Rodzaje i kategorie zakładów hotelarskich, obozowisk i domków turystycznych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU TURYSTYKI
z dnia 24 czerwca 1985 r.
w sprawie rodzajów i kategorii zakładów hotelarskich, obozowisk i domków turystycznych.

Na podstawie § 1 ust. 3 pkt 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 sierpnia 1978 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Głównego Komitetu Turystyki (Dz. U. Nr 20, poz. 88) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa:
1)
rodzaje i kategorie zakładów hotelarskich i obozowisk turystycznych oraz kategorie domków turystycznych,
2)
minimalne wymagania, jakim powinny odpowiadać zakłady hotelarskie, obozowiska i domki turystyczne,
3)
zasady zaszeregowania zakładów hotelarskich, obozowisk i domków turystycznych do poszczególnych kategorii.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się do zakładów hotelarskich, obozowisk turystycznych i domków turystycznych, w których świadczone są w pełnym lub ograniczonym zakresie usługi ogólnie dostępne za opłatą określoną z góry.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
obiekt hotelarski - zakład hotelarski, obozowisko i domek turystyczny,
2)
pokój - umeblowane pomieszczenie mieszkalne, ewentualnie z wyodrębnionymi pomieszczeniami użytkowymi (przedpokój, łazienka, w.c.); za pokój uważa się również apartament składający się co najmniej z dwóch pokoi, z których jeden stanowi sypialnię.
§  3.
1.
Zakładem hotelarskim jest obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, przez które rozumie się czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz świadczenie usług z tym związanych.
2.
Obozowiskiem turystycznym jest obiekt, w którym są świadczone usługi kempingowe, przez które rozumie się czasowe wynajmowanie podróżnym miejsc pod ustawienie namiotów, mieszkalnych przyczep samochodowych i pojazdów oraz świadczenie usług z tym związanych.
3.
Domkiem turystycznym jest obiekt nie podpiwniczony, posiadający nie więcej niż cztery pokoje, w którym są świadczone usługi hotelarskie. Domki turystyczne mogą tworzyć zespoły domków turystycznych oraz organizacyjnie wchodzić w skład zakładu hotelarskiego lub kempingu.
§  4.
1.
Ustala się następujące rodzaje zakładów hotelarskich:
1)
hotele,
2)
motele,
3)
pensjonaty,
4)
domy wycieczkowe,
5)
schroniska,
6)
pokoje gościnne.
2.
Do hoteli zalicza się zakłady, które dysponują co najmniej 10 pokojami, z tym że nie więcej niż 20% miejsc noclegowych może znajdować się w pokojach większych niż dwuosobowe.
3.
Do moteli zalicza się zakłady, które:
1)
dysponują co najmniej 10 pokojami, z tym że nie więcej niż 40% miejsc noclegowych może znajdować się w pokojach większych niż dwuosobowe, lecz nie większych niż czteroosobowe,
2)
są położone przy trasach komunikacji drogowej,
3)
świadczą usługi motoryzacyjne i dysponują parkingiem.
4.
Do pensjonatów zalicza się zakłady, które:
1)
dysponują co najmniej 7 pokojami,
2)
świadczą usługi hotelarskie łącznie z całodziennym wyżywieniem.
5.
Do domów wycieczkowych zalicza się zakłady, które dysponują co najmniej 30 miejscami noclegowymi, z tym że nie mniej niż 50% tych miejsc znajduje się w pokojach większych niż trzyosobowe.
6.
Do schronisk zalicza się zakłady, które:
1)
dysponują co najmniej 10 miejscami noclegowymi,
2)
są położone poza obszarem zabudowanym,
3)
świadczą usługi hotelarskie przede wszystkim osobom uprawiającym turystykę kwalifikowaną.
7.
Do pokoi gościnnych zalicza się zakłady, które nie odpowiadają warunkom przewidzianym dla żadnego z rodzajów zakładów hotelarskich określonych w ust. 2-6.
§  5.
1.
Ustala się następujące rodzaje obozowisk turystycznych:
1)
kempingi,
2)
pola biwakowe.
2.
Do kempingów zalicza się obiekty hotelarskie strzeżone, mające stałą obsługę recepcyjną i wyposażone w urządzenia umożliwiające podróżnym nocleg w namiotach, mieszkalnych przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków oraz parkowanie pojazdów samochodowych.
3.
Do pól biwakowych zalicza się obiekty hotelarskie nie strzeżone, oznakowane i ogrodzone prowizorycznie, umożliwiające podróżnym nocleg w namiotach.
§  6.
1.
Jednostki świadczące usługi hotelarskie i kempingowe mogą dla oznaczenia obiektów hotelarskich stosować różne nazwy: zwyczajowe, regionalne lub określające charakter świadczonych w nich usług, jak np. zajazd, gościniec, dom turysty, stanica wodna, stacja turystyczna, schronisko górskie, ośrodek wypoczynkowy.
2.
Obiekty hotelarskie, o których mowa w ust. 1, zaszeregowuje się do odpowiednich rodzajów zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu.
§  7.
Obiekty hotelarskie, z wyjątkiem pól biwakowych, podlegają zaszeregowaniu do określonej kategorii w zależności od:
1)
zakresu usług oraz ich poziomu,
2)
standardu urządzeń technicznych i wykończenia budowlanego,
3)
standardu urządzeń sanitarnych,
4)
kompleksowości, jednolitości i jakości wyposażenia.
§  8.
1.
Ustala się:
1)
pięć kategorii hoteli i moteli, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 1 do zarządzenia,
2)
trzy kategorie pensjonatów, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 2 do zarządzenia,
3)
trzy kategorie domów wycieczkowych, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 3 do zarządzenia,
4)
trzy kategorie schronisk, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 4 do zarządzenia,
5)
trzy kategorie pokoi gościnnych, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 5 do zarządzenia,
6)
dwie kategorie kempingów oraz wymogi dla pól biwakowych, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do zarządzenia,
7)
trzy kategorie domków turystycznych, zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 7 do zarządzenia.
2.
Ustala się - niezależnie od wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 7 - minimalne wymagania dla pokoi w zakładach hotelarskich i domkach turystycznych wszystkich rodzajów i kategorii, stanowiące załącznik nr 8 do zarządzenia.
3.
Kategorie hoteli i moteli oznacza się gwiazdkami, a kategorie pozostałych obiektów hotelarskich - cyframi rzymskimi.
4.
Jednostki prowadzące obiekty hotelarskie są obowiązane posiadać i okazywać na żądanie gości wykaz minimalnych wymagań, określonych w załącznikach nr 1-8, odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu.
§  9.
1.
Zaszeregowania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii dokonują:
1)
Przewodniczący Głównego Komitetu Turystyki, po zasięgnięciu opinii Resortowej Komisji do Spraw Rodzajów i Kategorii Obiektów Hotelarskich - hoteli i moteli kategorii lux (*****) i cztery gwiazdki (****) oraz innych obiektów kategorii I, z wyjątkiem pokoi gościnnych,
2)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw turystyki stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej komisji do spraw rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich - pozostałych obiektów hotelarskich, z wyjątkiem pokoi gościnnych,
3)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw turystyki stopnia podstawowego, po zasięgnięciu opinii komisji do spraw kategorii pokoi gościnnych - pokoi gościnnych.
2.
Organ zaszeregowujący obiekt hotelarski do określonego rodzaju i kategorii dokonuje weryfikacji rodzaju i kategorii obiektu w okresie nie dłuższym niż:
1)
co 1 rok - hoteli i moteli kategorii lux (*****),
2)
co 2 lata - hoteli i moteli kategorii cztery gwiazdki (****) oraz innych obiektów kategorii I, z wyjątkiem pokoi gościnnych,
3)
co 3 lata - pozostałych obiektów hotelarskich.
3.
Jeżeli obiekt hotelarski nie spełnia wymagań określonych dla rodzaju lub kategorii, do których został zaszeregowany, właściwy organ dokonuje zmiany rodzaju lub kategorii obiektu.
4.
Organ, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przekazuje do Głównego Komitetu Turystyki kopie dokumentu o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i kategorii.
§  10.
Skład, zadania i tryb działania komisji do spraw rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich określają odrębne przepisy.
§  11.
1.
Jednostka, która zamierza świadczyć usługi hotelarskie lub kempingowe w nowo uruchomionym obiekcie, jest obowiązana przed podjęciem tej działalności wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie podjęcia w obiekcie innym niż określony w § 1 ust. 2 w pełnym lub ograniczonym zakresie usług ogólnie dostępnych za opłatą określoną z góry.
3.
Jeżeli obiekt hotelarski nie spełnia warunków przewidzianych dla ustalonego rodzaju lub kategorii, jednostka prowadząca taki obiekt jest obowiązana powiadomić o tym organ, który dokonał zaszeregowania obiektu do określonego rodzaju i kategorii.
§  12.
Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania higienicznosanitarne określone odrębnymi przepisami.
§  13.
1.
Dopuszcza się odstępstwa od minimalnych wymagań kategoryzacyjnych dla obiektów hotelarskich:
1)
stanowiących obiekty zabytkowe lub części tych obiektów,
2)
wybudowanych przed dniem 1 stycznia 1979 r. lub części tych obiektów.
2.
Odstępstwa określone w ust. 1 mogą dotyczyć przede wszystkim wymagań, których spełnienie napotyka uzasadnione trudności techniczne i które dotyczą tylko części obiektu hotelarskiego.
3.
Odstępstwa od minimalnych wymagań kategoryzacyjnych dla obiektów wybudowanych i prowadzonych według wymogów międzynarodowych systemów hotelarskich określa się w umowach zawieranych między jednostkami prowadzącymi takie obiekty a zarządem odpowiedniego międzynarodowego systemu hotelarskiego.
4.
Odstępstwa, o których mowa w ust. 1 i 3, mogą być stosowane tylko za zgodą Głównego Komitetu Turystyki na wniosek jednostki prowadzącej obiekt hotelarski.
5.
Odstępstwa w zakresie wymagań higienicznosanitarnych obiektów hotelarskich powinny być uzgodnione z właściwym państwowym terenowym inspektorem sanitarnym - w odniesieniu do pokoi gościnnych, lub właściwym państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym - w odniesieniu do pozostałych obiektów hotelarskich.
§  14.
W zakładzie hotelarskim, obozowisku turystycznym i zespole domków turystycznych powinny być umieszczone w widocznym miejscu:
1)
tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego,
2)
regulamin porządkowy,
3)
cennik usług,
4)
informacje o zakresie świadczonych usług.
§  15.
1.
W zakładach hotelarskich, z wyjątkiem pokoi gościnnych, a także na kempingach prowadzi się działalność gastronomiczną odpowiednio do kategorii obiektu hotelarskiego.
2.
Zasady prowadzenia działalności gastronomicznej w zakładach hotelarskich i na kempingach określają odrębne przepisy.
§  16.
1.
Zaszeregowanie obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii na podstawie dotychczasowych przepisów zachowuje ważność, z wyjątkiem zaszeregowania obiektów hotelarskich do kempingów kategorii III.
2.
Jeżeli do dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia obiekt hotelarski nie został zaszeregowany do określonego rodzaju i kategorii, jednostka prowadząca taki obiekt jest obowiązana wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zaszeregowanie obiektu. Wnioski dotyczące pokoi gościnnych powinny być wniesione nie później niż w ciągu 6 miesięcy, a wnioski dotyczące pozostałych obiektów hotelarskich - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  17.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 18 Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z dnia 7 czerwca 1977 r. w sprawie zasad oraz trybu zaliczania zakładów hotelarskich, domków turystycznych i obozowisk turystycznych do poszczególnych kategorii (Dz. Urz. GKKFiT Nr 4, poz. 16 i Nr 8, poz. 29 oraz Dz. Urz. GKT z 1979 r. Nr 2, poz. 5),
2)
zarządzenie Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z dnia 20 października 1977 r. w sprawie rodzajów oraz kategorii zakładów hotelarskich i obozowisk turystycznych (Monitor Polski Nr 27, poz. 133).
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 1985 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE HOTELI I MOTELI

