Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 17 grudnia 1980 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 1980 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 22, poz. 82) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§  1.
1.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą:

a) Kolegium Najwyższej Izby Kontroli,

b) zespoły i departamenty,

c) delegatury.

2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli kieruje jej działalnością przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego i sekretarza Kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
3.
Wiceprezesi sprawują bieżący nadzór nad działalnością określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli zespołów i delegatur.
3a.
Dyrektor generalny zapewnia sprawne funkcjonowanie Najwyższej Izby Kontroli oraz sprawuje bieżący nadzór nad działalnością określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli departamentów.
4.
Sekretarz Kolegium Najwyższej Izby Kontroli organizuje i nadzoruje prace związane z zakresem działania Kolegium Najwyższej Izby Kontroli i w sprawach tych pozostaje w kontakcie z członkami Kolegium oraz z przedstawicielami naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej.

I.

 Zakres i tryb działania Kolegium Najwyższej Izby Kontroli.

§  2.
Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, oprócz spraw wymienionych w ustawie, rozpatruje programy ważniejszych kontroli koordynowanych oraz projekty sprawozdań i informacji pokontrolnych, dotyczących szczególnie ważnych zagadnień gospodarki narodowej i administracji państwowej.
§  3.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołuje posiedzenia Kolegium z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków Kolegium oraz ustala porządek dzienny posiedzeń.
2.
W razie nieobecności Prezesa Najwyższej Izby Kontroli czynności określone w ust. 1 wykonuje wyznaczony przez niego wiceprezes.
3.
Z przebiegu posiedzenia Kolegium sporządza się protokół.
§  4.
1.
Uchwały Kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Osoby spoza Kolegium, zaproszone do udziału w posiedzeniu, nie biorą udziału w głosowaniu.
3.
Przewodniczący Kolegium może zarządzić tajność obrad.
§  5.
Członkowie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli otrzymują zwrot kosztów podróży oraz należności z tytułu udziału w posiedzeniu w wysokości ustalonej przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

II.

 Zespoły, departamenty i delegatury Najwyższej Izby Kontroli

§  6.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą:

A. Zespoły:

1) Administracji Publicznej,

2) Finansów i Budżetu,

3) Edukacji, Nauki i Kultury,

4) Handlu Zagranicznego i Służby Zagranicznej,

5) Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych,

6) Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej,

7) Państwowego Przemysłu i Handlu,

8) Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia,

9) Przekształceń Własnościowych,

10) Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

11) Spółdzielczości,

12) Transportu, Żeglugi i Łączności,

B. Departamenty:

1) Organizacyjny,

2) Prawny,

3) Planowania i Koordynacji,

4) Budżetowo-Gospodarczy;

C. Delegatury Najwyższej Izby Kontroli:

1) w Białymstoku - dla województw: białostockiego, suwalskiego, łomżyńskiego,

2) w Bydgoszczy - dla województw: bydgoskiego, toruńskiego, włocławskiego,

3) w Gdańsku - dla województw: gdańskiego, elbląskiego,

4) w Katowicach - dla województw: katowickiego, bielskiego,

5) w Kielcach - dla województw: kieleckiego, tarnobrzeskiego,

6) w Koszalinie - dla województw: koszalińskiego, słupskiego,

7) w Krakowie - dla województw: miejskiego krakowskiego, nowosądeckiego, tarnowskiego,

8) w Lublinie - dla województw: lubelskiego, bialskopodlaskiego, chełmskiego, zamojskiego,

9) w Łodzi - dla województw: miejskiego łódzkiego, piotrkowskiego, sieradzkiego, skierniewickiego,

10) w Olsztynie - dla województw: olsztyńskiego, ostrołęckiego,

11) w Opolu - dla województw: opolskiego, częstochowskiego, kaliskiego,

12) w Poznaniu - dla województw: poznańskiego, konińskiego, pilskiego,

13) w Rzeszowie - dla województw: rzeszowskiego, krośnieńskiego, przemyskiego,

14) w Szczecinie - dla województw: szczecińskiego, gorzowskiego,

15) w Warszawie - dla województw: stołecznego warszawskiego, ciechanowskiego, płockiego, radomskiego, siedleckiego,

16) we Wrocławiu - dla miasta Wrocławia i województw: wrocławskiego, legnickiego, wałbrzyskiego, jeleniogórskiego,

17) w Zielonej Górze - dla województw: zielonogórskiego, leszczyńskiego.

