Roczne analizy ekonomiczne oraz kompleksowe oceny działalności jednostek gospodarczych.

UCHWAŁA Nr 5
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 stycznia 1973 r.
w sprawie rocznych analiz ekonomicznych oraz kompleksowych ocen działalności jednostek gospodarczych.

W celu usprawnienia i uproszczenia przepisów dotyczących przeprowadzania rocznych analiz ekonomicznych Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Jednostki gospodarki państwowej, działające według zasad rozrachunku gospodarczego (przedsiębiorstwa, kombinaty, zjednoczenia oraz jednostki równorzędne), prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz naczelne i centralne organy administracji państwowej są obowiązane do systematycznej analizy swej działalności gospodarczej oraz podejmowania środków zmierzających do jej stałego usprawniania.
§  2.
Sposób i zasady przeprowadzania analizy całokształtu działalności za okresy roczne, zwanej w dalszym ciągu uchwały "analizą roczną", regulują przepisy niniejszej uchwały.
§  3.
Analizy problemowe przeprowadzają jednostki wymienione w § 1 z własnej inicjatywy lub na zlecenie jednostek nadrzędnych, ustalając samodzielnie metodykę tych analiz przy uwzględnieniu wskazówek metodycznych jednostek nadrzędnych odnośnie do analiz wykonywanych na ich zalecenie.
§  4.
Przepisy uchwały nie dotyczą bieżących analiz działalności gospodarczej oraz analiz sporządzanych w ramach prognozowania, programowania i planowania działalności.

Rozdział  2

Analizy roczne przedsiębiorstw.

§  5.
1.
Analiza roczna przedsiębiorstwa powinna służyć jego własnym potrzebom, a celem jej powinno być w szczególności:
1)
systematyczne dokonywanie przeglądu całokształtu działalności ekonomicznej przedsiębiorstwa z punktu widzenia zaspokajania potrzeb społecznych, usprawniania działalności oraz ujawniania i wykorzystywania rezerw,
2)
zbadanie efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa,
3)
ocena przebiegu wykonywania zadań planów długookresowych bądź na okresy krótsze,
4)
ocena głównych problemów w zakresie zaspokajania potrzeb socjalnych załóg,
5)
ustalenie czynników pozytywnych wpływających w sposób zasadniczy na wzrost i polepszenie działalności przedsiębiorstwa oraz określenie środków wzmagających korzystny wpływ tych czynników,
6)
ustalenie przyczyn trudności występujących w rozwoju przedsiębiorstwa i czynników hamujących go oraz określenie środków zaradczych.
2.
Jako kryterium oceny w analizie rocznej należy przyjmować postęp osiągnięty w stosunku do wyników poprzedniego roku, ze szczególnym zwróceniem uwagi na postęp techniczno-ekonomiczny, jako istotny czynnik służący zaspokojeniu potrzeb społeczno-gospodarczych.
§  6.
1.
Zakres i metody przeprowadzania analizy rocznej określa dyrektor przedsiębiorstwa odpowiednio do potrzeb i specyfiki przedsiębiorstwa, uwzględniając ewentualne zalecenia jednostek nadrzędnych, własne doświadczenia oraz dorobek nauki.
2.
Przedsiębiorstwo może wykorzystywać przy ustalaniu metod i zakresu analizy rocznej przykładowy schemat analizy rocznej przedsiębiorstwa przemysłowego (budowlanego, handlowego) wydany przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Głównym Urzędem Statystycznym.
3.
Przy opracowaniu rocznej analizy przedsiębiorstwo powinno wykorzystać materiały banku finansującego oraz głównych dostawców i odbiorców.
§  7.
Analizę roczną przedsiębiorstwa zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa, po rozpatrzeniu jej przez konferencję samorządu robotniczego.
§  8.
1.
W celu pogłębienia analiz i uwzględnienia porównań międzyzakładowych zjednoczenia i jednostki równorzędne będą przekazywać podległym przedsiębiorstwom w terminie do 15 marca każdego roku zestawienie wybranych wskaźników osiągniętych w roku ubiegłym przez poszczególne przedsiębiorstwa wchodzące w skład zjednoczenia, opracowane na podstawie obowiązującej sprawozdawczości na szczeblu zjednoczenia przy wykorzystaniu odpowiednich opracowań Głównego Urzędu Statystycznego w tym zakresie.
2.
Zjednoczenia powinny dostarczać na wniosek podległych im przedsiębiorstw również innych informacji, niezbędnych do sporządzenia analizy, dostępnych zjednoczeniu - zwłaszcza w zakresie koniunktury na rynkach zagranicznych, tendencji zbytu itp.
§  9.
Na podstawie przeprowadzonej analizy rocznej oraz oceny wykonania wniosków ustalonych w wyniku analizy z poprzedniego roku należy opracowywać wnioski stanowiące program działania zmierzający do poprawy ekonomiki i wyników działalności. Wnioski powinny określać oczekiwane efekty, środki niezbędne do ich realizacji oraz terminy wykonania.
§  10.
Przepisy niniejszego rozdziału dotyczą odpowiednio kombinatów podległych zjednoczeniu.