Lp. Wymagania Kategoria
"lux" ***** **** *** ** *
1 2 3 4 5 6 7
1 I. Zagospodarowanie terenu + + + + -
Bezpośrednie wejście do hallu
2 Oddzielne wejście do restauracji + + - - -
3 Zadaszenie przed wejściem1) + + + - -
4 Parking strzeżony + + +2) - -
5 Parking lub możliwość parkowania - - +3) + -
6 Garaże lub ogrzewane hale postojowe + - - - -
7 Urządzenia rekreacyjne (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych) + + - - -
8 II. Instalacje w budynku + + + + +4)
Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne
9 Bieżąca ciepła woda + + + + +5)
10 Wentylacja mechaniczna części ogólnodostępnej - + +5) +5) +5)
11 Klimatyzacja pomieszczeń mieszkalnych + +6) - - -
12 Klimatyzacja części ogólnodostępnej + +6) - - -
13 Dźwigi osobowe w budynkach o kondygnacjach więcej niż 1 2 3 4 5
14 III. Recepcja 1,2 0,97) 0,87) 0,77) 0,57)
Hall recepcyjny (powierzchnia w m2 na 1 pokój)
15 Kabiny telefoniczne + + + +8) +8)
16 Teleks + + - - -
17 Przechowalnia bagażu + + + + +
18 Obsługa bagażowa + + + - -
19 Depozyt + + + + -
20 Informacja turystyczna kwalifikowana9) + + + + -
21 Budzenie + + + + +
22 Portier + + - - -
23 Personel ze znajomością języków obcych zgodnie z odrębnymi przepisami
24 IV. Inne usługi + + + - -
Punkt sprzedaży drobnych artykułów (prasa, kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)
25 Sprzedaż podstawowych drobnych artykułów przez pracowników recepcji (prasa, kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)10) - - - + +
26 Kiosk z kwiatami + - - - -
27 Wymiana walut + + +3)11) - -
28 Hotelowe biuro obsługi turystów + - - - -
29 Pośrednictwo w usługach turystycznych, komunikacyjnych, kulturalnych itp. - + + - -
30 Punkt sprzedaży za dewizy + +11) +3)11) - -
31 Zakład fryzjerski + - - - -
32 Gabinet kosmetyczny + - - - -
33 Sauna + - - - -
34 Basen kąpielowy kryty + +12) - - -
35 Klub hotelowy z prasą codzienną (powierzchnia w m2 na 1 pokój, nie mniejsza niż 15 m2) 0,4 0,3 0,2 + -
36 Wypożyczalnia oraz przechowalnia sprzętu rekreacyjnego (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych) + +3) - - -
37 Wypożyczalnia telewizorów - + + - -
38 Ambulatorium lekarskie + - - - -
39 Pranie bielizny gości + +8) +8) - -
40 Pomieszczenie do prasowania - - - + +
41 Czyszczenie odzieży gości + +3) - - -
42 Serwis samochodowy (OC - obsługa codzienna, OT-1 - obsługa techniczna I stopnia, stanowisko do mycia samochodów) + +2) +2) +2) -
43 Odstawianie na parking i podstawianie pod hotel samochodów gości + - - - -
44 V. Część mieszkalna
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, w.c. i przedpokoju):
a) 1-osobowego 15 12 9 8 8
b) 2-osobowego 18 14 12 11 10
c) 3-osobowego - - 15 14 13
d) 4-osobowego - - - 17 16
e) większego niż 4-osobowy (maksimum 2

