, który powołuje właściwy minister,".

§  10. 
Traci moc uchwała nr 277 Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1968 r. w sprawie oceny maszyn i innych urządzeń technicznych w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (Monitor Polski Nr 36, poz. 255 i z 1977 r. Nr 1, poz. 1).
§  11. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.26.180

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Obowiązkowa ocena maszyn i innych urządzeń technicznych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.
Data aktu: 15/08/1986
Data ogłoszenia: 29/08/1986
Data wejścia w życie: 29/08/1986