Rozdział  3

Analizy roczne zjednoczeń i jednostek równorzędnych.

§  11.
1.
Zjednoczenia (jednostki równorzędne) opracowują dla własnych potrzeb analizy roczne na podstawie sprawozdawczości, ewidencji i innych materiałów dostępnych na szczeblu zjednoczenia.
2.
Celem analizy rocznej zjednoczenia, poza wymienionym w § 5 ust. 1, powinna być dodatkowo ocena sprawności pracy komórek organizacyjnych zjednoczenia oraz jednostek zaplecza (badawczego, konstrukcyjno-projektowego, inwestycyjnego, transportowego itp.) w stosunku do potrzeb przedsiębiorstw, prawidłowości podziału pracy i powiązań między przedsiębiorstwami wchodzącymi w skład zjednoczenia oraz prawidłowości współdziałania z jednostkami współpracującymi.
3.
Kryteria oceny wymienione w § 5 ust. 2 mają odpowiednio zastosowanie do zjednoczeń.
§  12.
1.
Zakres i metody przeprowadzania analizy rocznej określa dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) odpowiednio do potrzeb i specyfiki branżowej zjednoczenia, uwzględniając ewentualne zalecenia jednostek nadrzędnych.
2.
Zjednoczenie może wykorzystać dla określenia zakresu i metodyki analizy rocznej przykładowy schemat analizy zjednoczenia, opracowany przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Głównym Urzędem Statystycznym.
§  13.
Analizę roczną zjednoczenia zatwierdza dyrektor zjednoczenia, po rozpatrzeniu jej przez kolegium zjednoczenia.
§  14.
1.
Zjednoczenia wiodące powinny dodatkowo uwzględnić problemy będące przedmiotem koordynacji branżowej i terenowo-branżowej.
2.
Przedsiębiorstwa objęte koordynacją branżową lub terenowo-branżową są obowiązane do dostarczania na żądanie zjednoczenia wiodącego informacji o wybranych zagadnieniach, niezbędnych do sporządzenia analizy rocznej przez to zjednoczenie. Zakres tych informacji i terminy ich dostarczenia powinny być ustalone uchwałą właściwej komisji branżowej.
§  15.
1.
W celu pogłębienia analiz ministerstwa będą przekazywać podległym zjednoczeniom w terminie do 15 marca każdego roku zestawienie podstawowych wskaźników osiągniętych przez inne zjednoczenia podległe ministerstwu - w zakresie uzasadnionym porównywalnością.
2.
Główny Urząd Statystyczny będzie współdziałać w przygotowaniu odpowiednich danych statystycznych, o których mowa w ust. 1, zwłaszcza w zakresie danych objętych sprawozdawczością sporządzaną na formularzach Głównego Urzędu Statystycznego.
§  16.
Przy opracowaniu analizy rocznej zjednoczenie powinno wykorzystać materiały banku finansującego oraz zasięgać opinii zjednoczeń, reprezentujących głównych dostawców i odbiorców (jednostek handlu wewnętrznego itp.), współpracujących przedsiębiorstw handlu zagranicznego, a w zakresie problemów związanych z działalnością zjednoczeń wiodących - również komisji branżowej zjednoczenia wiodącego.
§  17.
Zaleca się najszersze stosowanie w analizach rocznych zjednoczeń metody porównawczej analizy międzyzakładowej i wykorzystanie jej do upowszechnienia osiągnięć przedsiębiorstw przodujących.
§  18.
1.
Niezależnie od analizy rocznej wyników całego zjednoczenia powinna być dokonywana przez zjednoczenie własna kompleksowa ocena wyników pracy wybranych przedsiębiorstw, wchodzących w skład zjednoczenia.
2.
Dla dokonania tej oceny dyrektor zjednoczenia wyznacza odpowiednie osoby, komórki organizacyjne lub grupy robocze złożone z pracowników centrali zjednoczenia, z włączeniem ewentualnie do tej grupy również przedstawicieli jednostek, o których mowa w § 16.
3.
W wyjątkowych wypadkach zjednoczenie może określić zakres dodatkowych informacji od podległych sobie jednostek niezbędnych do dokonania tej oceny, a nie ujętych sprawozdawczością i ewidencją na szczeblu zjednoczenia.
4.
Przepisy niniejszego rozdziału dotyczą odpowiednio kombinatów i innych większych organizacji gospodarczych podległych bezpośrednio ministerstwom.

