Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarka finansowa jednostek badawczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 marca 1974 r.
w sprawie szczegółowych zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych.

Na podstawie § 72 uchwały nr 289 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i szkół wyższych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 2, poz. 9) oraz § 26 ust. 2 uchwały nr 164 Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 1971 r. w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi (Monitor Polski Nr 46, poz. 292) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych.

§  1.
1.
Środki funduszu prac badawczych, zwanego dalej "FPB", i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, zwanego dalej "FPTE", gromadzi się na odrębnych rachunkach bankowych. Podstawą otwarcia rachunku jest stwierdzenie jednostki nadrzędnej, że jednostka jest dysponentem określonego funduszu.
2.
Jednostki koordynujące, które zgodnie z § 10 ust. 2 i § 11 ust. 4 uchwały nr 289 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i szkół wyższych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 2, poz. 9), zwanej dalej "uchwałą", pełnią funkcję dysponenta określonej części FPB lub FPTE, gromadzą środki tych funduszów na jednym odrębnym rachunku bankowym bez względu na to, które jednostki odpowiedzialne za rozwiązanie koordynowanych problemów przekazują im środki tych funduszów. Podstawą otwarcia tego rachunku przez oddział banku finansującego działalność jednostki koordynującej jest wniosek tej jednostki.
§  2.
1.
Ministrowie, będący dysponentami środków budżetowych przeznaczonych na dotacje na FPB, przekazują te dotacje sukcesywnie w miarę potrzeby na rachunek funduszu ministerstwa.
2.
Jednostki niższego stopnia odpowiedzialne za realizację określonych problemów i planów prac badawczych otrzymują środki FPB z przelewów z funduszu będącego w dyspozycji nadzorującego je ministerstwa.
§  3.
1.
Właściwy minister, ustalając procentowe normy narzutów na FPTE dla poszczególnych zjednoczeń lub grup zjednoczeń oraz dla bezpośrednio nadzorowanych kombinatów i przedsiębiorstw, określa je w stosunku do planowanej wartości:
1)
sprzedaży produkcji i usług przedsiębiorstw przemysłowych obliczonej według cen zbytu lub realizacji,
2)
sprzedaży wykonywanej siłami własnymi produkcji podstawowej, pomocniczej i usług przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
3)
sprzedaży usług podstawowych przedsiębiorstw transportu i łączności,
4)
sprzedaży produkcji geologicznej w przedsiębiorstwach geologicznych,
5)
sprzedaży produkcji towarowej w przedsiębiorstwach lasów państwowych i produkcji leśnej w przedsiębiorstwach "Las", obliczonej według cen zbytu,
6)
sprzedaży usług przedsiębiorstw gospodarki komunalnej.
2.
Dyrektor zjednoczenia lub kombinatu może w granicach procentowej normy narzutów, ustalonej zgodnie z ust. 1, ustalić zróżnicowane normy narzutów dla poszczególnych przedsiębiorstw (zakładów, kombinatów). Jeżeli nie nastąpi ustalenie norm zróżnicowanych, normę narzutów ustaloną dla zjednoczenia (kombinatu) stosują wszystkie w nim zgrupowane przedsiębiorstwa (zakłady, kombinaty). Normy ustalone dla przedsiębiorstw (zakładów, kombinatów) stanowią obowiązującą stawkę narzutów na FPTE; stawkę tę stosuje się do faktycznej wartości sprzedaży (ust. 1), a w razie gdy wartość ta jest niższa od planowanej - stosuje się ją do planowanej wartości sprzedaży.
§  4.
W ministerstwach i jednostkach, które nie tworzą FPTE, oraz w resorcie obrony narodowej środki FPB, po wydzieleniu kwot niezbędnych na finansowanie prac wymienionych w § 9 ust. 1 uchwały, przeznacza się przede wszystkim na finansowanie prac badawczych o charakterze pełnych cykli rozwojowych, zaliczonych do problemów resortowo-branżowych, a w następnej kolejności na finansowanie prac badawczych o charakterze poznawczym, nie włączonych do pełnych cykli rozwojowych, oraz na finansowanie działalności przewidzianej w § 9 ust. 2 pkt 2 uchwały.
§  5.
1.