pokoje) - powierzchnia 4-osobowego

plus dodatkowo na każdą następną

osobę

- - - 4,5 4
45 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach:
a) umywalka z baterią z bieżącą zimną i

ciepłą wodą

+ + + + -
b) wanna z baterią i prysznicem lub

natrysk oraz w.c. (% pokoi)

100 100 50 10 -
46 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)13):
a) umywalka - - - 10 15
b) wanna z baterią i prysznicem lub

natrysk

- - 10 10 15
c) w.c. z umywalkami (minimum 1 osobny

dla kobiet i 1 osobny dla mężczyzn)

- - 10 15 20
47 Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
a) wieszaki na ręczniki i bieliznę

osobistą

+ + + + +
b) lustro nad umywalką, półka + + + + +
c) oświetlenie nad lustrem + + + + +
d) gniazdko do aparatu do golenia + + + + +
48 Telefony w pokojach (% pokoi z telefonami) 100 100 50 - -
49 Telefon na każdej kondygnacji do użytku gości - - +14) +14) +14)
50 Meble w pokoju15):
a) łóżko meblowe lub tapczan + + + + +
b) stół lub biurko - + + + +
c) biurko lub sekretarzyk + - - - -
d) krzesła (jedno na osobę, lecz nie

mniej niż 2 na pokój)

+ + + + +
e) fotel + + + - -
f) szafka, stolik lub półka (przy każdym

łóżku)

+ + + + +
g) szafa ubraniowa16) + + + + +
h) bagażnik + + + - -
i) duże lustro + + + - -
j) kosz na śmieci i popielniczka + + + + +
k) lampka nocna przy każdym łóżku + + + + -
l) wieszak ścienny na okrycia wierzchnie + + + + +
51 Wyposażenie dodatkowe pokoju: + +
a) aparat radiowy lub inne urządzenie

radiofoniczne

+ - -
b) telewizor + w apartamentach - -
c) urządzenie do budzenia + - - - -
d) teczka z materiałami informacyjnymi + + + - -
e) dywan lub wykładzina chodnikowa + + + - -
f) chodnik - - - + +
g) firanki + + + - -
h) zasłony okienne zaciemniające + + + + +
i) elementy dekoracyjne + + + + +
52 VI. Część gastronomiczna I II II - -
Restauracja kategorii
53 Bar restauracyjny kategorii - - - II17)18) -
54 Bar rozrywkowy kategorii I - - - -
55 Bar alkoholowy kategorii I I3) - - -
56 Bar przekąskowy kategorii - - - III17)18) -
57 Bar uniwersalny kategorii - - - III17)18) -
58 Bar szybkiej obsługi kategorii - - - III17)18) -
59 Kawiarnia kategorii I II19) II19) - -
60 Bar kawowy kategorii - III19) III19) - -
61 Sale bankietowe + +3) - - -
62 Podawanie posiłków do pokoi + + - - -
63 Podawanie śniadań do pokoi + + + - -
64 Sprzedaż przynajmniej gorących napojów przez całą dobę + + + + +
*) Zastosowany w załącznikach nr 1-8 znak "+" oznacza, że dane wymaganie obowiązuje, a znak "-", że wymaganie takie nie obowiązuje w określonej kategorii obiektu hotelarskiego.

1) nie dotyczy obiektów zabytkowych i zlokalizowanych w zespołach zabytkowych,

2) nie obowiązuje w hotelach,

3) nie obowiązuje w motelach,

4) dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania,

5) obowiązuje od dnia 1 października 1987 r.