Rozdział  4

Analizy roczne ministerstw i urzędów centralnych oraz kompleksowe oceny działalności podległych organizacji gospodarczych.

§  19.
Analizy roczne opracowują następujące Ministerstwa: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Górnictwa i Energetyki, Handlu Wewnętrznego i Usług, Handlu Zagranicznego, Komunikacji, Kultury i Sztuki, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Łączności, Oświaty i Wychowania, Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Rolnictwa, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Zdrowia i Opieki Społecznej i Żeglugi oraz Państwowa Rada Gospodarki Materiałowej, Centralny Urząd Geologii i Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.
§  20.
1.
Celem analizy rocznej ministerstwa powinna być w szczególności:
1)
ocena wykonania zadań narodowego planu gospodarczego i budżetu Państwa,
2)
ocena wykonania zobowiązań nałożonych w ciągu roku na resort uchwałami Rady Ministrów i decyzjami Prezydium Rządu dotyczącymi realizacji planu i budżetu,
3)
ocena efektywności polityki prowadzonej przez ministerstwo,
4)
ocena skuteczności metod zarządzania oraz sprawności organizacyjnej i funkcjonowania resortu,
5)
ocena wyników pracy zaplecza resortowego w stosunku do potrzeb jednostek podległych.
2.
Analiza roczna ministerstwa ma służyć równocześnie za źródło informacji o działalności resortu.
§  21.
1.
Zakres analizy rocznej ministerstwa określa minister odpowiednio do potrzeb i specyfiki resortu, uwzględniając wymagania określone w schemacie rocznej analizy ekonomicznej ministerstwa, wydanym przez Komisję Planowania i Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Głównym Urzędem Statystycznym.
2.
Ministerstwa przeprowadzają analizę w zakresie całokształtu działalności resortu, obejmując nią zarówno zagadnienia objęte planem centralnym, jak i planem terenowym realizowanym przez rady narodowe.
3.
Ministerstwa skoncentrują się w analizach na podstawowej działalności resortu, tj. ministerstwa nadzorujące przemysł powinny zwrócić główną uwagę na rozwój przemysłu, ministerstwa nadzorujące inne działy gospodarki (np. budownictwo, transport, rolnictwo) - odpowiednio na ich problematykę, ministerstwa odpowiedzialne za określone działy polityki społecznej - na jej skuteczność i wykonanie programu w tych dziedzinach wynikającego z polityki Państwa, Centralny Urząd Geologii - na realizację państwowego planu badań geologicznych oraz wykorzystanie krajowej bazy surowców mineralnych.
4.
Ministrowie sprawujący koordynację międzyresortową powinni uwzględnić w analizach całościową ocenę podstawowych problemów objętych przez nich koordynacją międzyresortową.