Środki FPTE będącego w dyspozycji ministerstw i zjednoczeń (kombinatów) przeznacza się na cele wymienione w § 11 ust. 2 uchwały oraz na przewidziane w § 17 uchwały pokrycie całości lub części kosztów prac wdrożeniowych. Ze środków tego funduszu mogą być dokonywane ponadto wypłaty wynagrodzeń tymczasowych za projekty wynalazcze oraz inne zadania określone odrębnymi przepisami.
2.
Środki FPTE będącego w dyspozycji przedsiębiorstw przeznacza się na finansowanie prac badawczych wchodzących w zakres działalności przedsiębiorstw (zakładów w kombinacie), polegających w szczególności na doskonaleniu organizacji i procesów technologicznych oraz modernizacji dotychczas produkowanych wyrobów. Jeżeli przedsiębiorstwa wykonują we własnym zakresie prace badawcze zakwalifikowane do sfinansowania z FPTE, finansują te prace ze środków obrotowych i rozliczają ich wartość z FPTE po koszcie własnym z doliczeniem odpowiedniego zysku albo po zakończeniu całej pracy lub określonego jej etapu, albo okresowo. Zakup aparatury i urządzeń wymienionych w § 4 ust. 1 uchwały oraz materiałów potrzebnych wyłącznie do wykonania określonej pracy badawczej, powinien być sfinansowany bezpośrednio ze środków funduszu.
3.
Prace badawcze nie zakwalifikowane do sfinansowania z FPTE są finansowane ze środków obrotowych przedsiębiorstwa; koszty tych prac są zaliczane do kosztów przygotowania nowej produkcji i mogą być rozliczane w okresach dłuższych niż rok według ogólnie obowiązujących zasad.
4.
W razie pokrywania kosztów prac wdrożeniowych ze środków FPTE (§ 17 uchwały), dysponent tego funduszu może pokrywać całość lub część następujących kosztów tych prac:
1)
kosztów sporządzenia pełnej dokumentacji związanej z nowo uruchomioną produkcją lub nową metodą wytwarzania,
2)
kosztów prac normalizacyjnych związanych z opracowaniem norm i dokumentacji w zakresie typizacji,
3)
kosztów wykonania narzędzi lub oprzyrządowania i urządzeń potrzebnych do wykonania serii próbnej wyrobu lub zastosowania nowej metody wytwarzania, a w wypadku wymienionym w § 2 ust. 5 uchwały również serii informacyjnej wyrobu,
4)
kwoty stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami wykonania serii próbnej (ewentualnie również serii informacyjnej) a wartością sprzedażną uzyskanych z niej wyrobów, zmniejszoną o podatek obrotowy, a w razie braku obowiązujących cen nowych wyrobów - kwoty stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami wykonania serii próbnej a kosztem tych wyrobów, planowanym w warunkach normalnej produkcji seryjnej,
5)
innych kosztów, po potrąceniu wartości przedmiotów majątkowych nabytych dla wykonania prac wdrożeniowych i pozostałych po ich zakończeniu bądź wytworzonych w toku tych prac.
5.
Ze środków FPTE nie mogą być pokrywane:
1)
koszty związane z przygotowaniem przyszłej eksploatacji nowo budowanych zakładów i wydziałów przedsiębiorstwa (zakładu),
2)
koszt prac związanych z przygotowaniem produkcji jednostkowej, z wyjątkiem produkcji, która ma charakter powtarzalny,
3)
koszty nabycia patentów, praw ochronnych na wzory użytkowe, praw do patentów i praw ochronnych, praw stosowania projektów wynalazczych, doświadczeń i dokumentacji; zasady finansowania tych kosztów określają przepisy w sprawie finansowania wynalazczości.
§  6.
1.
Plany finansowe FPB i FPTE sporządza się na okresy roczne w układzie dochodów i kosztów. W planach wykazuje się również sumy otrzymane od innych dysponentów funduszu i przekazane innym dysponentom tego samego funduszu (przelewy redystrybucyjne).
2.
Szczegółowy układ planów finansowych FPB i FPTE określają przepisy w sprawie opracowania projektu budżetu centralnego.
§  7.
1.
