Ochrona lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe.

UCHWAŁA Nr 18
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 stycznia 1970 r.
w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe. *

W celu zapobiegania powstawaniu szkód w lasach, ograniczenia ujemnego oddziaływania szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe oraz usuwania skutków tego oddziaływania Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przeznaczanie gruntów na cele budowy zakładów przemysłowych i innych zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy powinno być dokonywane z uwzględnieniem w możliwie najwyższym stopniu ochrony lasów.
2.
Przeznaczenie lasów i gruntów leśnych na cele określone w ust. 1 dopuszczalne jest tylko w braku nieużytków oraz użytków rolnych słabszej jakości (tj. gruntów wykazanych w ewidencji gruntów w klasie RZ VI i pastwisk w klasie Ps Z VI) lub innych terenów, nadających się pod zabudowę.
3.
W wypadkach uzasadnionych szczególnie ważnymi interesami gospodarki narodowej mogą być przeznaczone na cele budowy zakładów określonych w ust. 1:
1)
odosobnione, drobne kompleksy lasów i gruntów leśnych,
2)
części większych obszarów leśnych w miejscu najmniej narażonym na ujemne oddziaływanie tych zakładów, z uwzględnieniem warunków fizjograficznych i meteorologicznych.
4.
W wypadkach określonych w ust. 3 należy w pierwszej kolejności przeznaczać pod zabudowę obszary lasów i gruntów leśnych o niskiej jakości siedlisk i nie mające charakteru ochronnego (jak glebochronnego, wodochronnego, o szczególnym znaczeniu dla zdrowia ludzkiego itp.).
5.
Obszary lasów i gruntów leśnych przeznaczone na cele określone w ust. 1 należy ograniczać do najmniejszych niezbędnych powierzchni według wskaźników zapotrzebowania terenów dla zakładów określonych w ust. 1, a ustalanych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Ministrem Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
§  2.
1.
Przeznaczenie obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 wymaga uzgodnienia z właściwym organem do spraw rolnych i leśnych prezydium wojewódzkiej lub powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa lub miasta stanowiącego powiat), w odniesieniu do lasów lub gruntów leśnych zarządzanych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - z właściwym przedsiębiorstwem lasów państwowych, a w odniesieniu do lasów lub gruntów leśnych pozostających w zarządzie jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej - z organem do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, niezależnie od uzgodnień przewidzianych odrębnymi przepisami.
2.
Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, powinno być oparte na ocenie przewidywanych skutków ujemnego oddziaływania pyłów i gazów wydalanych przez zakład na środowisko leśne.
3.
Uzgodnienie przeznaczenia obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 z właściwym organem prezydium rady narodowej lub z przedsiębiorstwem lasów państwowych odbywa się w trybie przepisów o ustalaniu lokalizacji inwestycji.
4.
Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, nie jest wymagane, jeżeli przeznaczenie obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 wynika z uchwały Rady Ministrów.
§  3.
1.
Przepisy § 1 i 2 mają zastosowanie przy sporządzaniu i aktualizacji regionalnych i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w braku zatwierdzonego planu zagospodarowania przestrzennego - przy wydawaniu decyzji o lokalizacji inwestycji lub o zmianie sposobu wykorzystania terenu.
2.
Po wydaniu decyzji o lokalizacji inwestycji właściwy organ administracji leśnej przeprowadza w porozumieniu z inwestorem inwentaryzację lasów w strefie przewidywanego szkodliwego zanieczyszczania powietrza atmosferycznego przez zakład. Inwentaryzacja ta będzie stanowiła podstawę do określenia skutków zanieczyszczania po uruchomieniu zakładu.
§  4.
1.
W celu ustalenia ilościowych i jakościowych form i skutków oddziaływania na środowisko leśne zakładów powodujących wydzielanie szkodliwych pyłów i gazów, jednostki zarządzające lasami położonymi w zasięgu wpływów tych zakładów obowiązane są do wprowadzenia stref zagrożenia lasów i gospodarki w tych strefach według zasad określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
2.
Przez oddziaływanie, o którym mowa w ust. 1, rozumie się w szczególności powodowanie:
1)
obniżenia produkcyjności siedliska leśnego,
2)
pogorszenia stanu sanitarnego lasu,
3)
ograniczenia pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
3.
Koszty czynności związanych z wprowadzeniem stref zagrożenia lasów obciążają zakłady określone w ust. 1.
§  5.
1.
Zakłady określone w § 4 ust. 1 oraz jednostki zarządzające lasami położonymi w zasięgu wpływów tych zakładów obowiązane są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie zapobiegania skutkom wydalania szkodliwych pyłów i gazów na lasy i grunty leśne. W razie występowania dwóch lub więcej zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy zawiera się jedną wspólną umowę.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna w szczególności określać obowiązki zarządców lasów w zakresie wykonywania czynności gospodarczych, mających na celu ochronę lasu przed skutkami wynikającymi z wydalania szkodliwych pyłów i gazów w strefach zagrożenia lasów (§ 4 ust. 1), a także obowiązki zakładów przemysłowych w zakresie świadczeń pieniężnych na ten cel.
3.
Wzór umowy, o której mowa w ust. 1, ustala Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
4.