§  6a.
(skreślony)
§  7.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może w miarę potrzeby wprowadzić zmiany w organizacji wewnętrznej Najwyższej Izby Kontroli, polegające na przekształcaniu zespołów i departamentów.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powoływać nowe zespoły, departamenty i delegatury oraz wprowadzać zmiany terytorialnego zakresu właściwości delegatur za zgodą Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

III.

 Rzeczowy zakres właściwości jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli.

§  8.
1.
Poszczególne zespoły Najwyższej Izby Kontroli kontrolują działalność naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, jak również centralnych organizacji i związków spółdzielczych oraz naczelnych organów organizacji społecznych, a także programują, organizują i koordynują kontrole o zasięgu międzyresortowym, resortowym lub branżowym.
2.
W skład zespołu mogą wchodzić grupy terenowe z siedzibą przy delegaturze Najwyższej Izby Kontroli, obejmujące swym zakresem działania jednostki planu centralnego na terenie kilku województw. Powołanie grupy terenowej następuje na podstawie zarządzenia Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
3.
Grupa terenowa współpracuje z kierownictwem delegatury Najwyższej Izby Kontroli, przy której ma swoją siedzibę, oraz z odpowiednimi terenowymi organami administracji państwowej.
§  9.
Departamenty wykonują zadania w zakresie ustalonym przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, a w szczególności pełnią funkcje pomocnicze związane z kierowaniem działalnością Najwyższej Izby Kontroli, planowaniem, organizacją i koordynacją działań kontrolnych, realizowaniem określonej polityki kadrowej oraz prowadzeniem spraw związanych z obsługą administracyjno-gospodarczą, socjalną i finansową Najwyższej Izby Kontroli.
§  10.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli kontrolują działalność terenowych organów administracji państwowej i terenowych jednostek gospodarki narodowej. Ponadto delegatury mogą kontrolować działalność jednostek planu centralnego na podstawie okresowych planów kontroli lub za zgodą Prezesa albo właściwego wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli.
§  11.
1.
Szczególnym zadaniem jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli jest systematyczne rozwijanie współdziałania z organami samorządu terytorialnego, pracowniczego i spółdzielczego oraz ze związkami zawodowymi.
2.
Jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli współpracują z innymi organami kontroli, rewizji, inspekcji i lustracji działającymi w administracji państwowej oraz w spółdzielczości, w szczególności przy:
1)
ustalaniu i realizacji okresowych planów kontroli tych organów,
2)
przeprowadzaniu niektórych kontroli wspólnych,
3)
wykonywaniu przez te organy kontroli doraźnych na zlecenie Najwyższej Izby Kontroli.

IV.

 Przepis końcowy.

§  12.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa szczegółową organizację wewnętrzną zespołów, departamentów i delegatur oraz ich zakres właściwości.
1 Załącznik:

- § 2, § 10, § 11 ust. 1 zmienione oraz § 6 lit. B pkt 5, § 6a dodane przez § 1 uchwały z dnia 2 maja 1985 r. (M.P.85.10.83) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 maja 1983 r.

- § 6 lit. A pkt 1a dodany przez § 1 uchwały z dnia 5 grudnia 1989 r. (M.P.90.2.8) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 grudnia 1989 r.

- § 2, § 10, § 11 ust. 1 zmienione oraz § 6 lit. B pkt 5, § 6a skreślone przez § 1 uchwały z dnia 7 listopada 1989 r. (M.P.90.2.7) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1990 r.

- § 1 ust. 2, i 4, § 6 lit. A i B, § 7 ust. 2, § 8 ust. 3 zmienione oraz § 1 ust. 3a dodany przez § 1 uchwały z dnia 30 października 1991 r. (M.P.91.39.278) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 grudnia 1991 r.

- § 6 lit. A zmieniona przez § 1 uchwały z dnia 19 maja 1992 r. (M.P.92.15.115) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 czerwca 1992 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024