Nie sporządza się odrębnego planu finansowego środków funduszów gromadzonych na odrębnych rachunkach pozostających w dyspozycji jednostek koordynujących (§ 1 ust. 2). Z rachunków tych jednostki koordynujące finansują prace badawcze wchodzące w skład określonego problemu, wykonane zarówno przez jednostki współpracujące, jak i przez jednostkę koordynującą. Wypłaty z tych rachunków dokonuje się na podstawie faktur za wykonanie określonej pracy lub jej etapu; jednostka koordynująca pokrywa z rachunku również wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji koordynacyjnych, o którym mowa w § 25 ust. 2 pkt 3 uchwały.
2.
Po zakończeniu całości prac nad rozwiązaniem koordynowanego problemu i dokonaniu rozliczeń za te prace z dysponentem funduszu nie wykorzystana część środków powinna być bezzwłocznie zwrócona przez jednostkę koordynującą na rachunek dysponenta tego funduszu.
§  8.
1.
Przedmiotami majątkowymi, o których mowa w § 4 ust. 2 uchwały, rozporządza jednostka finansująca pracę lub z jej upoważnienia jednostka wykonująca prace badawcze. Jednostka wykonująca prace niezwłocznie po zakończeniu pracy ustala rodzaje, ilość i wartość przedmiotów zakwalifikowanych do dalszego użytkowania i informuje o tych ustaleniach w ciągu 14 dni od daty zakończenia pracy jednostkę finansującą pracę. Jednostka finansująca lub działająca z jej upoważnienia jednostka wykonująca pracę badawczą dokonuje sprzedaży lub przekazuje nieodpłatnie te przedmioty jednostkom, które mogą je zagospodarować na cele inwestycyjne lub eksploatacyjne.
2.
Przedmioty majątkowe (ust. 1), z wyjątkiem wyrobów gotowych, są przekazywane nieodpłatnie i zwiększają wartość środków trwałych lub obrotowych jednostki przejmującej, jeżeli jednostką tą jest:
1)
jednostka wykonująca prace badawcze lub wdrożeniowe,
2)
jednostka finansująca pracę badawczą, jeżeli tego zażąda,
3)
szkoła wyższa,
4)
jednostka budżetowa.
3.
Nieodpłatne przekazywanie przedmiotów majątkowych w wypadkach nie przewidzianych w ust. 2 oraz przekazywanie przedmiotów majątkowych na złom następuje według zasad określonych w przepisach w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi składnikami majątkowymi.
4.
Jednostka wykonująca pracę badawczą ustala wartość przedmiotów majątkowych zakwalifikowanych do dalszego użytkowania (ust. 1), a w wypadku sprzedaży tych przedmiotów - ich cenę, w uzgodnieniu z jednostką zamawiającą i finansującą pracę oraz jednostką nabywającą, a jeżeli praca została wykonana w trybie bezumownym - w porozumieniu z jednostką nadrzędną. Przy ustalaniu wartości i ceny tych przedmiotów stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie ustalania cen przedmiotów nietypowych oraz cen przedmiotów niepełnowartościowych.
5.
Dochody ze sprzedaży przedmiotów majątkowych są przekazywane na FPB lub FPTE, z którego sfinansowano pracę badawczą, z tym że 10% kwoty uzyskanej ze sprzedaży otrzymuje i zarachowuje na swoje dochody jednostka wykonująca pracę. Jeżeli pracę badawczą sfinansowano bezpośrednio ze środków budżetowych, dochody ze sprzedaży w całości przekazuje się na dochody budżetowe.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwo lub zjednoczenie (jednostka równorzędna), które odebrało pracę badawczą w celu jej wdrożenia, ujmuje na kontach pozabilansowych wartość pracy lub przyjętą do wdrożenia jej część. Jeżeli ta sama praca badawcza ma być wdrożona w różnych przedsiębiorstwach, które z przedsiębiorstw wdrażających zobowiązane jest do ujęcia na kontach pozabilansowych wartości pracy przyjętej do wdrożenia.
2.
Wartość pracy badawczej zaliczonej do kosztów przygotowania nowej produkcji oraz koszt zakupu patentu lub wzoru użytkowego albo licencji na ich stosowanie, sfinansowany przez przedsiębiorstwo wdrażające ze środków obrotowych, ujmuje się w aktywach bilansu.
3.
Zakres i termin wdrożenia pracy badawczej ustala się w umowach wdrożeniowych; w umowie podaje się również wartość pracy badawczej. Zakres i termin wdrożenia wynalazku lub wzoru użytkowego określa na wniosek jednostki wdrażającej jednostka nadrzędna.