W razie niedojścia do zawarcia umowy określonej w ust. 1 rozstrzyga właściwa komisja arbitrażowa.
§  6.
1.
Zakłady określone w § 4 ust. 1 obowiązane są do ponoszenia kosztów przebudowy drzewostanów leśnych, niezbędnej dla ochrony lasu przed skutkami wydalania szkodliwych pyłów i gazów, oraz do wynagradzania szkód wywołanych ujemnymi wpływami tego wydalania na lasy i grunty leśne według zasad szacowania kosztów przebudowy drzewostanu i rozmiaru szkód ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
W razie powodowania ujemnych wpływów na lasy i grunty leśne na tym samym obszarze przez dwa lub więcej zakłady wydalające szkodliwe pyły i gazy, koszty wprowadzenia stref zagrożenia lasów (§ 4 ust. 3), koszty przebudowy drzewostanów i wynagrodzenia szkód, o których mowa w ust. 1, ponoszą te zakłady odpowiednio do stopnia udziału w wydalaniu pyłów i gazów.
3.
Stopień udziału dwóch lub więcej zakładów określonych w § 4 ust. 1 w wydalaniu pyłów i gazów szkodliwych dla środowiska leśnego ustala się w drodze porozumienia między zainteresowanymi zakładami, proporcjonalnie do ilości i jakości emisji, ustalonych w trybie określonym przepisami o ochronie powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczaniem. W miarę potrzeby zasięga się opinii biegłych.
4.
Współudział zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy w wydatkach, o których mowa w ust. 1, podlega w wypadkach określonych w ust. 2 wspólnemu ujęciu w umowie zawieranej z zarządcą lasu lub gruntu leśnego (§ 5).
§  7.
1.
Przedsiębiorstwa lasów państwowych tworzą fundusz leśny, którym dysponują stosownie do przepisów ogólnych o gospodarce finansowej państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym i stosownie do przepisów niniejszej uchwały.
2.
Fundusz leśny przeznaczony jest na finansowanie prac związanych z zapobieganiem powstawaniu szkód w lasach wskutek ujemnego oddziaływania szkodliwych pyłów i gazów wydalanych przez zakłady określone w § 4 ust. 1 oraz z ograniczeniem i usuwaniem skutków tego oddziaływania, w szczególności przez przebudowę drzewostanów.
3.
Źródłem tworzenia funduszu leśnego przedsiębiorstw lasów państwowych są wpływy od zakładów określonych w § 4 ust. 1 z tytułu:
1)
zwrotu kosztów wprowadzenia stref zagrożenia lasów (§ 4 ust. 3),
2)
zwrotu kosztów przebudowy drzewostanu (§ 6 ust. 1),
3)
wynagrodzenia szkód w lasach i gruntach leśnych (§ 6 ust. 1),
4)
udziału w kosztach przywrócenia lasów i gruntów leśnych do normalnego stanu rozwojowego (§ 10).
4.
Środki funduszu leśnego gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.
§  8.
1.
Ze środków funduszu leśnego pokrywa się koszty rzeczywiste prac określonych w § 7 ust. 2.
2.
Prace określone w § 7 ust. 2 należy ujmować w oddzielnym planie, stanowiącym integralną część planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstw lasów państwowych na dany rok gospodarczy.
3.
Koszt planowany prac określonych w § 7 ust. 2 obejmuje robociznę wraz z narzutami na ubezpieczenie społeczne, materiały, usługi i inne koszty bezpośrednie oraz narzuty kosztów ogólnych.
4.
Przy realizacji prac określonych w § 7 ust. 2 stosuje się w zakresie limitowania zatrudnienia i korekty funduszu płac zasady obowiązujące w przedsiębiorstwach lasów państwowych.
5.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki z funduszu leśnego przechodzą na rok następny.
§  9.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), pod których zarządem znajdują się lasy i grunty leśne, mogą wprowadzić fundusz leśny w podległych sobie jednostkach zarządu lasami na zasadach określonych niniejszą uchwałą.
§  10.
Zakłady określone w § 4 ust. 1, uruchomione przed wejściem w życie uchwały, pokrywają także koszty przywrócenia do normalnego stanu rozwojowego lasów i gruntów leśnych, uszkodzonych wskutek wydalania szkodliwych pyłów i gazów przed tym terminem, w trybie i na zasadach określonych w § 4, 5 i 6.
§  11.
1.
Organy do spraw rolnych i leśnych prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw) mogą wydawać decyzje o zalesianiu, odnawianiu, ochronie i przebudowie na koszt Państwa lasów nie stanowiących własności Państwa, uszkodzonych lub zniszczonych skutkiem wydalania szkodliwych pyłów i gazów przez zakłady określone w § 4 ust. 1 - według wytycznych ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Wydatki na wykonywanie czynności określonych w ust. 1 pokrywa się ze środków funduszu leśnego.
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz właściwym ministrom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 4 czerwca 1975 r. dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów wynikające z niniejszej uchwały przechodzą do wojewodów, zgodnie z § 1 pkt 4 uchwały nr 90 z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do naczelników powiatów, które przejmują wojewodowie (M.P.75.17.110).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024