6) obowiązuje w budynkach wybudowanych po dniu 1 stycznia 1990 r.,

7) nie obowiązuje w pełnym wymiarze w budynkach oddanych do eksploatacji przed dniem 1 stycznia 1970 r., a jeżeli chodzi o kategorię * może nie występować,

8) telefon w recepcji do użytku gości,

9) od udzielających informacji wymagane jest ukończenie kursu informatorów turystycznych,

10) bez prasy, jeżeli w odległości do 500 m od obiektu znajduje się punkt sprzedaży prasy,

11) w hotelach powyżej 150 miejsc noclegowych,

12) obowiązuje w miejscowościach wypoczynkowych od dnia 1 stycznia 1990 r.,

13) na każdej kondygnacji dla gości mieszkających w pokojach, w których nie ma urządzeń higienicznosanitarnych,

14) wymagany w razie braku telefonów w pokojach; przy jednej linii telefonicznej w obiekcie dopuszcza się telefon w recepcji do użytku gości,

15) jednolity komplet: w kategorii "lux" (*****) i **** bardzo wysokiej jakości, a w kategorii *** wysokiej jakości,

16) w pokojach większych niż 4-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę,

17) co najmniej jeden rodzaj baru,

18) w obiektach oddanych do eksploatacji przed dniem 1 stycznia 1980 r. dopuszcza się placówkę gastronomiczną, zapewniającą całodzienne posiłki: śniadania, obiady i kolacje, w odległości do 100 m od hotelu,

19) kawiarnia lub bar kawowy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PENSJONATÓW

Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 I. Zagospodarowanie terenu + + +
Bezpośrednie wejście do hallu
2 Parking + + -
3 Parking lub możliwość parkowania - + +
4 Urządzenia rekreacyjne (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych)1) + + -
5 II. Instalacje w budynku + + +2)
Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne
6 Bieżąca ciepła woda + + +
7 Wentylacja mechaniczna części ogólnodostępnej3) + + +
8 Dźwigi osobowe w budynkach o kondygnacjach więcej niż 3 3 4
9 III. Recepcja 1,0 0,9 0,7
Hall recepcyjny (powierzchnia w m2 na 1 pokój)
10 Telefon do użytku gości + + +
11 Przechowalnia bagażu + + +
12 Depozyt + + +
13 Informacja turystyczna + + -
14 Budzenie + + +
15 Portier1) + - -
16 Personel ze znajomością języków obcych zgodnie z odrębnymi przepisami
17 IV. Inne usługi + - -
Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)
18 Klub (minimum 15 m2) z telewizorem + + +
19 Czytelnia1) + - -
20 Pokój zabaw dla dzieci4) + - -
21 Wypożyczalnia oraz przechowalnia sprzętu rekreacyjnego (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych) + + +
22 Wypożyczalnia telewizorów (1 aparat na 5 pokoi) + - -
23 Pranie bielizny gości + - -
24 Pomieszczenie do prasowania + + +
25 Czyszczenie odzieży gości + - -
26 V. Część mieszkalna
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, w.c. i przedpokoju):
a) 1-osobowego 12 10 8
b) 2-osobowego 15 13 11
c) 3-osobowego 18 16 14
d) 4-osobowego 20 19 17
e) większego niż 4-osobowy (powierzchnia

pokoju 4-osobowego plus 4 m2 na każdą

następną osobę)

- + +
27 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach:
a) umywalka z baterią z bieżącą zimną i

ciepłą wodą

+ + +
b) wanna z baterią i prysznicem lub

kabiną natryskową oraz w.c. (% pokoi)

100 50 -
28 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)5):
a) wanna z baterią i prysznicem lub

natrysk

(1 węzeł dodatkowy) 10 15
b) w.c. z umywalkami (minimum 1 osobny

dla kobiet i 1 osobny dla mężczyzn)

10 10 15
29 Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
a) wieszaki na ręczniki i bieliznę

osobistą

+ + +
b) lustro nad umywalką, półka,

oświetlenie nad lustrem

+ + +
c) gniazdko do aparatu do golenia + + +
30 Telefony w pokojach (% pokoi z telefonami) 100 - -
31 Meble w pokoju6):
a) łóżko meblowe lub tapczan + + +
b) stół lub biurko + + +
c) krzesła (jedno na osobę, lecz nie

mniej niż 2 na pokój)

+ + +
d) fotel + + -
e) szafka, stolik lub półka (przy każdym

łóżku)

+ + +
f) szafa ubraniowa7) + + +
g) bagażnik + + -
h) duże lustro + + -
i) kosz na śmieci i popielniczka + + +
j) lampka nocna przy każdym łóżku + + +
k) wieszak ścienny na okrycia wierzchnie + + +
32 Wyposażenie dodatkowe pokoi:
a) aparat radiowy + + -
b) dywan lub chodnik + + +
c) firanki + + +
d) zasłony okienne zaciemniające + + +
e) elementy dekoracyjne + + +
f) teczka z materiałami informacyjnymi + - -
33 VI. Część gastronomiczna I1) - -
Kawiarnia kategorii
34 Jadalnia +8) +8) +8)
35 Jadłodajnia kategorii II8)9)10) II8)9)11) II8)9)12)
36 Podawanie śniadań do pokoi + - -
37 Minimalna liczba zestawów obiadowych i kolacyjnych, w tym: 1 zestaw dietetyczny13) 2 2 2
1) w obiektach powyżej 150 miejsc noclegowych,

2) dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania,

3) obowiązuje od dnia 1 października 1987 r.,

4) w obiektach powyżej 50 miejsc noclegowych,

5) na każdej kondygnacji dla gości mieszkających w pokojach, w których nie ma urządzeń higienicznosanitarnych,

6) jednolity komplet: w kategorii I i II - bardzo wysokiej jakości,

7) w pokojach większych niż 4-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę,

8) jadalnia lub jedna z placówek gastronomicznych,

9) zamiast jadłodajni może być inna placówka gastronomiczna kategorii nie niższej niż II, a w pensjonatach III kategorii - nie niższej niż III, z obsługą kelnerską zapewniającą całodzienne posiłki (śniadania, obiady, kolacje) lub wydawanie całodziennych posiłków domowych,