4.
Przewidziane w § 18 ust. 1 uchwały odsetki miesięczne od wartości nie wdrożonych w terminie prac badawczych lub od kosztu nabycia patentu lub praw ochronnych na wzór użytkowy albo licencji na stosowanie wynalazku lub wzoru użytkowego przedsiębiorstwo wpłaca na dochody budżetowe począwszy od czwartego miesiąca od upływu terminu wdrożenia pracy (wynalazku, wzoru użytkowego) za każdy rozpoczęty miesiąc zwłoki w wysokości po 2,5% za miesiąc czwarty i piąty i po 5% za każdy następny miesiąc zwłoki od ustalonego terminu zakończenia prac wdrożeniowych (ust. 3).
5.
Obowiązek opłacania odsetek (ust. 3) ustaje począwszy od najbliższego miesiąca, w którym zakończono wdrożenie pracy, lub po wydaniu i zatwierdzeniu decyzji o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, wynalazku lub wzoru użytkowego. Decyzję o rezygnacji podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa wdrażającego, a zatwierdza ją kierownik jednostki nadrzędnej.
6.
Zatwierdzona decyzja o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, której wartość została ujęta na kontach pozabilansowych, stanowi podstawę, zgodnie z § 18 ust. 2 uchwały, do odpisania tej wartości w ciężar strat oraz do odprowadzenia kwoty odpowiadającej wartości spisanej w straty pracy badawczej na rachunek FPB lub FPTE, z którego została praca sfinansowana; jeżeli przedsiębiorstwo nie może ustalić źródła sfinansowania pracy badawczej, wówczas odprowadza się te kwoty na FPB lub FPTE, będący w dyspozycji jednostki nadrzędnej, a jeżeli jednostka nadrzędna nie jest dysponentem tych funduszy - do budżetu. Jeżeli rezygnacja z wdrożenia pracy badawczej nastąpiła z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa lub zjednoczenia wdrażającego, minister nadzorujący działalność tych jednostek może wyrazić zgodę na niespisywanie wartości tej pracy w ciężar strat i nieodprowadzanie odpowiednio na rachunek FPB, FPTE lub do budżetu kwoty odpowiadającej wartości pracy spisanej w straty.
7.
Zatwierdzona decyzja o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, wynalazku lub wzoru użytkowego sfinansowanych przez przedsiębiorstwo wdrażające ze środków obrotowych stanowi podstawę do odpisania wartości pracy (patentu, praw ochronnych, licencji) w ciężar strat.

Rozdział  2

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej jednostek badawczych.

§  10.
1.
Jednostka badawcza sporządza roczny plan finansowy, na który składają się:
1)
plan dochodów i kosztów działalności podstawowej i pomocniczej,
2)
plan tworzenia i wykorzystania funduszy specjalnych,
3)
plan podziału zysku,
4)
plan sfinansowania inwestycji.
2.
Plan finansowy jednostki badawczej koordynującej prace badawcze objęte określonym problemem nie obejmuje wartości prac badawczych wykonywanych przez jednostki współpracujące w rozwiązaniu problemu.
3.
Zmiany w planie w stosunku do ustaleń narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu Państwa oraz wskaźników i norm ustalonych zgodnie z przepisami uchwały, mogą być dokonane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w tych ustaleniach, wskaźnikach i normach.
4.
Szczegółowy układ planu finansowego określają przepisy w sprawie opracowania projektu budżetu centralnego.
§  11.
1.
Właściwy oddział banku otwiera dla jednostki badawczej:
1)
rachunek rozliczeniowy,
2)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego,
3)
rachunek środków funduszu rezerwowego

oraz na podstawie odrębnych przepisów - rachunki innych funduszy specjalnych.

2.
Dla jednostek badawczych, które są jednostkami koordynującymi określone problemy badawcze, otwiera się odrębny rachunek bankowy, o którym mowa w § 1 ust. 2.
3.
Podstawą otwarcia rachunków wymienionych w ust. 1 jest wniosek jednostki badawczej.
4.
