Realizacja Narodowego Czynu Pomocy Szkole.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA I RADY MINISTRÓW
z dnia 18 października 1984 r.
w sprawie realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole.

Uznając szczególne ogólnospołeczne znaczenie inicjatywy Rady Krajowej Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego w sprawie podjęcia Narodowego Czynu Pomocy Szkole, który będzie służyć zwiększaniu współuczestnictwa obywateli w edukacji młodego pokolenia Polaków oraz wyzwalaniu aktywności i ofiarności społecznej, w celu wsparcia działań Państwa na rzecz kształcenia i wychowania - Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:
§  1.
Rada Państwa i Rada Ministrów - udzielając poparcia działalności Rady Krajowej i terenowych ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole, mającego na celu społeczne wsparcie działań Państwa na rzecz zaspokajania pilnych potrzeb w dziedzinie oświaty i wychowania, a zwłaszcza w zakresie budowy, rozbudowy, modernizacji oraz kapitalnych remontów obiektów oświatowych i mieszkań dla nauczycieli - uznają za szczególnie uzasadnione działania w zakresie:
1)
umacniania współdziałania rodziców, zakładów pracy, instytucji i organizacji społecznych w realizacji zadań wychowawczych szkoły,
2)
powoływania przez rady Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego społecznych komitetów pomocy szkole,
3)
organizowania czynów społecznych w dziedzinie świadczenia przez obywateli środków finansowych, materiałów i robocizny na rzecz realizacji określonych zadań w obiektach oraz na terenach szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
gromadzenia środków finansowych i rzeczowych, pochodzących w szczególności z dobrowolnych świadczeń osób fizycznych, stowarzyszeń, organizacji społecznych, spółdzielczych, zawodowych i samorządowych, przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek gospodarczych, zagranicznych osób fizycznych i prawnych, z imprez i zbiórek publicznych - jako społecznych funduszów przeznaczonych na finansowanie lub wspieranie realizacji zadań podejmowanych przez społeczne komitety pomocy szkole,
5)
tworzenia - na podstawie odrębnych przepisów - funduszów dobrowolnych świadczeń społecznych oraz innych terenowych funduszów celowych dla finansowania zadań w dziedzinie rozwoju bazy materialnej oświaty oraz przekazywania na rzecz tych funduszów środków pieniężnych zgromadzonych przez społeczne komitety pomocy szkole,
6)
ustanawiania fundacji dla realizowania celów podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
§  2.
W celu zapewnienia warunków efektywnego wykorzystania inicjatyw społecznych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole właściwe rady narodowe:
1)
określą zadania komisji czynów społecznych w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz zasady współdziałania tych komisji ze społecznymi komitetami pomocy szkole,
2)
powierzać będą społecznym komitetom pomocy szkole zadania w zakresie gromadzenia środków na rzecz terenowych funduszów celowych dla rozwoju bazy materialnej oświaty oraz w zakresie kontroli wydatków na realizację tych zadań,
3)
dokonywać będą okresowych ocen wyników społecznych czynów pomocy szkole oraz informować obywateli o tych wynikach.
§  3.
Zobowiązuje się naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej do udzielania wszechstronnego poparcia inicjatywom podejmowanym przez społeczne komitety pomocy szkole.
§  4.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego we współdziałaniu z właściwymi terenowymi komisjami czynów społecznych uzgadniać będą ze społecznymi komitetami pomocy szkole formy realizacji zadań Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz - na wniosek tych komitetów - powierzać im będą funkcję realizatora społecznych czynów bądź inwestora obiektu oświatowego, a także mieszkań dla nauczycieli.
§  5.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego we współdziałaniu z wojewódzkimi komisjami czynów społecznych oraz w uzgodnieniu z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole ustalać będą zadania inwestycyjne i remontowe dotyczące bazy materialnej oświaty, nie ujęte w terytorialnych planach społeczno-gospodarczych i planach rocznych uchwalanych przez rady narodowe stopnia podstawowego, a które mogą być realizowane w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
§  6.