10) jadłodajnia turystyczna kategorii A lub B na terenach nie zagospodarowanych,

11) jadłodajnia turystyczna kategorii B na terenach nie zagospodarowanych,

12) jadłodajnia turystyczna kategorii B lub C na terenach nie zagospodarowanych,

13) nie dotyczy pensjonatów świadczących usługi ogólnie dostępne w ograniczonym zakresie.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 I. Zagospodarowanie terenu + + -
Bezpośrednie wejście do hallu
2 Parking lub możliwość parkowania (1 stanowisko autokarowe na liczbę miejsc noclegowych) 40 40 -
3 II. Instalacje w budynku + + +1)
Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne
4 Bieżąca ciepła woda + +2) +2)3)
5 Dźwigi osobowe w budynkach o kondygnacjach więcej niż 3 4 5
6 III. Recepcja 0,4 0,3 0,2
Hall recepcyjny (powierzchnia w m2 na 1 miejsce noclegowe)
7 Kabiny telefoniczne + - -
8 Przechowywanie bagażu i sprzętu turystycznego + + +
9 Depozyt + + +
10 Informacja turystyczna kwalifikowana4) + + +
11 Budzenie + + +
12 Personel ze znajomością języków obcych zgodnie z odrębnymi przepisami
13 IV. Inne usługi + - -
Sprzedaż drobnych artykułów (prasa, kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)5)
14 Wymiana walut + +6) -
15 Pośrednictwo w usługach turystycznych, komunikacyjnych, kulturalnych itp. + + -
16 Świetlica - czytelnia z telewizorem + + +
17 Wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych) + +6) -
18 Pomieszczenia rekreacyjne + - -
19 Pranie bielizny gości + - -
20 Stanowisko do prasowania + + +
21 Stanowiska do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznego + + +
22 V. Część mieszkalna
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, w.c. i przedpokoju):
a) 1-osobowego 9 8 8
b) 2-osobowego 12 11 10
c) 3-osobowego 15 14 13
d) 4-osobowego 18 17 16
e) większego niż 4-osobowy (powierzchnia

4-osobowego plus 4 m2 na każdą następną

osobę)

+ + +
23 Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych 8 12 20
24 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych (% pokoi):
a) umywalka z baterią z bieżącą zimną i

ciepłą wodą

100 50 -
b) wanna z baterią i prysznicem lub

natrysk oraz w.c.

25 10 -
25 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 3- i 4-osobowych (% pokoi) 50 25 -
- umywalka z baterią z bieżącą zimną i

ciepłą wodą

26 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne:
a) zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i

osobne dla mężczyzn8)

+ + +
- z bieżącą ciepłą i zimną wodą + +3) +3)
- z ciepłą i bieżącą zimną wodą - + -
- z zimną wodą - - +
b) liczba miejsc noclegowych

przypadających na 1 umywalkę w

umywalniach zbiorowych

5 8 12
c) liczba miejsc noclegowych na 1 natrysk 20 30 358)
d) zbiorowe w.c. osobne dla kobiet i

osobne dla mężczyzn

+ + +
- na każdej kondygnacji minimum 1

urządzenie dla kobiet i 1 dla mężczyzn

+ + -
- liczba miejsc noclegowych przypadających

na:

1 w.c. damski 20 20 20
1 w.c. męski 20 20 20
1 pisuar 50 50 50
27 Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
a) wieszaki na ręczniki i bieliznę

osobistą

+ + +
b) lustro nad umywalką, półka + + +
c) oświetlenie nad lustrem + + -
d) gniazdko do aparatu do golenia + + -
28 Telefony na każdej kondygnacji do użytku gości + +9) +9)
29 Meble w pokoju:10)
a) łóżko lub tapczan + + +
b) stół (minimum 1 na 8 osób) + + +
c) krzesła (jedno na osobę, lecz nie mniej

niż 2 na pokój)

+ + +
d) fotel (w pokojach 1- i 2-osobowych) + - -
e) szafka, stolik lub półka (przy każdym

łóżku)

+ + +
f) szafa ubraniowa11) + + +
g) bagażnik (w pokojach 1- i 2-osobowych) + + +
h) duże lustro + + +
i) kosz na śmieci i popielniczka + + +
j) lampka nocna (przy każdym łóżku) + + -
k) wieszak na okrycie wierzchnie + + +
30 Wyposażenie dodatkowe pokoju:
a) aparat radiowy (w pokojach 1- i 2-

osobowych)

+ + -
b) dywan lub chodnik + + +
c) firanki + + -
d) zasłony okienne zaciemniające + + +
e) elementy dekoracyjne + + +
VI. Część gastronomiczna
31 Restauracja kategorii II12) III13) -
32 Bar restauracyjny kategorii II14)15) - -
33 Bar przekąskowy kategorii - IV14)15)16) -
34 Bar uniwersalny kategorii III14)15)16) IV14)15)16) -
35 Bar szybkiej obsługi kategorii III14)15)16) IV14)15)16) -
36 Kawiarnia kategorii III17) - -
37 Bar kawowy kategorii III17) - -
38 Jadłodajnia kategorii - II13)18) -
39 Bufet kategorii - - V19)
40 Podawanie śniadań do pokoi +20) - -
41 Sprzedaż przynajmniej gorących napojów + + +
1) dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania,

2) na żądanie gości w godzinach rannych i wieczornych,

3) obowiązuje od dnia 1 października 1987 r.,

4) od udzielających informacji jest wymagane ukończenie kursu informatorów turystycznych,

5) bez prasy, jeżeli punktem sprzedaży nie jest kiosk "Ruchu",

6) w obiektach powyżej 150 miejsc noclegowych,

7) dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m,

8) na każdej kondygnacji dla gości mieszkających w pokojach, w których nie ma urządzeń higienicznosanitarnych (z wyjątkiem III kategorii),

9) telefon w recepcji do użytku gości,

10) w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości,

11) w pokojach większych niż 4-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę,

12) jadłodajnia turystyczna kategorii B na terenach nie zagospodarowanych,

13) restauracja lub jadłodajnia,

14) co najmniej jeden rodzaj baru,

15) w domach wycieczkowych powyżej 250 miejsc,

16) bar kategorii B lub C na terenach nie zagospodarowanych,

17) kawiarnia lub bar kawowy,

18) jadłodajnia turystyczna kategorii C na terenach nie zagospodarowanych,

19) bufet turystyczny kategorii C na terenach nie zagospodarowanych w domach wycieczkowych co najmniej o 300 miejscach,

20) co najmniej do pokoi 1- i 2-osobowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE SCHRONISK

Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 I. Instalacje w budynku + + +1)
Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne
2 Bieżąca ciepła woda + + +2)
3 II. Recepcja + + -
Hall recepcyjny
4 Telefon do użytku gości + + +
5 Przechowywanie bagażu i sprzętu turystycznego + + +
6 Depozyt + + -
7 Informacja turystyczna + + +
8 Personel ze znajomością języków obcych zgodnie z odrębnymi przepisami
9 III. Inne usługi + + +
Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)
10 Świetlica + - -
11 Suszarnia odzieży + + +
12 Stanowisko do prasowania + + +
13 IV. Część mieszkalna
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, w.c. i przedpokoju)3):
a) 1-osobowego 8 8 8
b) 2-osobowego 12 10 9
c) 3-osobowego 14 13 13
d) 4-osobowego 16 15 15
e) większego niż 4-osobowy