Rachunek rozliczeniowy służy do przyjmowania dochodów z działalności podstawowej i dokonywania wypłat i przelewów dotyczących tej działalności oraz do dokonywania rozliczeń z budżetem i innymi funduszami, gromadzonymi na odrębnych rachunkach bankowych.
5.
Przelewy z rachunku rozliczeniowego na rachunek środków funduszu inwestycyjnego i rezerwowego z tytułu podziału zysku są dokonywane zaliczkowo w ratach kwartalnych w wysokości ustalonych w planie odpisów; ostateczne rozliczenie z tego tytułu następuje na koniec roku sprawozdawczego, a przelewy z tego tytułu powinny być dokonane po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego. Przelewy z rachunku rozliczeniowego z tytułu odpisów w ciężar kosztów na fundusze specjalne są dokonywane zaliczkowo w ratach kwartalnych; ostateczne rozliczenie tych odpisów następuje na koniec roku sprawozdawczego, a przelewy wyrównawcze powinny być dokonane po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
6.
Przelewy z rachunku środków funduszu rezerwowego na rachunek rozliczeniowy i na rachunek środków funduszu inwestycyjnego następują w miarę występowania tytułów do dokonania tych przelewów, a jeżeli wiążą się z wykonaniem zadań - po wykonaniu tych zadań, z tym że:
1)
przelewy na pokrycie kosztów prac własnych przekraczających kwotę kosztów tych prac, pokrywane przez jednostkę nadrzędną, są dokonywane bieżąco stosownie do potrzeb,
2)
przelewy na cele, o których mowa w § 41 ust. 2 pkt 6 uchwały - na koniec roku sprawozdawczego; przelewy z tego tytułu powinny być dokonywane po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego; w tym samym trybie przekazuje się również na FPTE lub na FPB jednostki nadrzędnej albo do budżetu nadwyżkę funduszu rezerwowego, o której mowa w § 41 ust. 3 uchwały.
§  12.
1.
Za prace badawcze wykonywane na podstawie umów (§ 24 ust. 1 pkt 1 uchwały) jednostka badawcza rozlicza się zgodnie z § 26 uchwały, na podstawie faktur po wykonaniu całości pracy lub po wykonaniu przewidzianego w umowie etapu pracy. W razie stosowania opłat zryczałtowanych jednostka badawcza rozlicza się po zastosowaniu rezultatów pracy badawczej. Za wykonanie etapu pracy można uważać również prace wykonane i rozliczane z jednostkami kooperującymi (usługi obce) oraz zakup lub budowę specjalnej aparatury albo innych urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 uchwały, jeżeli koszty te są odrębnie ujęte w kalkulacji.
2.
Jeżeli umowa przewiduje podział pracy na etapy, które mają być przedmiotem odrębnego odbioru, etapy takie jednostka badawcza może rozliczać albo w wysokości umownego limitu ceny tego etapu bez obowiązku sporządzania kalkulacji wynikowej, albo na podstawie kalkulacji wynikowej z doliczeniem stawki zysku ustalonej zgodnie z § 26 ust. 2 i 4 uchwały. W razie rozliczania etapów pracy na podstawie umownego limitu ceny, kalkulacja wynikowa może być sporządzona bez podziału kosztów na etapy pracy; koszty prac w poszczególnych etapach rozlicza się według umownego limitu ceny przyjmując jako koszt własny etapu limit ceny pomniejszony o narzut z tytułu zysku.
3. 1
Jeżeli umowny limit ceny pracy badawczej, pomniejszony o koszty zakupu lub zaprojektowania, budowy i montażu specjalnej aparatury albo urządzeń (§ 4 ust. 1 uchwały) oraz o koszty usług obcych, nie przekracza 300.000 zł, podstawą rozliczenia jest umowny limit ceny; dla poszczególnych prac tego rodzaju można nie sporządzać indywidualnych kalkulacji wynikowych, lecz traktować je jako jedną jednostkę kalkulacyjną. Po sporządzeniu sprawozdania rocznego, nadwyżkę zysku osiągniętego z ogółu tych prac ponad 1/5 zysku ustalonego zgodnie z § 26 ust. 2 i 4 uchwały traktuje się jako zysk nadmierny.
4.