1.
Zobowiązuje się naczelne i centralne oraz terenowe organy administracji państwowej, w szczególności wykonujące funkcje organów założycielskich, do:
1)
określenia we współdziałaniu z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole podległym i nadzorowanym przez siebie państwowym jednostkom organizacyjnym, a zwłaszcza przedsiębiorstwom państwowym, form ich udziału w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole,
2)
uwzględnienia w ocenie działalności podległych i nadzorowanych przez siebie, państwowych jednostek organizacyjnych ich udziału w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Pomoc uspołecznionych zakładów pracy na rzecz Narodowego Czynu Pomocy Szkole, udzielana w ramach obowiązujących przepisów, a w odniesieniu do świadczeń przedsiębiorstw państwowych, również z uwzględnieniem uprawnień samorządu załogi, może polegać w szczególności na:
1)
inicjowaniu i organizowaniu udziału załóg w podejmowaniu czynów społecznych,
2)
przekazywaniu na fundusz pomocy szkole części zysków (nadwyżek bilansowych) pozostających w dyspozycji zakładów,
3)
nieodpłatnym lub po kosztach własnych udostępnianiu środków transportu, maszyn i urządzeń dla realizacji czynów społecznych, a także realizowaniu prac projektowych, kosztorysowych lub świadczeniu wykonawstwa,
4)
nieodpłatnym przekazywaniu zbędnych materiałów oraz sprzętu, mebli i innych środków rzeczowych na wyposażenie placówek oświatowych.
3.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielczych oraz Centralnego Związku Rzemiosła odpowiednie stosowanie przepisów ust. 1 i 2.
§  7.
Zobowiązuje się Ministra Oświaty i Wychowania do określenia form i środków pomocy organizacyjnej oraz technicznej ze strony kuratorów oraz inspektorów oświaty i wychowania w przygotowaniu i realizacji przez społeczne komitety pomocy szkole podejmowanych przez nie zadań, a także określenia zasad współdziałania tych organów oraz kierownictw szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych ze społecznymi komitetami pomocy szkole.
§  8.
1.
Zaleca się Prezesowi Narodowego Banku Polskiego udzielanie pomocy w prowadzeniu rachunków bankowych Krajowego Komitetu Narodowego Czynu Pomocy Szkole i społecznych komitetów pomocy szkole, na których gromadzone będą środki pieniężne społecznych funduszów przeznaczonych na finansowanie zadań podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Zaleca się Ministrowi Finansów i Prezesowi Narodowego Banku Polskiego udzielanie Krajowemu Komitetowi Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz, na jego wniosek, społecznym komitetom pomocy szkole - niezbędnej pomocy w gromadzeniu wartości dewizowych, przechowywaniu ich na rachunkach bankowych oraz dysponowaniu nimi.
§  9.
Minister Kultury i Sztuki ustali zakres i formy współpracy organów właściwych w sprawach ochrony zabytków kultury materialnej ze społecznymi komitetami pomocy szkole, które podejmują działania w zakresie remontów zabytkowych obiektów oświatowych.
§  10.
1.
Dysponenci centralnych funduszów celowych mogą uwzględniać w swoich planach finansowych i przekazywać społecznym komitetom pomocy szkole świadczenia ze środków funduszów na realizację zadań objętych celami tych funduszów, podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Zobowiązuje się organy i instytucje państwowe, które dla realizacji zadań Narodowego Czynu Pomocy Szkole gospodarują funduszami dobrowolnych świadczeń społecznych, do współdziałania z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole przy ustalaniu poszczególnych celów wykorzystywania środków tych funduszów.
§  11.
W zakresie nie uregulowanym niniejszą uchwałą do realizacji świadczeń i przedsięwzięć podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole stosuje się przepisy uchwały nr 60 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie czynów społecznych oraz pomocy Państwa w ich organizowaniu i realizacji (Monitor Polski Nr 11, poz. 75).
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024