(powierzchnia pokoju 4-osobowego plus

4 m2 na każdą następną osobę)

+ + +
14 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych (% pokoi): 50 - -
- umywalka z baterią z bieżącą zimną i

ciepłą wodą

15 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie):4)
a) umywalka 10 15 20
b) w.c. 15 20 20
c) natrysk 20 30 352)
16 Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
a) wieszaki na ręczniki i bieliznę

osobistą

+ + +
b) lustro nad umywalką, półka + + +
17 Meble w pokoju:
a) łóżko lub tapczan + + +
b) stół + + +
c) krzesło lub taboret5) (jeden na

osobę)

+ + +
d) stolik lub półka (przy każdym łóżku) + + +
e) szafa ubraniowa6) + + +
f) lustro + + +
g) kosz na śmieci + + +
h) lampka nocna przy każdym łóżku (w

pokojach 1- do 4-osobowych)

+ + -
i) wieszaki ścienne na okrycia

wierzchnie

+ + +
18 Wyposażenie dodatkowe pokoju:
a) dywan lub chodnik (w pokojach 1- do

4-osobowych)

+ + +
b) zasłony okienne zaciemniające + + +
c) elementy dekoracyjne + + -
19 V. Część gastronomiczna A lub B B -
Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługi kategorii
20 Bufet kategorii - - B lub C
21 Kuchnia turystyczna7) + + +
1) dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania,

2) obowiązuje od dnia 1 października 1987 r.,

3) dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wtedy mniejsza o 20%,

4) z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia,

5) w pokojach wieloosobowych dopuszcza się ławy,

6) w pokojach większych niż 4-osobowe po 1 segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę,

7) wyposażenie kuchni turystycznej obejmuje stanowiska: do przyrządzania posiłków we własnym zakresie, do spożywania posiłków, do zmywania naczyń.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE POKOI GOŚCINNYCH

§  1.
Pokoje gościnne powinny odpowiadać następującym podstawowym warunkom:
1)
pokój nie może znajdować się w suterenie lub piwnicy,
2)
powierzchnia pokoju przypadająca na jedna osobę nie może być mniejsza niż 4 m2, a wysokość pokoju powinna wynosić co najmniej 2,5 m, z wyjątkami przewidzianymi w przepisach wydanych na podstawie prawa budowlanego,
3)
pokój powinien być należycie ogrzany, przy czym temperatura w okresie jesienno-zimowym nie może być niższa niż 18oC,
4)
pokój powinien być należycie oświetlony światłem naturalnym,
5)
stan techniczny pokoju powinien odpowiadać przepisom prawa budowlanego,
6)
ściany i sufit pokoju powinny być suche,
7)
pokój powinien być wolny od insektów i gryzoni.
§  2.
Jeżeli w budynku nie ma instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej, w jego pobliżu powinny znajdować się:
1)
ustęp wolno stojący, spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
2)
studnia zabezpieczona przed zanieczyszczeniem, z wodą spełniającą wymagania zawarte w przepisach o warunkach, jakim powinna odpowiadać woda do picia i potrzeb gospodarczych.
§  3.
Wynajmujący pokoje gościnne jest obowiązany:
1)
w budynku mającym urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne umożliwić gościom korzystanie bez ograniczeń z w.c. i łazienki, jeżeli lokal ma takie urządzenia,
2)
w budynku nie mającym instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej:
a)
zapewnić dostateczną ilość wody do picia i utrzymania higieny osobistej oraz zbiornik na zużytą wodę,
b)
udostępnić ustęp wolno stojący,
3)
utrzymywać w należytej czystości oraz systematycznie odkażać środkami dezynfekcyjnymi urządzenia określone w pkt 1 i 2 lit. b),
4)
zapewnić czystą i wyprasowaną bieliznę pościelową przed jej użyciem,
5)
sprzątać pokoje co najmniej raz dziennie.
§  4.
Osoby wynajmujące pokoje gościnne i osoby stale z nimi zamieszkałe nie mogą być nosicielami chorób zakaźnych lub chorować na gruźlicę.
§  5.
Wynajmowanie pokoi gościnnych powinno być dokonywane z zachowaniem przepisów:
1)
o warunkach zdrowia wymaganych ze względów sanitarno-epidemiologicznych od osób wykonujących niektóre zajęcia zarobkowe,
2)
o zajęciach, których wykonywanie jest zabronione osobom dotkniętym chorobami wenerycznymi.
§  6.
Pokoje gościnne poszczególnych kategorii powinny spełniać co najmniej następujące wymagania:
Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 I. Powierzchnia i wyposażenie pokoju 2 4 6
Maksymalna liczba miejsc noclegowych stałych w pokoju
2 Powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, w.c. i przedpokoju)
a) 1-osobowego 7 6 6
b) 2-osobowego 12 10 9
c) 3-osobowego - 13 12
d) większego niż 3-osobowy - powierzchnia

pokoju 3-osobowego plus dodatkowo na

każdą następną osobę

- 4,5 4
3 Meble1):
a) łóżko lub tapczan na jedną osobę + + +
b) stół + + +
c) krzesło (jedno na osobę, lecz nie mniej

niż 2 w pokoju)

+ + +
d) fotel + - -
e) szafa ubraniowa2) + + +
f) wieszak na okrycia wierzchnie + + +
g) wieszaki na ubrania + + +
h) szafka nocna lub półka + + -
i) kosz na śmieci i popielniczka + + +
4 Dodatkowe wyposażenie pokoju:
a) lampka nocna przy każdym łóżku lub

tapczanie

+ + -
b) radio + - -
c) dywan lub wykładzina chodnikowa + - -
d) chodnik - + +
e) firanki + + -
f) zasłony okienne zaciemniające + + -
g) elementy dekoracyjne + + -
5 II. Urządzenia higienicznosanitarne ogólne
Liczba miejsc noclegowych na 1 urzadzenie3):
a) umywalka z baterią (ciepła i zimna woda

bieżąca)4)

9 15 20
b) w.c. zaopatrzony w papier toaletowy 9 15 20
c) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk

(ciepła i zimna woda)

9 - -
6 III. Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych
a) lustro + + +
b) wieszak na ręczniki i bieliznę osobistą + + +
c) półka nad umywalką (pod lustro) + + +
d) gniazdko do aparatu do golenia + + +
IV. Inne wymagania
7 Budzenie + + +
8 Sprzedaż drobnych artykułów5) + - -
9 Przechowalnia bagaży5) + - -
10 Udostępnienie żelazka i miejsca do prasowania + - -