W razie wykonywania pracy badawczej w sposób ciągły oraz w dłuższym okresie, trwającym co najmniej rok, pracę taką rozlicza się okresowo, w granicach umownego limitu ceny oraz w terminach przewidzianych w umowie; jeżeli umowa nie określa terminów rozliczeń, pracę taką rozlicza się po zakończeniu okresu przewidzianego w umowie. Rozliczenia okresowe są dokonywane w granicach umownego limitu ceny na podstawie faktycznie poniesionych kosztów z doliczeniem stawki zysku ustalonej zgodnie z § 26 ust. 2 i 4 uchwały.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się również do prac badawczych lub usług jednorodnych i powtarzalnych wykonywanych w sposób ciągły dla określonych odbiorców; ogół tych prac dla jednego odbiorcy traktuje się jako jedną jednostkę kalkulacyjną. Na tych samych zasadach może być rozliczana przez jednostkę badawczą z jednostką nadrzędną określona część działalności ogólnotechnicznej; działalność tę ujmuje się wówczas łącznie z pracami wykonywanymi na podstawie umów.
6.
Opłaty zryczałtowane za prace badawcze mogą być pobierane przez okres nie dłuższy niż 3 lata od terminu wdrożenia pracy. Jednostka badawcza pobiera te opłaty w trybie i na podstawie danych przewidzianych w umowie. Do daty rozpoczęcia pobierania opłat koszty tych prac ujmowane są w ewidencji jednostki badawczej jako prace nie zakończone. Od daty rozpoczęcia pobierania opłat koszty tych prac zalicza się do kosztu własnego prac sprzedanych; zaliczenie to następuje proporcjonalnie do wysokości, w jakiej pozostaje pobrana opłata do łącznej szacunkowej wysokości opłaty zryczałtowanej. Koszty tych prac mogą być rozliczane w okresie do 3 lat, nie dłużej jednak niż w okresie pobierania opłat. Część opłat zryczałtowanych, przewyższającą 120% kosztów wykonania pracy (§ 37 ust. 8 uchwały), jednostka badawcza zalicza na swój fundusz efektów wdrożeniowych po całkowitym zakończeniu pobierania tych opłat. Opłaty zryczałtowane, przewyższające 150% faktycznie poniesionych kosztów tych prac, po zakończeniu pobierania opłat jednostka badawcza zobowiązana jest zwrócić jednostce, która opłaty wniosła, a jeżeli tego nie dokona, nadwyżkę traktuje się jako zysk nieprawidłowy.
§  13.
1.
Koszty prac własnych i wyodrębnionej działalności ogólnotechnicznej (§ 24 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 uchwały) jednostka badawcza pokrywa z wpłat jednostki nadrzędnej, dokonywanych z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, a jeżeli jednostka nadrzędna nie tworzy tego funduszu - ze środków funduszu prac badawczych na podstawie kwartalnych rozliczeń jednostki badawczej; pokryciu podlegają całkowite koszty tych prac i zadań, bez doliczania zysku i do wysokości ustalonej w planie, z tym że koszty prac własnych pokrywa się do wysokości limitu ustalonego zgodnie z § 71 pkt 2 uchwały; koszty przekraczające limit jednostka badawcza pokrywa z funduszu rezerwowego.
2.
Jednostka nadrzędna nie pokrywa kosztów prac własnych i działalności ogólnotechnicznej w sposób określony w ust. 1, jeżeli jednostka badawcza wykonuje prace badawcze przewidziane w planie rozwoju nauki i techniki w trybie bezumownym (§ 24 ust. 1 pkt 2 uchwały). W tym wypadku jednostka badawcza obejmuje koszty prac własnych i działalności ogólnotechnicznej rozliczeniem stanowiącym podstawę do przekazania jej dotacji budżetowej, o której mowa w § 25 ust. 3 uchwały.
3.
Jednostka badawcza nie wyodrębnia kosztów działalności ogólnotechnicznej, gdy nie otrzymuje dotacji z budżetu albo wpłat od jednostki nadrzędnej z FPB lub FPTE na pokrycie kosztów tej działalności; koszty tej działalności zalicza się wówczas do kosztów ogólnych jednostki badawczej (§ 28 uchwały).
§  14.
Przy przekazywaniu jednostce badawczej dotacji z budżetu na pokrycie kosztów działalności realizowanej w trybie bezumownym (§ 25 ust. 3 uchwały) stosuje się odpowiednio przepis § 13 ust. 1.
§  15.
1.