§  22.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Minister Finansów, Przewodniczący Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej oraz Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych mogą w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku zgłosić ministrom tematy szczególnie ważne w danym roku, które powinny być uwzględnione w analizie rocznej.
§  23.
Analiza roczna ministerstwa powinna być rozpatrzona przez kolegium ministerstwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  24.
Minister po zatwierdzeniu analizy rocznej przesyła ją w terminie do 15 kwietnia każdego roku właściwemu Wiceprezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów, Prezesowi Narodowego Banku Polskiego, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego oraz zjednoczeniom podległym ministerstwu.
§  25.
1.
Niezależnie od analizy wyników całości resortu, ministerstwa są obowiązane do dokonywania kompleksowej oceny wyników działalności podległych im wybranych organizacji gospodarczych, tak aby przynajmniej raz na 3 lata każda jednostka została objęta taką oceną.
2.
Kryterium oceny ustala minister odpowiednio do specyfiki i potrzeb resortu, uwzględniając w szczególności:
1)
poziom i postęp w ekonomice działania (produkcji) wyrażony:
a)
wzrostem zysku, zmniejszeniem dopłat eksportowych, dotacji itp.,
b)
obniżeniem cen wyrobów bądź usług,
c)
wzrostem zarobków zatrudnionych,
d)
poprawą wykorzystania potencjału produkcyjnego,
e)
zmniejszeniem zużycia materiałów itp.,
2)
postęp w dynamice produkcji, oceniany w świetle zaspokajania potrzeb odbiorców i planu wieloletniego,
3)
poziom techniczno-ekonomiczny produkcji na tle innych przedsiębiorstw, jak również osiągnięć zagranicznych,
4)
stan zapewnienia przyszłego postępu techniczno-ekonomicznego (przygotowania nowych konstrukcji, nowych technologii itp.),
5)
dbałość o warunki socjalno-bytowe załóg i właściwe stosunki międzyludzkie, wzrost poziomu kwalifikacji i właściwe awansowanie kadr,
6)
realizację zadań wynikających z centralnych, kompleksowych programów rozwoju,
7)
sytuację finansową, a zwłaszcza wywiązywanie się z zobowiązań spłat kredytów inwestycyjnych i innych.
3.
Właściwi ministrowie określają, jak należy liczyć postęp w zakresie, o którym mowa w ust. 2.
4.
Dla dokonania tej oceny minister wyznacza odpowiednie osoby lub grupy robocze.
5.
Ministrowie mogą określić zakres dodatkowych informacji udzielanych przez zjednoczenie (jednostki równorzędne) niezbędnych do kompleksowej oceny, o której mowa w ust. 1.
6.
Przez organizacje, o których mowa w ust. 1, należy rozumieć bezpośrednio podległe ministerstwom zjednoczenia i jednostki równorzędne, kombinaty oraz przedsiębiorstwa.

Rozdział  5

Analizy roczne prezydiów wojewódzkich rad narodowych.