1) w pokojach I kategorii wymagane są meble jednolite,

2) w pokojach większych niż 3-osobowe dopuszcza się po 1 segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę,

3) z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia,

4) w razie braku ciepłej wody, należy zapewnić dwa razy dziennie ciepłą wodę w zbiornikach,

5) wymaganie dotyczy pokoi gościnnych uspołecznionych jednostek organizacyjnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE OBOZOWISK TURYSTYCZNYCH

Lp. Wymagania Kempingi kategorii Pola biwakowe
I II
1 2 3 4 5
1 I. Zagospodarowanie terenu + + +1)
Ogrodzenie terenu
2 Oświetlenie terenu +2) +2) -
3 Sprzęt przeciwpożarowy + + -
4 Teren stanowisk obozowania płaski, porośnięty trawą + + +
5 Teren stanowisk obozowania wydzielony + + -
6 Bezkolizyjny dojazd + + +
7 Zadrzewienie + + +
8 Zieleń odgradzająca stanowiska obozowania + - -
9 Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonej + + -
10 Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonej + - -
11 Parking ogólny przy recepcji - w m2 150 120 -
12 Zasilanie w energię elektryczną + + -
13 Zaopatrzenie w wodę pitną + + +
14 Punkty poboru wody na terenie + + +
15 Stanowisko przeglądu samochodów + + -
16 Stanowisko mycia samochodów3)4) + - -
17 Tereny do gier i zabaw + + +
18 Urządzenia rekreacyjne dla dorosłych i dzieci5) + + -
19 Tablice informacyjne i oznakowanie dojazdu6) + + +
20 II. Recepcja i inne usługi + + -
Recepcja7)
21 Dozór całodobowy + + -
22 Sprzedaż drobnych artykułów + + -
23 Świetlica + + -
24 Telefon dla użytkowników kempingu + - -
25 Telefon służbowy udostępniany turystom - + -
26 Skrzynka pocztowa + + -
27 Punkt pierwszej pomocy medycznej +8) +8) -
28 Depozyt + - -
29 Przechowalnia bagażu + - -
30 Informacja turystyczna + + -
31 Wypożyczalnia sprzętu turystycznego i sportowego9) + - -
32 Personel ze znajomością języków obcych9) + + -
33 III. Stanowiska obozowania 75 60 45
Minimalna powierzchnia 1 stanowiska w m210)
34 Ponumerowane stanowiska lub grupy stanowisk + - -
35 Stanowiska dla przyczep kempingowych wyposażone w podłącza elektryczne o napięciu 220 V (% ogólnej liczby stanowisk obozowania) 33 25 -
36 IV. Urządzenia higienicznosanitarne7)11)
Zbiorowe umywalnie, osobne dla kobiet i osobne dla mężczyzn: +12) +13) +14)
a) liczba użytkowników na 1 umywalkę 1015) 10 15
b) liczba użytkowników na 1 natrysk 25 50 -
c) liczba użytkowników na 1 stanowisko do

mycia nóg

25 50 -
37 Zbiorowe ustępy, osobne dla kobiet i osobne dla mężczyzn: +16) +16) +17)
a) liczba użytkowników na 1 ustęp dla

kobiet

1515) 15 25
b) liczba użytkowników na 1 ustęp dla

mężczyzn

2516) 25 33
c) liczba użytkowników na 1 pisuar 50 50 5018)
38 Urządzenia do prania i prasowania: + + -
a) liczba użytkowników na 1 stanowisko do

prania

5019) 100 -
b) liczba użytkowników na 1 stanowisko do

prasowania z żelazkiem

50 100 -
c) pomieszczenie do suszenia odzieży + - -
39 Wyposażenie dodatkowe:
a) wieszaki na ręczniki i bieliznę + + -
b) lustra nad umywalkami i półki + + -
c) pojemniki na odpadki + + +
d) gniazdko do aparatu do golenia20) + + -
40 V. Obiekty i urządzenia gastronomiczne
Kuchnia turystyczna7)11): +18) +18) -
a) liczba użytkowników na 1 stanowisko do

przyrządzania posiłków

25 25 -
b) liczka użytkowników na 1 stanowisko do

spożywania posiłków

12 20 -
c) liczba użytkowników na 1 stanowisko do

zmywania naczyń

25 25 -
41 Punkty sprzedaży artykułów spożywczych21) + + -
42 Zakład gastronomiczny +22) - -
43 Lodówka dla użytkowników kempingu + - -
44 VI. Urządzenia terenowe + + -
Elementy małej architektury
45 Zamykane pojemniki na śmieci + + -
46 Pojemniki na śmieci + + +
47 Śmietnik zbiorowy6) + + +
1) dopuszcza się prowizoryczne,

2) przynajmniej przy obiektach kubaturowych, recepcji i głównych ciągach komunikacyjnych,

3) na kempingach, do których jest doprowadzona miejska kanalizacja,

4) w razie braku w najbliższej jednostce osadniczej,

5) tylko na kempingach zlokalizowanych w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych,

6) zgodnie z odrębnymi przepisami,

7) standard wyposażenia zależy od kategorii kempingu,

8) może być ograniczony do apteczki,

9) na kempingach w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych; na pozostałych kempingach wystarczają wypożyczalnie tylko sprzętu noclegowego,

10) 1 stanowisko przeznaczone dla 3 osób,

11) na kempingu wyłącznie woda bieżąca,

12) ciepła woda przez cały dzień,

13) ciepła woda rano i wieczorem,

14) dopuszcza się umywalki typu korytowego z wydzieloną częścią dla kobiet,

15) co najmniej 1 urządzenie przystosowane dla dzieci,

16) urządzenia wyłącznie spłukiwane,

17) dopuszcza się urządzenie nie spłukiwane,

18) dopuszcza się pisuary rynnowe,

19) od 1987 r. obowiązuje najprostsze mechaniczne urządzenie pralnicze,

20) dopuszcza się 1 gniazdko na 2 umywalki,

21) jeśli w odległości do 500 m od kempingu nie ma takiego punktu,

22) co najmniej bufet - bar z jadalnią.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE DOMKÓW TURYSTYCZNYCH

1. W każdym jednopokojowym domku turystycznym część mieszkalna powinna być wyposażona następująco:
Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 Minimalna powierzchnia pokoju (w m2):
a) 1-osobowego 7 6 51)
b) 2-osobowego 9 8 7
c) 3-osobowego 12 11 9
d) 4-osobowego 15 13 11
2 Meble w pokoju:
a) łóżko lub tapczan + + +
b) stół lub stolik + + +
c) krzesło (jedno na osobę, lecz nie mniej

niż 2 na pokój2)