Kary umowne i odszkodowania oraz koszty poprawek i uzupełnień w pracach badawczych dokonanych po rozliczeniu pracy z zamawiającym zalicza się do strat lub zysków nadzwyczajnych jednostki badawczej; koszty poprawek i uzupełnień dokonywanych przed rozliczeniem pracy badawczej z zamawiającym wlicza się do kosztów tej pracy.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kar i odszkodowań wynikających z umów wdrożeniowych i podlegających rozliczeniu (zwiększeniu lub zmniejszeniu) z funduszem efektów wdrożeniowych (§ 37 ust. 1 pkt 5 i ust. 9 pkt 3 uchwały) oraz do kar i odszkodowań obciążających fundusz nagród wdrożeniowych (§ 38 ust. 3 uchwały).
3.
W zakresie zysku niezależnego i nieprawidłowego stosuje się przepisy o weryfikacji wyników przedsiębiorstw państwowych, z tym że jako zysk nieprawidłowy traktuje się również zysk, o którym mowa w § 12 ust. 3 i 6.
§  16.
1.
Odpisów z zysku (§ 32 uchwały) dokonuje się zaliczkowo w ciągu roku w okresach kwartalnych, a ostatecznie na koniec roku sprawozdawczego.
2.
Odpisów z zysku na uzupełnienie funduszu obrotowego w razie zmniejszenia tego funduszu wskutek strat poniesionych w ubiegłych okresach oraz na fundusz nagród (§ 32 ust. 1 pkt 4 i § 39 uchwały) dokonuje się na koniec roku sprawozdawczego.
§  17.
1.
Fundusz środków trwałych jednostki badawczej odzwierciedla wartość początkową środków trwałych oraz pozostałych wartości trwałych (w tym również niematerialnych i prawnych), zmniejszoną o umorzenie.
2.
Do środków obrotowych podlegających pokryciu funduszem obrotowym zalicza się w jednostkach badawczych następujące składniki majątkowe:
1)
materiały (w tym przedmioty nietrwałe),
2)
wyroby gotowe i nie zakończone,
3)
koszty przyszłych okresów.
3.
Nadwyżka lub niedobór funduszu obrotowego podlega na koniec roku sprawozdawczego rozliczeniu z funduszem rezerwowym.
§  18.
1.
Jednostki badawcze, które na podstawie § 21 ust. 2 pkt 3 uchwały prowadzą gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej, stosują w tym zakresie przepisy ustalone dla tego rodzaju jednostek w prawie budżetowym i przepisach wykonawczych wydanych na jego podstawie, z tym że nie są one uprawnione do prowadzenia środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych dla finansowania prac badawczych.
2.
Do jednostek badawczych, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepis § 4 uchwały i § 8 zarządzenia, z tym że przy sprzedaży przedmiotów majątkowych nabytych w celu wykonania określonych prac badawczych lub wytworzonych w toku wykonywania tych prac i pozostających po ich zakończeniu część dochodu odpowiadającą 10% wartości tej sprzedaży, przewidzianą w § 8 ust. 5, jednostki te przekazują na wznowienie kredytów budżetowych przeznaczonych na zakup materiałów.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  19.
Aktywa i pasywa funduszów postępu techniczno-ekonomicznego i nowych uruchomień, utworzonych na podstawie dotychczasowych przepisów, stają się z dniem 1 stycznia 1974 r. aktywami i pasywami FPTE.
§  20.
Zakres stosowania zarządzenia w państwowych jednostkach i organizacjach gospodarczych, w których na podstawie odrębnych przepisów wprowadzono kompleksowe zasady ekonomiczno-finansowe, ustalają przepisy regulujące zasady funkcjonowania tych jednostek i organizacji.
§  21.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 1970 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych (Monitor Polski Nr 41, poz. 310),
2)
zarządzenie Ministra Finansów i Przewodniczącego Państwowej Komisji Cen z dnia 22 listopada 1969 r. w sprawie wyceny, ewidencji i rozliczeń przedmiotów o charakterze środków trwałych, nabytych lub wytworzonych ze środków pozainwestycyjnych w toku prac nad rozwojem nauki i techniki (Monitor Polski Nr 52, poz. 408).
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1974 r.
1 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 5 października 1981 r. (M.P.81.27.237) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1981 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024