§  26.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych opracowują analizy roczne, których celem jest:
1)
ocena rozwoju województwa i postępu w zaspokajaniu potrzeb materialnych i socjalnych ludności oraz ujawnianie i wykorzystanie rezerw, uwzględniając działalność zarówno jednostek planu terenowego, jak i centralnego,
2)
ocena wykonania terenowego planu gospodarczego i budżetu,
3)
ocena efektywności ekonomicznej jednostek podporządkowanych prezydiom wojewódzkich rad narodowych,
4)
ocena koordynacji terenowej i współpracy jednostek działających na terenie województwa,
5)
śledzenie przebiegu realizacji podstawowych zadań planu 5-letniego i przeciwdziałanie występującym nieprawidłowościom.
2.
Analiza roczna prezydium wojewódzkiej rady narodowej powinna być ujęta kompleksowo, tj. obejmować zarówno gospodarkę planowaną centralnie, jak i terenowo, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnej koordynacji ich działalności.
§  27.
Zakres analizy rocznej i zadania poszczególnych wydziałów (jednostek równorzędnych) przy jej opracowywaniu określa prezydium wojewódzkiej rady narodowej odpowiednio do potrzeb i specyfiki województwa, koncentrując się na zagadnieniach najbardziej istotnych dla społeczno-gospodarczego rozwoju województwa, uwzględniając zalecenia organów nadrzędnych oraz przykładowy schemat analizy rocznej opracowany przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Głównym Urzędem Statystycznym.
§  28.
1.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zapewni:
1)
dostarczenie przez wojewódzkie urzędy statystyczne prezydiom wojewódzkich rad narodowych danych statystycznych, niezbędnych do opracowania analizy rocznej, w zakresie i terminach wzajemnie uzgodnionych, nie później niż do dnia 28 lutego każdego roku,
2)
opracowanie przez wojewódzkie urzędy statystyczne zestawienia tabelarycznego, stanowiącego załącznik liczbowy do analizy rocznej, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku,
3)
dostarczenie prezydiom wojewódzkich rad narodowych, nie później niż do dnia 10 marca każdego roku, zestawienia wybranych wskaźników ilustrujących rozwój społeczno-gospodarczy kraju w podziale na województwa.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego zapewni dostarczenie w terminie do dnia 25 lutego każdego roku wojewódzkim urzędom statycznym i wojewódzkim komisjom planowania gospodarczego przez wojewódzkie oddziały Narodowego Banku Polskiego informacji niezbędnych do opracowania analizy rocznej - w zakresie wzajemnie uzgodnionym.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mają prawo żądać od przedsiębiorstw i jednostek budżetowych oraz ich jednostek nadrzędnych nie podporządkowanych radom narodowym, a realizujących zadania gospodarcze na terenie województwa, informacji oraz danych statystycznych w zakresie obowiązującej sprawozdawczości w terminach wzajemnie uzgodnionych, umożliwiających wykorzystanie ich przy opracowywaniu analiz wojewódzkich.
§  29.
1.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej przesyła analizę roczną w terminie do dnia 31 marca każdego roku Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwu Finansów, wojewódzkiemu urzędowi statystycznemu oraz wojewódzkiemu oddziałowi Narodowego Banku Polskiego.
2.
Prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa przesyła analizę roczną prezydium rady narodowej województwa stanowiącego razem z miastem wyłączonym jeden region gospodarczy, a województwo to odpowiednio prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych zapewnią zapoznanie prezydiów powiatowych rad narodowych na terenie województwa z wynikami analizy rocznej.
4.
Zaleca się prezydiom wojewódzkich rad narodowych przesyłanie odpisów analiz rocznych opracowywanych przez ich wydziały i komórki równorzędne do odpowiednich ministerstw według właściwości.
§  30.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą wprowadzić w miarę potrzeby obowiązek opracowywania przez prezydia powiatowych rad narodowych rocznych analiz o sytuacji gospodarczej i wykonaniu planu na terenie powiatu, ustalając odpowiednie przykładowe schematy opracowania tych analiz.
§  31.
Zaleca się prezydiom wojewódzkich rad narodowych wykorzystanie wyników analiz wojewódzkich, o których mowa w uchwale, przy opracowywaniu sprawozdań z wykonania planu, przedkładanych zgodnie z obowiązującymi przepisami wojewódzkim radom narodowym.