+ + -
d) krzesło lub taboret (co najmniej 1 na 2

osoby)

- - +
e) szafka, stolik lub półka (przy każdym

łóżku)

+ + -
f) szafa ubraniowa2) + - -
g) szafa ubraniowa lub wieszak ścienny na

okrycia wierzchnie

- + +
h) lustro + + +
i) kosz na śmieci + + +
j) lampka nocna przy każdym łóżku + - -
3 Wyposażenie dodatkowe pokoju:
a) dywaniki przed łóżkami (tapczanami) + - -
b) chodnik - + +
c) zasłony okienne zaciemniające + + +
d) elementy dekoracyjne + + -

2. Dwupokojowe 2-osobowe domki turystyczne należy wyposażyć z zachowaniem przepisu ust. 1 oraz następujących dodatkowych minimalnych wymagań:

Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 Bagażnik + + -
2 Aparat radiowy + - -
3 Firanki + + -

3. Poszczególne pokoje w wieloosobowych domkach turystycznych należy wyposażyć zgodnie z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi jednopokojowych domków turystycznych (ust. 1).

4. Jeżeli domki turystyczne zlokalizowane są na terenie jednostki świadczącej usługi w innych obiektach hotelarskich (np. dom wycieczkowy, kemping), obowiązuje - poza wymaganiami określonymi w ust. 1 i 2 - spełnienie minimalnych wymagań przewidzianych dla zakładu hotelarskiego lub kempingu, na którego terenie zlokalizowane są domki.

5. Jeżeli usługi hotelarskie świadczone są wyłącznie w domkach turystycznych tworzących samodzielny zespół domków, obowiązują następujące dodatkowe minimalne wymagania w zakresie zagospodarowania terenu i świadczonych usług:

Lp. Wymagania Kategoria
I II III
1 2 3 4 5
1 I. Zagospodarowanie terenu + + +
Możliwość parkowania pojazdów samochodowych
2 Urządzenia rekreacyjne + + -
3 Plac zabaw dla dzieci + + -
4 II. Instalacje + + +
Instalacja elektryczna
5 Instalacja wodociągowa + + +
6 Instalacja kanalizacyjna + + +
7 Bieżąca ciepła woda + + +
8 III. Recepcja + + +
Pomieszczenia recepcyjne
9 Telefon do użytku gości + + +
10 Przechowalnia bagażu + - -
11 Depozyt + - -
12 Informacja turystyczna kwalifikowana3) + + +
13 Personel ze znajomością języków obcych zgodnie z odrębnymi przepisami
14 IV. Inne usługi + +4) -
Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)
15 Świetlica + + -
16 Wypożyczalnia oraz przechowalnia sprzętu rekreacyjnego (w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych) + + -
17 Pranie bielizny gości + - -
18 Stanowisko do prasowania + + -
19 V. Urządzenia higienicznosanitarne i ich wyposażenie jak na kempingu
20 VI. Część gastronomiczna zespołu domków II5) - -
Bar restauracyjny kategorii
21 Bar przekąskowy kategorii III5) IV6) -
22 Bar uniwersalny kategorii III5) IV6) -
23 Bar szybkiej obsługi kategorii III5) IV6) -
24 Jadłodajnia kategorii II5) - -
25 Bufet kategorii - V7) V7)
26 Kuchnia turystyczna8) + + +
27 Punkt sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych9) + + +

6. Jeżeli na terenie obiektu nie ma umywalni mieszczącej się w budynku, należy każdy domek turystyczny wyposażyć w miskę ustawioną na taborecie oraz wiadro na wodę.

1) w domkach istniejących w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia dopuszcza się minimalną powierzchnię domku 1-osobowego wynoszącą 4,5 m2,

2) dopuszcza się taborety i wieszaki, jeżeli wyposażenie zostało zaprojektowane w stylu regionalnym, specjalnie dla domków turystycznych,

3) od udzielających informacji wymagane jest ukończenie kursu informatorów turystycznych,

4) jeżeli w odległości do 500 m nie prowadzi się sprzedaży takich artykułów,

5) jeden z wymienionych rodzajów barów, a na terenach nie zagospodarowanych - jadłodajnia turystyczna kategorii B albo bar turystyczny kategorii B lub C,

6) w zespole powyżej 200 miejsc noclegowych jeden z wymienionych rodzajów barów, a na terenach nie zagospodarowanych - bar turystyczny kategorii B lub C,

7) na terenach nie zagospodarowanych bufet turystyczny kategorii B lub C,

8) wyposażenie kuchni turystycznej obejmuje stanowiska do przyrządzania posiłków we własnym zakresie i stanowiska do zmywania naczyń,

9) w zespole domków turystycznych powyżej 300 miejsc noclegowych, jeśli w odległości 1 km nie ma sklepu spożywczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE POKOI WSZYSTKICH RODZAJÓW I KATEGORII ZAKŁADÓW HOTELARSKICH I DOMKÓW TURYSTYCZNYCH

W każdym pokoju należy zapewnić następujące wyposażenie:
Lp. Wymagania Kategoria zakładu (domku)
lux(*****)

i ****

***

I

**

II

*

III

1 2 3 4 5 6
1 Oświetlenie elektryczne główne w każdym pokoju (poza oświetleniem łazienki, w.c. i przedpokoju):
a) liczba punktów 2 2 1 1
b) łączna moc oświetlenia1) 180 W 120 W 100 W 100 W
2 Pościel - dla 1 osoby:
a) kołdra lub 2 koce + + + +
b) poduszka + + + +
c) poszwa na kołdrę lub na koce3) + + + +
d) poszewka na poduszkę + + + +
e) prześcieradło + + + +
3 Ręczniki - dla 1 osoby3):
a) kąpielowe w pokojach z łazienkami + + + -
b) zwykłe - dwa + + - -
c) zwykłe - jeden - - + -
4 Mydło toaletowe + + + -
5 Szczotki do ubrania i butów + + + -
6 Igły i nici + + + -
7 Wieszaki na ubrania (3 szt. na osobę) + + + +

1) jeżeli występuje oświetlenie żarowe,

2) nie dotyczy domów wycieczkowych i domków turystycznych kategorii III oraz schronisk kategorii II i III, w których mogą być stosowane prześcieradła,

3) obowiązują w pokojach 1- do 4-osobowych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024