Rozdział  6

Analizy roczne i sprawozdania z wykonania narodowego planu gospodarczego i budżetu Państwa.

§  32.
1.
Na szczeblu centralnym opracowuje się:
1)
sprawozdanie z wykonania narodowego planu gospodarczego i budżetu Państwa, przedstawiane przez Rząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Sejmowi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
2)
analizę kompleksową przedstawiającą w ujęciu organizacyjnym wpływ resortów na wyniki osiągnięte w gospodarce narodowej.
2.
Projekt sprawozdania z wykonania narodowego planu gospodarczego oraz analizy kompleksowej opracowuje Komisja Planowania przy Radzie Ministrów, a projekt sprawozdania z wykonania budżetu Państwa na tle ogólnej sytuacji finansowej Minister Finansów, opierając się na analizach ministerstw, o których mowa w rozdziale 4, oraz na sprawozdaniach statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego.
§  33.
1.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego opracowuje:
1)
sprawozdanie statystyczne z wykonania narodowego planu gospodarczego w roku ubiegłym w terminie do dnia 31 marca każdego roku,
2)
tablice statystyczne do analizy kompleksowej w zakresie uzgodnionym z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów, sukcesywnie w miarę opracowania, nie później niż do dnia 15 kwietnia każdego roku,
3)
inne dane dostępne w ramach obowiązującej sprawozdawczości, niezbędne do opracowania dokumentów, o których mowa w § 32, na żądanie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministra Finansów.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego dostarcza w terminie do dnia 15 marca każdego roku Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów podstawowe dane sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w uproszczonym układzie uzgodnionym między Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrem Finansów i Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego.
§  34.
Zobowiązuje się ministrów do udzielania Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów i Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego dodatkowych informacji i wyjaśnień na podstawie posiadanych materiałów oraz dostarczania dodatkowych danych statystycznych w zakresie obowiązującej sprawozdawczości, nie będących w posiadaniu Głównego Urzędu Statystycznego, a niezbędnych do opracowania dokumentów, o których mowa w § 32.
§  35.
1.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów przesyła ministrom w terminie do dnia 10 maja każdego roku projekt sprawozdania z wykonania narodowego planu gospodarczego oraz projekt analizy kompleksowej, opracowany przy udziale Ministra Finansów, a w odniesieniu do oceny rozwoju nauki i techniki - przy udziale Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
2.
W opracowaniach, o których mowa w ust. 1, powinny być uwzględnione wyniki najważniejszych kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w roku poprzednim.
3.
Ministrowie rozpatrują dokumenty, o których mowa w ust. 1, i przekazują uwagi Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów i Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego w terminie do dnia 20 maja każdego roku. W razie znaczniejszych zmian w ocenach w stosunku do zawartych w analizach resortów analizy te powinny być rozpatrzone przez kolegia ministerstw.
§  36.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przedstawia Radzie Ministrów w terminie do dnia 31 maja każdego roku projekt sprawozdania z wykonania narodowego planu gospodarczego oraz projekt analizy kompleksowej po rozpatrzeniu uwag zgłoszonych przez ministrów wraz z przedstawieniem ewentualnych rozbieżności.
2.
Projekt sprawozdania z wykonania budżetu Państwa przedstawia Radzie Ministrów Minister Finansów z zachowaniem przepisu ust. 1.
3.
Zobowiązuje się ministrów do wypracowania metod oceny działalności jednostek inicjujących kompleksowe zmiany w metodach planowania i zarządzania gospodarką narodową.

Rozdział  7

Przepisy końcowe.

§  37.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Minister Finansów wydadzą w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego w okresie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie uchwały przykładowe schematy analiz dla przedsiębiorstw, zjednoczeń, ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz ogólne wskazówki metodyczne w sprawie sposobu przeprowadzania analiz rocznych.
§  38.
1.
Ministrowie zapewnią w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały dostosowanie resortowych przepisów o analizach do jej przepisów.
2.
Upoważnia się ministrów i przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych do wydania, w uzasadnionych wypadkach wynikających ze specyfiki podległych jednostek, uzupełniających wytycznych metodycznych do schematów analiz opracowanych przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów, traktowanych jako zalecenia.
3.
Minister Finansów określi obowiązki i zakres opracowywania analiz rocznych przez banki.
§  39.
1.
Dopuszcza się możliwość zlecania, za zgodą dyrektora właściwego zjednoczenia, opracowywania analiz problemowych i rocznych przedsiębiorstw kompetentnym instytucjom zewnętrznym, jak np. instytutom naukowo-badawczym, placówkom naukowym, zrzeszeniom zawodowym (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce), oraz ekspertom.
2.
W zjednoczeniach wyposażonych w urządzenia elektronicznej techniki obliczeniowej zaleca się jak najszersze ich wykorzystywanie przy przeprowadzaniu analizy rocznej zjednoczenia, analizy międzyzakładowej oraz kompleksowych ocen działalności przedsiębiorstw w celu optymalizacji wyników ekonomicznych.
§  40.
Zobowiązuje się instytuty i placówki naukowo-badawcze do współpracy z przedsiębiorstwami, zjednoczeniami, ministerstwami oraz prezydiami wojewódzkich rad narodowych w celu udzielania im pomocy w opracowaniu najwłaściwszych typowych metod analiz problemowych i rocznych oraz ulepszania stosowanych w tym zakresie rozwiązań.
§  41.
Ministrowie zapewnią - w porozumieniu z Centralnym Instytutem Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej - udzielanie przedsiębiorstwom przez resortowe służby informacji naukowo-technicznej danych statystycznych i informacji porównawczych, dotyczących wyników osiąganych przez przedsiębiorstwa zagraniczne.
§  42.
Minister Handlu Zagranicznego zapewni przekazywanie w terminie do dnia 28 lutego każdego roku przez podległe mu jednostki handlu zagranicznego oraz inne jednostki uprawnione do działalności w tym zakresie syntetycznej informacji o kształtowaniu się cen na rynkach zagranicznych i koniunkturze zbytu w roku analizowanym oraz tendencjach na najbliższą przyszłość.
§  43.
1.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielni stosowanie odpowiednio przepisów dotyczących zjednoczeń (jednostek równorzędnych) i ministerstw przy opracowywaniu analiz ekonomicznych organizacji spółdzielczych.
2.
W celu wykonania przepisów uchwały centralne związki spółdzielni dostosują odpowiednio do potrzeb przykładowe schematy analiz, o których mowa w § 37. W zakresie działalności objętej planem terenowym schematy te powinny być uzgodnione z prezydiami wojewódzkich rad narodowych.
§  44.
Zasady przeprowadzania analiz ustalone niniejszą uchwałą obowiązują począwszy od analiz za 1972 r.
§  45.
Ilekroć w uchwale mówi się o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego i województwach, należy przez to rozumieć odpowiednio prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw, miejskie komisje planowania gospodarczego miast wyłączonych z województw i miasta wyłączone z województw.
§  46.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 261 Rady Ministrów z dnia 12 października 1965 r. w sprawie przeprowadzania analiz ekonomicznych w gospodarce narodowej (Monitor Polski z 1965 r. Nr 59, poz. 301, z 1969 r. Nr 2, poz. 9 i z 1970 r. Nr 20, poz. 168),
2)
uchwała nr 51 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1970 r. w sprawie organizacji prac nad oceną sytuacji gospodarczej kraju za okresy roczne,
3)
uchwała nr 31 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie organizacji i prowadzenia prac związanych z planowaniem, ewidencją i analizą kosztów własnych w części dotyczącej organizacji i prowadzenia prac związanych z analizą kosztów własnych (zmieniona uchwałą nr 148 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1964 r.).
§  47.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, ministrom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  48.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024